شناسه خبر:80378
1402/12/19 12:39:31

سپهرغرب-گروه خبر، سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: سیاست را در استان به سمت کثرت در عرضه خواهیم برد؛ کما اینکه سیاست ما از ابتدا نیز افزایش مراکز عرضه برای سهولت دسترسی مردم به مایحتاج خود بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنج‌شنبه گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که با حضور جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن شهدای استانداری برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه عظمت روز انتخابات ما را ملزم می‌کند مکرر از حرکت حماسی مردم قدردانی کنیم، عنوان کرد: خدا را شاکریم که ملتی فهیم، متحد و نستوه داریم؛ مردمی که در مقابل سختی‌ها، فشارها و توطئه‌ها پایمردانه می‌ایستند و از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

* در ایام نوروز نباید نانوایی تعطیل داشته باشیم

وی سپس خاطرنشان کرد: ما باید درخصوص تنظیم بازار این نکته را مد نظر قرار دهیم که درحال حاضر کالاهای اساسی و استراتژیک به‌وفور موجود است و فقط باید یک تنظیم‌گری ویژه بر توزیع داشته باشیم.

استاندار همدان افزود: جوجه‌ریزی بالای چهار میلیون قطعه و صادرات مازاد آن به دیگر استان‌ها نشان می‌دهد وضعیت خوبی در این بخش داریم؛ بنابراین از سازمان جهاد کشاورزی انتظار داریم بر جوجه‌ریزی نظارت کند تا افزایش قیمت یا کاهش تولید نداشته باشیم و بازار به همین منوال حفظ شود.

قاسمی‌فرزاد در ادامه بر لزوم تعادل‌بخشی به قیمت گوشت قرمز تأکید کرد و گفت: گشت‌های مشترک را در این ایام باید تقویت کرد.

وی با این بیان که قیمت‌ها در یک تعادل نسبی قرار دارد، تصریح کرد: سیاست را در استان به سمت کثرت در عرضه خواهیم برد؛ کما اینکه سیاست ما از ابتدا نیز افزایش مراکز عرضه برای سهولت دسترسی مردم به مایحتاج خود بود.

استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینکه عرضه مستقیم مایحتاج مردم در چادر شایسته آنان نیست، گفت: باید مراکزی باشد که هر زمان لازم بود میوه، مواد پروتئینی و غیره از این طریق به شهروندان عرضه شود تا هم دچار صعوبت در نصب چادر نباشیم و هم مردم شریف دچار سختی نشوند.

قاسمی‌فرزاد این را هم گفت که خوشبختانه امسال 200 تُن سیب، 300 تُن پرتقال و 10 تُن خرما توسط تعاون روستایی تأمین شده که مردم نیاز خود را از این طریق با کیفیت بالا و قیمت کمتر تهیه کنند.

وی سپس متذکر شد: همچنان که اصناف عزیز در همه صحنه‌ها در کنار مردم هستند؛ نمی‌خواهیم کوچک‌ترین دل‌مشغولی داشته باشند یا فضای کسب‌وکارشان لطمه بخورد. جایگاه نمایشگاه معتبر است، نباید با عرضه کالای بی‌کیفیت جایگاهش را تنزل داد یا اصناف را با مخاطره مواجه کرد.

استاندار همدان در ادامه سخنانش با اشاره به کنترل بازار و لزوم تقویت گشت‌های مشترک، اعلام کرد: باید این گشت‌ها تا قبل از تعطیلات نوروز فعال بوده و بازار را کنترل کنند.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: در ایام نوروز نباید نانوایی تعطیل داشته باشیم، مراکز خدمات نیز با رعایت اصول و موازین شرعی موظف به ارائه خدمات به مردم هستند.

وی در پایان با اشاره به طرح فجرانه 220 هزار تومانی، اعلام کرد: لازم است با فروشندگانی که شهروندان را مجبور به خرید کلی یارانه فجرانه از فروشگاه خود می‌کنند، برخورد قانونی صورت بگیرد تا شهروندان به تکلف نیفتند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه مراکز عرضه مستقیم میوه به‌صورت چادر برپا خواهد شد، گفت: علاوه‌بر این مراکز، 29 مرکز هم به‌صورت بازارچه موجود است که عرضه خواهند داشت؛ به شهرستان‌ها هم این موضوع اعلام شده است.

