شناسه خبر:81700
1403/2/4 16:45:06

نشست مشترک هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران با استاندار، هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و مجمع نمایندگان و برخی از مدیران دولتی و فعالان اقتصادی استان همدان به‌منظور بررسی مشکلات فعالان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، نشست مشترک هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران با استاندار، هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی، مجمع نمایندگان و برخی از مدیران دولتی و فعالان اقتصادی استان همدان در محل سالن جلسات اتاق ایران برگزار شد.

رئیس اتاق ایران در این نشست اظهار کرد: همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم. اما یادمان باشد که تحقق این شعار نیازمند زیرساخت‌های اولیه است؛ یک واحد تولیدی با بهره بانکی 40 درصد، نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

صمد حسن‌زاده افزود: سال گذشته بانک مرکزی 285 همت اوراق با بهره 30 درصد توسط بانک‌ها منتشر کرد؛ هدف این بود که نقدینگی کنترل شود که این امر رخ نداد. این درحالی بود که کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی مشکلات زیادی ایجاد کرده بود و حتی بسیاری از آن‌ها در پایان سال توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشتند؛ بدون حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی چطور می‌توان جهش تولید را رقم زد.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت‌های استان همدان در زمینه سفال و سرامیک، گفت: امروز در دنیا با تجهیزات مدرن و مواد ساده کارهای بزرگی انجام می‌شود. تولیدات سرامیکی ما حداکثر 50 سنت به‌ازای هر کیلو به فروش می‌رسند، درحالی که بسیاری از قطعات الکترونیکی که با مواد اولیه سرامیکی تولید می‌شوند را با 200 دلار به‌ازای هر کیلو وارد می‌کنیم.

رئیس اتاق ایران در ادامه کارنامه اتاق همدان را در دوره دهم مایه مباهات دانست و از تلاش‌های بی‌وقفه رئیس، هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق همدان در پیشبرد اهداف بخش خصوصی تقدیر کرد.

رئیس اتاق همدان نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت همراهی بخش خصوصی، دولت و مجلس برای تحقق جهش تولید، گزارشی از اقدامات یک‌سال گذشته این اتاق ارائه کرد و گفت: برای نخستین‌بار اطلس صادراتی استان همدان را در سال گذشته تدوین کردیم. 206 قلم کالای صادراتی برای صادرات به 156 کشور جهان و یک‌هزار و 800 شرکت تولیدکننده این کالاها در این اطلس احصا شده است؛ با وجود این اطلس، اعزام هیئت‌های تجاری به شکل هدفمندتر و با برنامه‌ریزی بهتری انجام خواهد شد.

رحیم مرتضایی با بیان اینکه در اتاق همدان 22 تشکل اقتصادی عضو هستند، افزود: ما جزء استان‌هایی هستیم که بیشترین تشکل‌های اقتصادی را در اتاق داریم؛ همچنین سال گذشته چهار هزار نفرساعت آموزش در حوزه‌های مختلف برگزار کردیم.

رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه 18 شرکت بزرگ در همدان فعال هستند، افزود: متأسفانه این شرکت‌ها کارت بازرگانی خود را از تهران دریافت می‌کنند و درخواست ما این است که ترتیبی بدهید تا این کارت‌ها در همدان صادر شود.

وی همچنین خواستار افزایش سهم سه در هزار و چهار در هزار اتاق‌های سراسر کشور از 40 درصد به 60 درصد شده و گفت: در اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و همچنین در پیگیری اجرای کامل قانون بهبود محیط کسب‌وکار، انتظار داریم اتاق ایران بیش از گذشته به اتاق‌ها را یاری کند.

استاندار همدان نیز در این نشست با بیان اینکه برای توسعه متوازن استان ریل‌گذاری‌های مناسبی انجام شده است، ادامه داد: بیش از 270 واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل ما با همراهی بخش خصوصی به چرخه فعالیت برگشتند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد نیز با تقدیر از فعالیت‌های اثرگذار اتاق بازرگانی همدان، خواستار افزایش مراودات تجاری استان با کشورهای همسایه و اعزام و پذیرش هدفمند هیئت‌های تجاری کشور‌های هدف شد.

در ادامه مؤمنعلی خزایی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی همدان با اشاره به معضل کمبود کارگر در استان، گفت: مهم‌ترین مشکل ما به‌عنوان تولیدکننده چندنرخی بودن ارز بوده؛ خواسته ما این است که قیمت ارز آزاد شود. درحال حاضر مجبور هستیم ارز صادراتی خود را بسیار پایین‌تر از قیمت بازار عرضه کنیم و این به زیان ما است. همچنین ارائه تسهیلات بانکی با سود بالا به تولیدکننده، مشکلات زیادی برایمان ایجاد کرده است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق همدان هم اظهار کرد: انتظار ما کمک بیشتر به واحدهای کوچک و متوسط فعال در صنایع‌ دستی استان است.

ناصر قنبری با بیان اینکه این واحدها برای تهیه مواد اولیه مصرفی خود با مشکلات جدی مواجه هستند، ادامه داد: مثلاً در حوزه مبلمان بیشتر مواد اولیه وارداتی است و با نوسانات قیمت ارز، هزینه تأمین آن‌ها به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است.

قنبری با بیان اینکه 50 درصد صادرات استان مربوط به شهرستان ملایر است، گفت: در ملایر فعالان اقتصادی زیادی وجود دارند و به همین دلیل خواستار تخصیص ساختمان برای این شعبه با همراهی اتاق ایران هستیم.

دیگر عضو هیئت‌رئیسه اتاق همدان نیز در این نشست حضور نوابغ اقتصاد ایران در صدر پارلمان بخش خصوصی کشور را مایه مباهات دانست و اظهار کرد: بخش خصوصی به تجارب ارزشمند سکانداران اتاق ایران در دهمین دوره اتاق ایران بسیار امیدوار است.

رامین رحیمیان از همراهی مدیر ارشد و دستگاه‌های اجرایی استان در پیشبرد برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی استان همدان تقدیر کرد و تحقق توسعه اقتصادی استان را منوط به همبستگی و همراهی دولت با بخش خصوصی دانست.

محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز که به نمایندگی از مجمع نمایندگان استان در این نشست حضور داشت، با بیان اینکه بیکاری در تویسرکان نسبت به 10 سال گذشته به‌شدت کاهش یافته، گفت: دست‌ کم سه کارخانه داروسازی در تویسرکان فعال شده و نرخ رشد صنعت ما به کمک بخش خصوصی قابل توجه بوده است.

مدیرکل صمت استان همدان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه فضای فعلی کسب‌وکار همدان برای سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است، به ارائه گزارشی از پیشرفت‌های صنعتی استان پرداخت و افزود: در شرایطی که پیش از این در استان دغدغه بیکاری و مهاجرت نیروی کار را داشتیم، امروز دغدغه کمبود نیروی کار داریم. اگر پیش از این با مازاد برق و صادرات آن در استان مواجه بودیم، اما به‌دلیل توسعه بیشتر صنعتی، امروز با کمبود برق هم مواجه هستیم.

احمد شانیان ادامه داد: رشد صنعتی شدن همدان با همراهی بخش خصوصی، دولت و مجلس به‌شدت رو به افزایش است و ابرپروژه‌های خوبی در استان فعال شده و فضای همدان آماده سرمایه‌گذاری است.

شناسه خبر 81700