شناسه خبر:82142
1403/2/17 08:31:29
رئیس هیئت دوومیدانی استان همدان عنوان کرد:

هیئت دوومیدانی پیشگام در استعدادیابی ورزش مادر

رئیس هیئت دوومیدانی استان همدان با بیان اینکه هیئت برنامه استعدادیابی را طبق روال قبل و با جدیت دنبال خواهد کرد، گفت: دوندگان این استان در مسابقات ورزشی براساس تقویم ورزشی فدراسیون حضور خواهند داشت.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :دوومیدانی را ورزش مادر می‌دانند، چراکه این ورزش محور اصلی سایر رشته‌های ورزشی بوده و برای حضور در دیگر رشته‌ها یکی از پیش‌نیازهای مهم و از اثرگذارترین نوع ورزش‌ها است. محققان و دانشمندان همواره بر ورزش کردن تأکید داشته و آن را برای افزایش سلامتی و ایمنی بدن حائز اهمیت می‌دانند. یکی از این ورزش‌ها که مورد استقبال عموم مردم بوده و جامعه هدف بالایی دارد، ورزش دوومیدانی است که هر فردی می‌تواند روزانه بدون امکانات خاصی این ورزش را انجام دهد که قطعاً دوومیدانی ثمراتی نیز برای بدن دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کنترل کردن وزن بدن، ساختن ماهیچه و استخوان، کاهش استرس و اضطراب، بالا بردن اعتمادبه‌نفس و تأثیرات مهم قلبی، عروقی و خونی اشاره کرد.

در کنار این مسئله توجه به افراد دارای نبوغ این رشته ورزشی نیز مهم و قابل اهمیت است که این موضوع از رویکرد‌های هیئت دوومیدانی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رشته ورزشی از رشته‌های پُرطرفدار مانند فوتبال و شنا بوده و افراد در همه رده‌های سنی به آن علاقه‌مند هستند. هیئت دوومیدانی استان نیز در راستای اهداف خود و همچنین شناسایی و استعدادیابی افراد مستعد در این رشته، برنامه‌های خوب و منسجمی را در طول سال‌های گذشته انجام داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حضور در سطح روستا‌ها و شهر‌ها و اجرای برنامه استعدادیابی با محوریت برگزاری مسابقات دوومیدانی اشاره کرد.

همچنین دوندگان همدانی در سال‌های اخیر توانسته‌اند در بیشتر مسابقات قهرمانی این رشته افتخارآفرینی کرده و همدان را به‌عنوان شهر ورزش‌دوست به جامعه معرفی کنند. در راستای معرفی هیئت‌های ورزشی استان و آشنایی با برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط هر هیئت، این‌بار به سراغ رئیس هیئت دو‌ومیدانی استان رفته و گفت‌وگویی با ایشان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

مسعود بنوان هستم، رئیس هیئت دوومیدانی استان همدان، عضو شورای تربیت بدنی و ورزش استان و همچنین مسئول کمیته دو صحرانوردی فدراسیون دوومیدانی.

* از برنامه‌های شاخص هیئت دوومیدانی استان برایمان بگویید.

این هیئت در راستای اهداف خود همواره دو موضوع را مد نظر داشته است که از مهم‌ترین برنامه‌های آن در طول سال‌های اخیر است؛ نخستین مورد برگزاری برنامه‌های استعدادیابی است که آن را محدود نکرده و این موضوع را در بیشتر روستا‌ها و شهر‌های استان با جدیت پیگیری کرده و دیگری داشتن پیوست فرهنگی برای اجرای برنامه‌های هیئت است؛ یعنی تلاش ما این است که در کنار اجرای برنامه‌های اصلی هیئت، یک رویکرد فرهنگی نیز برای آن داشته باشیم. به‌طور مثال مسابقات خود را در مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی برگزار کرده و ورزشکاران را با این فضا و معنویت از طریق ورزش و ورزش کردن آشنا می‌کنیم.

* برنامه‌های این هیئت در سال گذشته چه مواردی بودند؟

سال گذشته توانستیم با لطف خداوند متعال، همت همه عزیزان، تلاش‌های مجدانه دوندگان و حمایت مسئولین برنامه‌های خوب و اثرگذاری را برای جامعه هدف خود برگزار کنیم که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهم کرد. توجه به توسعه، بهسازی و زیباسازی پیست صحرانوردی شهدای ورزشکار همدان با هدف رفع نواقص و موانع موجود و تجهیز وسایل و امکانات ازجمله کار‌هایی است که سال گذشته برای آن اقدامات خوبی از سوی هیئت صورت گرفت تا دوندگان عزیز بتوانند با اطمینان خاطر در آن محل حضور داشته و به ورزش کردن مشغول باشند؛ حتی در حاشیه این پیست نیز کاشت نهال در چند مرحله انجام شد.