سیدمجتبی حسینی تصریح کرد: امسال خرما هم کنار میوه عرضه خواهد شد، بد نیست مرغ و گوشت منجمد هم در یخچال‌های مخصوص عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه 20 نقطه برای برپایی چادر درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: کارگزاران در نخستین فرصت چادرها را نصب و اقلام شب عید را توزیع خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان سپس با اشاره به طرح کالابرگ فجرانه، توضیح داد: این طرح یارانه مضاعف برای دهک‌های یک تا هفت بود که با مبلغ 220 هزار تومان درنظر گرفته شد و تا 17 اردیبهشت‌ماه ادامه دارد؛ یعنی برای یارانه‌بگیران از دهک یک تا هفت 220 هزار تومان واریز می‌شود که در کنار یارانه‌ای است که می‌گیرند و این اعتبار برای خرید 11 قلم کالا شامل ویتامین‌ها، کالری‌ها و مواد مغذی است.

حسینی ادامه داد: دو هزار و 774 فروشگاه خُرد و 168 فروشگاه زنجیره‌ای کار عرضه کالا را انجام می‌دهند که ابتدا ابهاماتی وجود داشت، اما اکنون درصد خطا و نارضایتی پایین آمده که امیدواریم با این روند به صفر برسد؛ ضمن اینکه از این طرح 80 درصد استقبال صورت گرفته است.

وی در خاتمه تصریح کرد: هیچ فروشگاهی مجاز نیست شهروندان را ملزم به خرید کل 220 هزار تومان بکند و اگر فروشگاهی این کار را بکند، شهروندان می‌توانند تخلفات را به شماره تلفن‌های 124 یا 135 اعلام کنند تا برخورد قاطع صورت گیرد.

* بازار از ثبات و آرامش برخوردار است

مدیرکل صمت با بیان اینکه خوشبختانه حوزه بازار از ثبات و آرامش برخوردار است، عنوان کرد: در بخش برنج و حبوبات تغییر قیمت نداشته‌ایم و افزایش سه درصدی عدس، لوبیا و لپه به‌دلیل صادرات بوده که به قیمت اولیه خود برمی‌گردد؛ ماکارونی، میوه و صیفی‌جات نیز افزایش قیمت نداشته‌‌اند (به‌جز موز که به‌دلیل افزایش قیمت ارز بوده است).

احمد شانیان تأکید کرد: درخصوص جوجه یک‌روزه 10 درصد کاهش قیمت داشته‌ایم. گوسفند و گوساله زنده منفی دو درصد بوده، لبنیات تغییر قیمت نداشته و روغن نباتی و نهاده دامی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو نبوده‌اند.

وی تصریح کرد: قیمت مصالح ساختمانی افزایش داشته که متأثر از عرضه در بورس بوده، در بخش لاستیک هم عرضه خوبی داشته‌ایم و روند کاهشی قیمت را شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل صمت با این بیان که در بخش روغن موتور نیز تغییر قیمتی را شاهد نبوده‌ایم، سخنانش را به پایان برد.

* تثبیت تولید مرغ با رکورد تاریخی بالای 4 میلیون جوجه‌ریزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال 1402 با محور قرار دادن شعار سال تولید دانش‌بنیان را ملاک قرار دادیم، عنوان کرد: تدوین نقشه راه برای رشد تولید، ارتقای بهره‌وری، حفاظت از آب و خاک و استفاده از 12 شرکت دانش‌بنیان برای ارتقای کیفی تولید، از اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.

رضا بهراملو سپس ابراز کرد: همدان جزء سه استان برتر ازلحاظ عملکرد در سطح کشور بود که مورد تقدیر قرار گرفت و این مهم مرهون تلاش همه دست‌اندرکاران و رهنمودهای استاندار محترم است.

وی سپس اذعان کرد: ازلحاظ ریزش غلات نیز جزء پنج استان آخر بوده‌ایم و دو درصد کاهش ریز غلات داشته‌ایم که در نوع خود قابل توجه است.

رئیس سازمان جهاد استان کشاورزی با این بیان که خوشبختانه افزایش عملکرد دو درصدی داشته‌ایم، یادآوری کرد: تثبیت تولید مرغ با رکورد تاریخی بالای چهار میلیون جوجه‌ریزی و 31 درصد افزایش جوجه‌ریزی نسبت به سال 1401 و مازاد تولید و تولید صادرات‌محور اقدام درخوری بود که امسال انجام شد و امیدوارم سال آینده در تولید گوشت قرمز نیز به این عدد رسیده و مشکلات را رفع کنیم.

