شناسه خبر:80250
1402/12/15 14:05:23

نمایندگی دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو هفتاد سال پس از اولین انفجار گرما هسته‌ای توسط آمریکا اعلام کرد، بازماندگان همچنان خواستار عدالت هستند.

نمایندگی دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره سالروز انفجار بزرگترین و نخستین سلاح گرما هسته‌ای توسط آمریکا، نوشت: 70 سال پیش، در 1 مارس 1954، ایالات متحده بزرگترین سلاح گرما هسته‌ای خود را در جزایر مارشال آزمایش کرد، این سلاح مردم را در معرض دوزهای کشنده تشعشع این انفجار قرار داد و میراث رادیواکتیو ماندگاری را به جا گذاشت که همچنان تهدیدی برای امروز است. بازماندگان همچنان خواستار عدالت هستند.

 

قلعه براوو نخستین آزمایش از سری آزمایش‌های طراحی بمب هیدروژنی با بازده بالا بود که توسط آمریکا در جزایر مارشال به‌عنوان بخشی از عملیات قلعه انجام شد. این بمب در تاریخ 1 مارس 1954 منفجر شد و قدرتمندترین جنگ افزار هسته‌ای آزمایش شده توسط ایالات متحده و نخستین سلاح هسته‌ای با سوخت لیتیوم دوترید بود. بازده قلعه براوو 15 مگاتن TNT برآورد شد، که 2٫5 برابر 6٫0 مگاتن پیش‌بینی شده بود و دلیل آن واکنش‌های اضافی پیش‌بینی نشده از جمله لیتیوم 7 بود که به آلودگی رادیواکتیو غیرمنتظره در مناطقی در شرق جزیره بیکینی منجر شد. در آن زمان، این نیرومندترین انفجار مصنوعی تاریخ بود.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 80250