لیگ دو صحرانوردی سرلشگر شهید حاج‌حسین همدانی هم‌زمان با دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در سه رده سنی آیندگان، نونهالان و نوجوانان برگزار شد. همچنین دوندگان این استان سال گذشته در بیشتر مسابقات ابلاغی از سوی فدراسیون حضور داشته و توانستند برای همدان نشان‌های رنگارنگی را کسب کنند که به این موضوع نیز اشاره خواهم کرد.

با همکاری سپاه همدان برنامه استعدادیابی در سطح پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد و محلات با هدف شناسایی افراد مستعد انجام شد. در راستای معرفی شهدای شاخص ورزشکار و به‌ویژه سردار شهید حاج علیرضا شمسی‌پور نیز یک دوره مسابقات دوومیدانی با مساحت هفت‌ونیم کیلومتر از گلزار شهدای همدان تا استادیوم قدس با حضور دوندگانی از شهرستان‌های همدان، کبودراهنگ و تویسرکان برگزار شد.

در تیرماه سال گذشته شاهد برگزاری همایش استعداد‌های برتر دوومیدانی استان با محوریت شهدای قدس همدان هم‌زمان با سالگرد بمباران هوایی استادیوم قدس و شهادت جمعی از نمازگزاران بودیم که این برنامه نیز با حضور 400 دونده اجرا شد.

معرفی پیشکسوتان و چهره‌های شاخص دوومیدانی استان نیز در کنار سایر برنامه‌ها، از دیگر اقداماتی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. در روز اربعین حسینی این هیئت ورزشی برنامه پیاده‌روی را در محل گردنه اسدآباد با حضور محبان اهل بیت (ع) برگزار کرد و عزاداران حسینی ضمن قرائت زیارت اربعین، از خادمان مواکب حسینی نیز تجلیل به عمل آوردند.

این استان سال گذشته میزبان دو رویداد بزرگ بود؛ نخستین آن‌ها کارگاه دانش‌افزایی داوری پیاده‌روی و دیگری مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی کشور بانوان در سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان بوده که تیم‌های اعزامی از خوزستان و تهران توانستند قهرمانی این دور از مسابقات را کسب کنند. هم‌زمان با دهه بصیرت و سالگرد سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، مسابقات دو استقامت با حضور 350 دونده در شهرک ولی عصر (عج) همدان برگزار شد و درنهایت به‌منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم و تعامل بیشتر هیئت‌رئیسه، توانستیم 44 جلسه مستمر و منظم را بدون احتساب جلسات کمیته فنی و متفرقه اضطراری برگزار کنیم.

* دوندگان این استان در مسابقات ورزشی دوومیدانی چه افتخاراتی را برای همدان کسب کرده‌اند؟

سال گذشته دوندگان این هیئت افتخاراتی را کسب کرده‌اند که به اختصار آن‌ها را خدمت شما خواهم گفت؛ در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا دو نفر از دوندگان نابغه نوجوان همدان در این مسابقات که از هفتم لغایت دهم اردیبهشت‌ماه در شهر تاشکند کشور ازبکستان برگزار شد، حضور داشتند و آقای یاسین گل‌محمدی در بخش 400 متر با مانع جایگاه پنجم و آقای امیرمحمد رستمی در بخش سه هزار متر آزاد جایگاه چهارم را با شکستن رکورد ملی پس از 16 سال و با 9 ماه تمرین مستمر کسب کردند.

همچنین در این دوره از مسابقات آقای سیدکاظم اسدی از پیشکسوتان دوومیدانی استان که هم‌اکنون به‌عنوان رئیس هیئت دوومیدانی شهرستان کبودراهنگ مشغول به فعالیت است، به‌عنوان مربی حضور داشت. در مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی آسیا نیز که در کشور نپال برگزار شد، آقایان پوریا اسحاقی و متین شهبازی موفق به کسب نشان نقره تیمی و برنز انفرادی شدند؛ سال گذشته نیز شاهد موفقیت دوندگان همدانی در مسابقات جام رمضان بودیم که مایه مباهات برای این استان بود. تیم منتخب جوانان استان توانست در مسابقات قهرمانی کشور کسب رتبه داشته باشد و در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان پسر کشور هم این استان با دریافت 9 نشان رنگارنگ خوش درخشید.

در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان دختر نیز خانم‌ مریم بیات توانست مقام قهرمانی را در ماده 800 متر و همچنین خانم صبا فرمانپور مقام قهرمانی را در بخش 10 کیلومتر پیاده‌روی کسب کند. در ششمین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی پیشکسوتان کشور نیز که در مهرماه سال گذشته و به یاد زنده‌یادان ابراهیم نوح‌نژاد و هوشنگ ارشدی در کمپ دوومیدانی آفتاب انقلاب تهران برگزار شد، آقایان پیشکسوت موفق به کسب 14 نشان و بانوان پیشکسوت موفق به کسب 20 نشان شدند.

