شناسه خبر:83520
1403/3/22 12:07:36

رئیس دانشگاه کردستان گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت می‌تواند یک بحث کارگشا باشد و می‌تواند در دل دانشجویان امید ایجاد کند و زمینه برای اجرای فرایندهای پژوهشی بهتر می‌شود.

حامد قادرزاده رئیس دانشگاه کردستان در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه کردستان در بخش‌های مختلف با گرامیداشت یاد و خاطر شهید جمهور و شهدای خدمت، اظهار کرد: شرکت در انتخابات یک تکلیف است آحاد جامعه باید با شور و شعور انتخاباتی زمینه خلق حماسه دیگری را در انتخابات پیشرو فراهم سازند.
وی مشارکت حداکثری و آگاهانه دانشجویان و در کل جامعه دانشگاهی در انتخابات پیش‌رو با توجه به اینکه به عنوان یک الگوی در جامعه پذیرفته شده‌اند ضروری است، گفت: اگر ما جامعه دانشگاهی به عنوان یک الگوی پذیرفته شده در جامعه الگوی پیش رو در جهت افزایش و مشارکت حداکثری و کاهش اریب انتخاباتی را دنبال کنیم، مسلما در انتخابات پیشرو اصلح انتخاب خواهد شد.
رئیس دانشگاه کردستان اضافه کرد: مشارکت حداکثری می‌تواند اریب را در انتخابات از بین ببرد و نرمال و تعادل را حاکم بکند.
قادرزاده گفت: صرفنظر از اینکه کدام یک از این 6 کاندیدا به عنوان منتخب مردم انتخاب می‌شود، مهم این است که مشارکت رشد پیدا کند، اگر به لحاظ آماری مشارکت افزایش پیدا کرد مطمنا اصلح انتخاب خواهد شد.
وی افزود: اگر به درستی حرکت نکنیم و نقاط ضعف را مدام بزرگنمایی کنیم و نقاط قوتی را که برای آن سرمایه‌گذاری شده نبینیم قطعا نتیجه مثبتی را در انتخابات پیش رو نخواهیم گرفت.
وی تصریح کرد: با توجه به حکم وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه معین مسئول ستاد انتخابات ریاست جمهوری است که باید زمینه را برای مشارکت حداکثری مردم به ویژه جامعه دانشگاهی در انتخابات فراهم سازد.
رئیس دانشگاه کردستان گفت: جامعه دانشگاهی که می‌توانند در آینده نزدیک سهم زیادی در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری داشته باشد چرا که سهم جامعه دانشگاهی در مجلس نیز در حال حاضر کم است.
قادرزاده خاطرنشان کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت می‌تواند یک بحث کارگشا باشد و می‌تواند در دل دانشجویان امید ایجاد کند و زمینه برای اجرای فرایندهای پژوهشی بهتر می‌شود.
وی افزود: این ارتباط دوسویه بین جامعه دانشگاهی و بخش صنعت موجب بهتر اجرا شدن فرایندهای پژوهشی و خروجی مناسب در حوزه آموزش و بهتر عمل کردن در حوزه سیاست‌گذاری‌ها و تولیدمحتواهای دانشگاهی خواهد شد.

 

