شناسه خبر:80536
1402/12/22 11:19:06

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان گفت: امسال 71 نفر بر اثر سقوط از ارتفاع در همدان جان باخته‌اند.

محمد مالمیر با بیان اینکه مردم نکات ایمنی را در خانه‌تکانی عید رعایت کننداظهار کرد: ایام عید نوروز نزدیک است و یکی از سنت‌های عید انجام خانه تکانی بوده که یک لحظه غفلت می‌تواند حوادث تلخی را به همراه داشته باشد و شیرینی سال نو را به کام خانواده تلخ ‌کند.وی با اشاره به اینکه در 11 ماهه امسال 19 نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده اند گفت: برق‌گرفتگی یکی از حوادث رایج است به طوری که نظافت پریزها و لامپ‌های لوستر با دستمال خیس ممکن است باعث برق گرفتگی شود.

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان با اشاره به اینکه در برخی موارد عدم رعایت نکات ایمنی و بی‌احتیاطی در جریان کار به خصوص تمیز کردن شیشه و پنجره‌های احدهای آپارتمانی موجب بروز حوادث تلخی از جمله سقوط از ارتفاع می‌شود گفت: شیشه‌های خانه‌ همیشه یکی از معضلات بزرگ برای نظافت عید است که همشهریان نکات ایمنی را باید در این مورد رعایت کنند.

وی با تاکید به اینکه در 11 ماهه امسال 71 نفر بر اثر سقوط از ارتفاع جانباخته‌اند عنوان کرد: گاهی پاک کردن قسمت بیرونی شیشه، یا قسمتی که مشرف به حیاط یا خیابان است و دست به انتهای شیشه نمی رسد، خطر اصلی را رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: پاکسازی منازل در چنین شرایطی اگر همراه با رعایت نکات ایمنی نباشد ممکن است منجر به بروز صدمات جبران ناپذیری به ویژه برای خانم‌ها شود.

مالمیر گفت: همچنین بروز مشکلاتی از قبیل درد ناحیه دست و پا، کمر، گردن، تنگی نفش و یا مسمومیت ناشی از استفاده موادشوینده و شیمیایی، ایجاد حساسیت‌های پوستی از جمله رایج‌ترین عوارض فعالیت غیراصولی در جریان خانه‌ تکانی‌ است.

وی افزود: استراحت متناوب و مقطعی چند دقیقه‌ای(پایین نگه داشتن سر و انجام نرمش‌های گردن) در جریان شست‌وشو و نظافت بخش‌های فوقانی در، پنجره و دیوار و ابزار و لوازم دارای ارتفاع؛ نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز عوارض جسمانی کار برای خانه تکانی دارد.

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان گفت: توجه دقیق به موازین ایمنی هنگام استفاده از نردبان یا چهارپایه از جمله مواردی است که نقش مهمی در کاهش بروز سوانح و حوادث مرتبط با خانه تکانی‌های ایام نوروز دارد.

شناسه خبر 80536