نونهالان دونده استان در رقابت‌های دوومیدانی مناطق 6 گانه کشور نیز توانستند سه نشان طلا، دو نقره و دو برنز را دریافت کرده و عنوان قهرمان مناطق غرب کشور را کسب کنند و درنهایت دوندگان نونهال همدانی توانستند یک نشان طلا و دو نقره را در مسابقات قهرمانی کشور دریافت کنند. همچنین در رقابت‌های رکوردگیری انتخابی تیم ملی دوومیدانی نیز عنوان نخست را آقای سیدامیر زمانپور در سه هزار متر با مانع و عنوان نایب‌قهرمانی را آقای علی عالمی در 800 متر آزاد کسب کردند.

دونده نابغه همدانی آقای امیرمحمد رستمی نیز توانست در مسابقات دوومیدانی قهرمانی بزرگ‌سالان کشور آقایان نشان برنز را دریافت کند. دریافت 12 نشان طلا و یک نشان نقره و کسب عنوان چهارم کشور در مسابقات دوومیدانی نوجوانان قهرمانی کشور هم از دیگر افتخارآفرینی‌های نوجوانان دونده همدان است. در بیست‌ودومین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی پیشکسوتان آسیا نیز که به میزبانی کشور فیلیپین برگزار شد، پنج نفر از ورزشکاران دونده این استان حضور داشتند که خانم طاهره بهکام در رده سنی 45 تا 49 توانست دو نشان طلا و یک نقره را کسب کرده و همچنین مقام چهارم آسیا را آقای سیدحسن حسینی در رده سنی 70 تا 74 سال و آقای سیداصغر ذوقی‌احسن در رده 50 تا 54 سال کسب کردند.

در رقابت‌های دوومیدانی جایزه بزرگ تهران نیز در بخش 800 متر آقای علی عالمی و خانم سپیده صارمی توانستند دو مقام سومی را کسب کنند.

* لطفاً گزارشی هم از فعالیت‌های دو ماه سال 1403 بیان بفرمایید.

در دو ماهی از که از این سال گذشته است، اقداماتی در هیئت انجام شده که شاخص‌ترین آن‌ها را خدمت شما عرض می‌کنم؛ در ماه مبارک رمضان ستاره‌ها و بزرگان پیاده‌روی کشور قبل از افطار در یک مسافت 10 کیلومتری به رقابت پرداختند و دو نفر از قهرمانان پیاده‌روی استان جهت کسب سهمیه المپیک پاریس عازم مسابقات کاپ جهانی ترکیه شدند. مرحله اول اردو و تمرینات مشترک استعداد‌های برتر دوومیدانی استان نیز در پیست شهدای قدس همدان برگزار شد؛ همچنین مسابقات لیگ دوومیدانی به‌مناسبت سالگرد شهادت شهیدشمسی‌پور از 13 لغایت 14 اردیبهشت‌ماه در سه گروه آیندگان، نونهالان و نوجوانان و در دو بخش دختر و پسر در مواد سرعت، پرتاب‌ها و پرش‌ها برگزار شد که از منتخبان این مسابقات در یک مراسمی با حضور خانواده معظم شهدا، مسئولین استانی و شهرستانی تجلیل خواهد شد.

این هیئت در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مراسم شهدای ورزشکار را هم‌زمان با سالروز گرامیداشت این شهدا برگزار کرده و همچنین به‌مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم ویژه‌برنامه‌ای به‌منظور تجلیل از مربیان و فرهنگیان اجرا کرد. در راستای احترام به طبیعت و حفظ این امانت الهی نیز کاشت نهال بادام در پیست صحرانوردی شهدای ورزشکار انجام شد؛ لازم به ذکر است اعزام دوندگان به مسابقات ورزشی براساس تقویم ورزشی فدراسیون دوومیدانی و همچنین برگزاری برنامه‌های استعدادیابی نیز در سال جاری با جدیت دنبال خواهد شد ‌.

گفتنی است؛ ورزش کردن تأثیرات فراوانی بر سلامت و قدرت ذهن افراد دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کنترل استرس، افزایش خلاقیت، تنظیم خواب، کاهش اضطراب، بهبود گوارش، تنظیم فشار خون، افزایش هوش، سلامت قلب، تقویت عضلات و افزایش شادی اشاره کرد.

براساس مطالعات و تحقیقاتی که توسط دانشمندان دانشگاه کیوتو، کالیفرنیا و لس‌آنجلس روی سه هزار و 100 نفر از بزرگ‌سالان انجام شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، هشت هزار قدم پیاده‌روی آن‌هم یک یا دو بار در هفته می‌تواند خطر مرگ را تا 14.9 درصد کاهش دهد. امید است که مردم عزیز کشورمان با علاقه و علم نسبت به انجام ورزش‌های روزانه و براساس رشته مورد علاقه خودشان اقدام کنند تا شاهد نشاط و شادابی باشیم. هیئت‌های ورزشی نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در راستای آشنایی هرچه بیشتر مردم با این رشته‌ها اقدام کرده تا بتوانند افراد زیادی را در این رشته‌ها سازمان‌دهی و جذب کنند.

شناسه خبر 82142