تفاهم‌نامه همکاری‌های فناورانه صمت و دانشگاه کردستان منعقد شد
تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های صنعت و معدن و انجام فعالیت‌های فناورانه اداره‌کل صمت با دانشگاه کردستان منعقد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بختیار خلیقی مدیرکل صمت کردستان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه اداره‌کل صمت با دانشگاه کردستان در راستای تحقق شعار سال و برنامه‌های حوزه صنعت و معدن، اظهار کرد: کردستان در کنار ظرفیت‌های زیادی که در حوزه کشاورزی و گردشگری دارد، مهم‌ترین پتانسیل آن بخش معادن است.
وی با بیان اینکه در همین راستا اقدامات و حرکت‌های خوبی در دو بخش صنعت و معدن در سطح استان انجام گرفته است، گفت: در راستای تحقق شعال سال در بخش صنعت، معدن و تجارت در استان تدابیر لازم اندیشیده شده و سند راهبردی تدوین شده است.
مدیرکل صمت کردستان اضافه کرد: در حوزه تولید اشتغال‌آفرین با هدف عملیاتی کردن شعار سال در استان گام‌های خوبی برداشته‌ایم.
وی با تاکید براینکه براساس آمار و وضعیت موجود کردستان به صمت صنعتی شدن در حرکت است، گفت: در حوزه صنعت یک هزار و 61 واحد صنعتی در استان وجود دارد که 131 واحد آن غیرفعال 987 واحد فعال و مابقی نیمه‌فعال و زیر ظرفیت کار می‌کنند.
مدیرکل صمت کردستان اظهار کرد: امسال هدف‌گذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت 8 درصد، معدن 13 درصد و تجارت 23 درصد است، می‌طلبد که برای تحقق اهداف از ظرفیت‌های موجود که بسیاری از آنها دست‌نخورده و نهفته است، استفاده شود.
خلیقی افزود: در حوزه صنعت با توجه به پشتیبانی‌هایی که وجود داشت و تخصیص ارز و غیره در سال گذشته توانستیم به رشد 5.5 درصدی برسیم.
وی اضافه کرد: در راستای نهضت اکتشاف مواد معدنی در کردستان با همت سازمان زمین‌شناسی کشور در خرداد ماه ۱۴۰۱ شروع طرح تحول سه‌جانبه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در قالب توافق سه‌جانبه بین بخش معدنی کشور، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور و معاون فناوری معادن وزرات صمت انجام شد.
مدیرکل صمت کردستان خاطرنشان کرد: این پرواز ژئوفیزیک هوایی در کردستان در ۱۵ هزار و ۶۲۵ کیلومترمربع انجام شد و ۵۲ هزار کیلومترمربع از مساحت استان معادل ۵۸ درصد مساحت استان را در بر گرفت.
خلیقی گفت: در حوزه زمین‌شناسی در قالب طرح سه‌جانبه وزارت صمت، سازمان زمین شناسی و سازمان ایمیدرو توانستیم معرفی محدوده‌های امیدبخش را در قالب پروازهای ژئوفیزیک هوایی عمق 450 مشخص کنیم و ریل سرمایه‌گذاری را در استان برای همیشه پایه گذاری و امیدواریم بتوانیم در دو حوزه تولید و اشتغال به اهداف مدنظر به صورت کامل دست پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: نقاط امیدبخش که در استان معرفی شد و کارهای آن انجام شده منتظر ایمیدرو برای ورود سرمایه‌گذاران هستیم در این راستا می‌طلبد بین صنعت و دانشگاه ارتباط تنگاتنگی شکل بگیرد.
مدیرکل صمت کردستان عنوان کرد: با ورود ایمیدرو زمینه ورود سرمایه‌گذاران به حوزه‌های مختلف فراهم شده و شاهد اشتغال‌زایی و توسعه همه‌جانبه استان خواهیم بود.
خلیقی افزود: این نوید را به جامعه دانشگاهی می‌دهیم در حوزه طلا 57 برگه طلا، 36 برگه مس و 10 برگه منگنز است که در استان کشف شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه معادن در کنار این پروازهای ژئوفیزیک هوایی کارهای دیگری هم انجام گرفته است و سرمایه‌گذاران خوبی از کشورهای مختلف ورود و مجوزها در کمتر از 24 ساعت صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاران آماده است، گفت: مجوزهای بی‌نام با توجه به ظرفیت‌های استان آماده و در اختیار سرمایه گذاران قرار داده می‌شود.
مدیرکل صمت کردستان با اشاره به اینکه موضوع جلسه امروز با هدف انعقاد تفاهم نامه‌ همکاری برای ایجاد بسترهای لازم برای ارتباطات مشترک بین دانشگاه و سازمان صمت کردستان است، گفت: گپ و شکافی بین مجموعه دانشگاه و سازمان صمت در استان وجود دارد که می‌طلبد با همت دوستان و همکاری جدی مجموعه سازمان صمت این گپ کم و کمتر شود و امیدواریم بتوانیم در زمینه در حوزه‌های مختلف گام‌های موثری را با همیاری و همکاری مجموعه دانشگاه برداریم.
خلیقی اضافه کرد: موضوع تفاهم‌نامه امروز بیشتر در حوزه‌های علمی، تحقیقاتی، استفاده از منابع و امکانات هر دو طرف و گسترش و ارتقای سطح همکاری فی‌مابین با هدف افزایش بهره‌وری است.
وی با اشاره به رسالت و مسئولیت سنگین سازمان صمت در تحقق شعار سال که مهم‌ترین مولفه آن جهش تولید است، گفت: در شورای توسعه و منابع استان سازمان صمت گردستان به عنوان نخستین دستگاه اجرایی در زمینه تولید اشتغال آفرین ورود پیدا کرده‌ایم.
خلیقی گفت: در راستای اشتغالزایی سال گذشته به عنوان چهارمین سال پیاپی رتبه نخست استان را در بین دستگاه‌های استان کسب کرده‌ایم.
وی افزود: امیدواریم امسال هم با همکاری مجموعه دانشگاه به اهدافی که در حوزه اشتغال داریم دست پیدا کنیم و در این راستا تمام توان خود را بکار خواهیم کرد.
خلیقی با بیان اینکه تعامل تنگاتنگ با سایر دستگاه‌های اجرای استراتژی اصلی اداره‌کل صمت در استان کردستان است، خاطرنشان کرد: تعامل بیش از پیش با جامعه دانشگاهی به ویژه مجموعه دانشگاه کردستان هدف دیرینه ما بود که خوشبختانه با انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها تحقق پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: دانشگاه کردستان یک سری توانمندی‌ها دارد با توجه به نیازهای هر دو طرف نیامندی‌ها و توانمندی‌ها را کاملا احصا و به هم لینک خواهیم شد.
مدیرکل صمت کردستان با عنوان اینکه قبلا تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم، گفت: خواسته‌های دو طرف در قالب تفاهم‌نامه تعریف شده و از ظرفیت‌های هم استفاده کنیم.
وی گفت: سازمان صمت جامعه هدف زیادی دارند که مهم‌ترین آن دانشجویان هستند، امیدواریم این تفاهم نامه بستر را برای آشنایی هرچه بهتر جامعه دانشگاهی با محیط واقعی فضای کسب و کار فراهم سازد.
خلیقی افزود: اولویت ما در بخش صنعت، معدن و تجارت جذب نیروهای بومی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.
وی مشارکت در انجام پروژه‌های فناورانه، تبادل نظرات علمی و عملی از اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه دانست و گفت: فراهم نمودن زمینه‌های مناسب و هدایت دانشجویان به سمت رشته‌های فنی و مهندسی و تامین بخشی از نیروی انسانی فنی ماهر و هدایت پایان‌نامه‌های دانشگاهی به سمت نیازمندی‌های صنعت از دیگر اهداف انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک بین سازمان صمت و دانشگاه کردستان است.

شناسه خبر 83520