بهراملو با اشاره به اینکه تاکنون یک‌هزار و 300 مورد بازرسی صورت گرفته، بیان کرد: با توجه به رشد تولید در جوجه‌ریزی طی ماه آینده هیچ مشکلی ازلحاظ تأمین مرغ نخواهیم داشت و انجمادسازی را آغاز خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود با اعلام این خبر که توزیع تخم‌ مرغ نیز با قیمت مناسب بوده و مشکلی وجود ندارد، افزود: 35 میلیون قطعه جوجه‌ریزی تا پایان اسفندماه خواهیم داشت که نسبت به سال قبل که تولید 26.5 میلیون قطعه بوده، با افزایش و مازاد تولید مواجهیم.

* استقرار یک کیوسک تعزیراتی در میدان امام همدان برای شُکات

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه مراکز عمده خرید و مراکز توزیعی را در اجرای طرح بازرسی عید قرار داده‌ایم، عنوان کرد: کیوسک ثابتی نیز در میدان امام خمینی (ره) همدان مستقر شده که مردم در مراجعه به تعزیرات در مضیقه نباشند و شکایت‌های خود را در بازار به همکاران ما در این کیوسک ارجاع دهند.

مرضیه یونسی خاطرنشان کرد: 30 نفر از همکاران ما معادل 70 درصد از نیروهای سازمان طی صبح و بعدازظهر کشیک هستند؛ به همکاران در بخش پلیس امنیت اقتصادی، معاون اقتصادی استاندار و اصناف اعلام‌ شده که تعامل لازم با آن ‌ها صورت بگیرد.

وی در پایان بیان کرد: برنامه‌ریزی برای بازرسی از بخش توزیع، عرضه و فروش اقلام عید از پوشاک تا خشکبار صورت گرفته و نانوایی تعطیلی در ایام عید نوروز نخواهیم داشت.

* برنج شمال مورد نیاز وارد شده و به ذخایر استان دست نمی‌زنیم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به سهمیه اسفندماه نمایشگاه بهاره، عنوان کرد: برنج هندی، هومالی و شکر در نمایشگاه قابل توزیع است.

سیدحسین خوانساری خاطرنشان کرد: برنج شیرودی با قیمت 42 هزار و 100 تومان نیز قابل عرضه بوده و متقاضی آن بیشتر دستگاه‌های اجرایی هستند که مستقیم در رایزنی با شمال وارد و عرضه می‌شود و دست به ذخایر نزده‌ایم.

* ذخیره‌سازی خرما و میوه شب انجام شده و محدودیتی نداریم

مدیرکل تعاون روستایی استان همدان نیز با این بیان که میوه مورد نیاز شب عید به اندازه مصوب تهیه شده، تصریح کرد: میوه شامل پرتقال، سیب زرد و قرمز بوده که ذخیره شده است؛ خرما هم ذخیره‌سازی شده و محدودیتی ندارد.

وی افزود: 26 اسفندماه یا درصورت صلاحدید زودتر از این زمان، میوه شب عید بین شهروندان توزیع خواهد شد.

* شهرداری برای عرضه اقلام مورد نیاز آماده است

حامد جلیلوند، معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه آمادگی کامل داریم که در 20 مکان دائمی عرضه داشته باشیم، عنوان کرد: درخصوص برپایی بازارچه موقت هم شهرداری تمهیدات لازم را اندیشیده و آمادگی داریم اقلامی که به شهرداری تحویل داده می‌شود را به شهروندان عرضه کنیم.

* غرفه رایگان برای دستگاه‌هایی که کالا عرضه می‌کنند

رئیس اتاق اصناف همدان نیز با اشاره به توزیع اقلام مورد نیاز شب عید در نمایشگاه بهاره، عنوان کرد: آمادگی این را داریم که کالاهای اساسی نظیر گوشت، برنج و روغن نیز هم توزیع شود و البته غرفه‌های رایگان را در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌دهیم تا بتوانند اقدامات خود را در راستای خدمت‌گزاری به مردم در این بخش انجام دهند.

محمد ارغوان در پایان با اعلام این خبر که گوشت واردشده پنج هزار تُن بوده و نیاز بازار را تأمین می‌کند، خواستار حمایت بیشتر از نمایشگاه بهاره شد

 

شناسه خبر 80378