شناسه خبر:81656
1403/2/4 08:54:13

رئیس هیئت اسکواش استان همدان با بیان اینکه اسکواش ورزشی متفکرانه، زیبا و پُرهیجان است، عنوان کرد: اولویت اصلی این هیئت در سال 1403 تکمیل پروژه کورت اسکواش است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه بشری در سطح جهان کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی است که خیلی از افراد با عوارض آن آشنایی ندارند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی یک‌ونیم میلیارد نفر در جهان با خطر بزرگ کم‌تحرکی مواجه هستند که ورزش می‌تواند کمک بزرگی برای این موضوع باشد. همان‌طور که می‌دانیم جامعه توسعه‌یافته نیازمند افراد سالم است و با حمایت از ورزش و توسعه آن، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و درنهایت کاهش آمار ورودی به بیمارستان‌ها نیز خواهیم بود.
یکی دیگر از رشته‌های ورزشی که در سطح استان همدان جایگاه خوبی دارد و توانسته است ورزشکاران زیادی را نیز جذب کند، اسکواش است که قبلاً این رشته ورزشی در استان کمتر شناخته شده بود و در حاشیه قرار داشت، اما هم‌اکنون توانسته است با مدیریت خوب و همت مربیان و ورزشکاران، جایگاه بسیار خوبی را در سطح کشور داشته باشد. به همین منظور گفت‌وگویی با رئیس این هیئت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

اسدالله ربانی‌مهر هستم، رئیس هیئت اسکواش استان همدان که مدت دو دوره است که ریاست این هیئت را برعهده دارم.

* لطفاً بفرمایید اسکواش همدان در سطح کشور در چه جایگاهی قرار دارد؟

سالی که بنده مسئولیت این هیئت را عهده‌دار شدم، جایگاه اسکواش همدان در سطح کشور در رتبه‌های انتهایی قرار داشت که متأسفانه بسیار ناراحت‌کننده بود، اما توانستیم این وضعیت را ارتقا بدهیم و در سال گذشته رتبه پنجم کشوری را براساس ارزیابی سالانه فدراسیون اسکواش کشور کسب کردیم که این ارزیابی‌ها شامل برنامه‌های مختلف در حوزه آموزشی، استعدادیابی، جشنواره‌ها، مسابقات آموزشی، جذب اعتبارات، اطلاع‌رسانی، برگزاری مسابقات و مجمع بود. حتی در ارزیابی 6 ماهه نخست سال گذشته نیز استان همدان در جایگاه سوم کشوری قرار داشت که این امر محقق نمی‌شد، مگر با همت و حمایت خانواده بزرگ اسکواش همدان که همواره دغدغه این ورزش را داشته، دارند و خواهند داشت.

در سال 1401 نیز جایگاه همدان در سطح کشور رتبه هفتم بود که نسبت به سال‌های قبل این پیشرفت و حرکت رو به رشد براساس برنامه‌ریزی مدون و دقیق بوده است و امیدواریم که در سال جدید نیز شاهد ارتقا در این رشته ورزشی باشیم و افتخاری را برای همدان کسب کنیم.

* لطفاً فعالیت‌های شاخص این هیئت ورزشی در سال گذشته را بیان بفرمایید.

در سال گذشته توانستیم اعتبار خوبی را برای سه کورت بین‌المللی اسکواش همدان جذب کنیم و در کنار آن هر سه‌ماه یک‌بار مسابقات اسکواش در رده‌های مختلف سنی برگزار می‌شد. برگزاری 47 جشنواره و مسابقه نیز از دیگر برنامه‌های شاخص این هیئت در سال گذشته بود؛ برگزاری همایش پیاده‌روی، سفر آقای امیر عزیزی‌پور رئیس محترم فدراسیون اسکواش به استان همدان، حضور در دوره‌های آموزشی و جذب ورزشکاران به‌ویژه کودکان، از دیگر برنامه‌های اجراشده است.

همچنین هیئت اسکواش همدان در سال گذشته توانست دو نفر از مربیان را به دوره همسان‌سازی مربیان استعدادیاب کشور که در مجموعه ورزشی اسکواش انقلاب تهران با هدف ارتقای سطح فنی مربیان در حوزه استعدادیابی برگزار شد، اعزام کند. تجلیل از ورزشکاران این رشته ورزشی یعنی مربیان و بازیکنان در برنامه‌های مختلف به‌ویژه جشن 19 سالگی بیمه دی که هم‌زمان با ولادت با سعادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان بود، از دیگر اقدامات است.

ضمناً این هیئت توانست با پیگیری‌های لازم در نخستین نمایشگاه عزت و پیشرفت استان نیز که به همت اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در تالار قرآن برگزار شد، حضور داشته باشد.

* لطفاً بفرمایید برای سال جدید چه برنامه‌هایی را در این هیئت برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

برای سال جاری تقویم ورزشی با برنامه‌های مدون و خوبی تنظیم شده است. هدف اصلی ما در سال 1403 تکمیل سه کورت بین‌المللی اسکواش و همچنین برنامه‌ریزی برای نشان‌آوری و قهرمان‌پروری است. پروژه کورت اختصاصی همدان با مساحتی بالغ‌بر 900 متر واقع در کوچمشکی در دستور کار قرار دارد که پیشرفت خوبی داشته است.

شعار این هیئت «هر خانواده یک تیم اسکواش» است که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی برای جذب ورزشکاران انجام شده است و در پایان فروردین‌ماه نیز دو برنامه در کورت اسکواش سردار شهید علیرضا شمسی‌پور خیابان مهدیه همدان برگزار شد که یکی کارگاه آموزشی داخلی ویژه مربیان فعال هیئت اسکواش در بحث فنی، رفع اشکال و غیره بود و دیگری برنامه استعدادیابی کودکان کمتر از 11 سال به‌منظور جذب و آموزش بود که با حضور مربیان و به‌ویژه گروه هنری عموحمید برگزار شد.

لازم به ذکر است دوره‌های آموزشی و همچنین مسابقات نیز از اردیبهشت‌ماه در چهار رده سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان آغاز خواهد شد. همان‌طور که مستحضر هستید اسکواش تمرین متفکرانه زیستن است که باعث افزایش تمرکز، تفکر، آمادگی جسمانی، هیجان، نشاط و سلامتی در افراد می‌شود که باید تمام تلاش خود را برای تحقق این موضوع افزایش دهیم.

* به‌عنوان نکته پایانی اگر موضوعی را مد نظر دارید، بفرمایید.

رشته اسکواش در استان همدان توانسته است جایگاه خود را به‌خوبی ارتقا دهد که این موضوع مایه افتخار و مباهات است. به لطف خداوند متعال توانسته‌ایم رشد 60 درصدی ورزشکاران را در این رشته داشته باشیم که اغلب آن‌ها کودکان این استان هستند.

به همین منظور در پایان از حمایت‌های فدراسیون اسکواش، اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، باشگاه ورزشی شهرداری، همکاری خوب خانواده‌های محترم، ارکان و اعضا، مربیان و ورزشکاران هیئت اسکواش استان همدان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

همان‌طور که گفته شد، هیئت اسکواش استان همدان توانسته است در سال گذشته رتبه پنجم فدراسیون اسکواش را براساس شاخص‌های ارزیابی کسب کند که این موضوع نشان از علاقه‌مندی ورزشکاران و مربیان به این رشته ورزشی است. تمرکز بیشتر این هیئت ورزشی بر جذب ورزشکاران به‌ویژه کودکان و نوجوانان بوده و با اجرای برنامه‌های متنوعی ازجمله استعدادیابی از افراد توانسته است در این زمینه خوش بدرخشد.

حضور در مدارس همدان و معرفی این رشته ورزشی از دیگر برنامه‌هایی است که این هیئت ورزشی به آن اهتمام داشته و آن را محقق کرده است. امیدواریم در سال جدید شاهد بهره‌برداری از کورت اسکواش همدان و همچنین کسب رتبه توسط ورزشکاران این رشته در سطح مسابقات باشیم.

شناسه خبر 81656