شناسه خبر:83621
1403/3/26 09:53:45
در بررسی‌های میدانی خبرنگار روزنامه سپهرغرب از داروخانه‌های استان همدان مشخص شد:

کمبود برخی اقلام دارویی؛ چالش اساسی برای مردم

یک شهروند همدانی گفت: برای تهیه داروهای همسرم که بیماری خاص دارد، به چند داروخانه در سطح شهر مراجعه کردم اما نتوانستم آن‌ها را تهیه کنم، متصدیان داروخانه در پاسخ به اینکه چه باید کرد؟ عنوان می‌کردند که کمبود دارو را باید به شماره 190 اعلام کنم، چند روز است که بلاتکلیف و نگران هستم.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی:

کمبود برخی از اقلام دارویی در سطح داروخانه‌های استان همدان باعث شده که مردم این موضوع را از طریق رسانه‌های محلی پیگیری کنند تا حداقل بتوانند مطالبات خود را به گوش مدیران و مسئولان ذی‌ربط برسانند.
به همین منظور و بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دریافتی، برای بررسی میدانی، به چند داروخانه مراجعه و با مدیران و کارکنان آن‌ها گفت‌و‌گو کردیم تا بتوانیم فهرستی از این دارو‌ها را تهیه کرده و به سراغ مسئولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی همدان برویم.

همزمان با این بررسی میدانی، شاهد مراجعه بسیاری افراد بودم که برای تهیه برخی از این داروها با مشکلات و موانعی مواجه بودند و حتی این موضوع را مطرح می‌کردند که به بیش از 10 تا 15 داروخانه سر زده‌اند. آن‌ها عنوان می‌کردند این مسئله بارها از طریق سامانه تلفنی 190 نیز اطلاع داده شده اما اعلام کرده‌اند که باید به تهران مراجعه کنید این در حالی است که رفت‌وآمد به پایتخت برای این افراد دشوار بوده و امکان ارسال به‌صورت پستی نیز میسر نیست.

در ادامه این گفت‌وگو با برخی از مدیران و کارکنان این داروخانه‌ها و همچنین برخی از مراجعان آمده است که می‌خوانید:

یک شهروند همدانی عنوان کرد: پدرم دیابت دارد و باید به‌صورت هفتگی انسولین تزریق کند اما متأسفانه نزدیک به سه هفته است که برای تهیه آن با مشکل مواجه شده‌ایم، به بیشتر داروخانه‌های سطح شهر مراجعه کرده‌ام ولی نتوانستم انسولین مورد نیاز را تهیه کنم.

یکی دیگر از شهروندان عزیز همدانی ضمن گلایه‌مندی از این کمبود‌ها و عدم پیگیری توسط متولیان امر، خاطرنشان کرد: شرایط خانواده بنده به گونه‌ای نیست که بخواهم آن‌ها را تنها گذاشته و به سایر شهرستان‌ها سفر کنم، حتی با برخی داروخانه‌های خارج از استان نیز تماس گرفتم تا از طریق پست برایم ارسال کنند اما متأسفانه همکاری لازم را نداشتند.

یکی دیگر از شهروندان نیز طی تماس تلفنی با دفتر روزنامه سپهرغرب، از کمبود انسولین برای بیماران دیابتی در استان گلایه کرد و گفت: وقتی به بیمارستان مراجعه کردیم تا از طریق پزشک مربوطه این کمبود را پیگیری کنیم مطرح کردند بیمار باید یک هفته در بیمارستان بستری شود، در صورتی که ما فقط نیاز به تزریق انسولین داشتیم و هزینه‌های بستری در بیمارستان برای ما میسر نیست.

در کنار این موضوع و مسائلی که توسط شهروندان بیان شد با مدیر و کارکنان سه داروخانه باسابقه شهر نیز گفت‌و‌گو کرده و فهرستی از کمبود‌های دارویی این داروخانه‌ها را تهیه کردیم که بدین شرح است:

قرص وارفارین، انسولین نورومیکس، انسولین لانتوس، انسولین نوورپید، قرص متازیرو، قرص پلی پیل دی، قرص پلی پیل ای، واکسن گارداسیل، قرص متی‌مازول 5، قرص سولفاسالازین، قطره بتامتازون، قرص مینوکسیدیل، قرص زیلت، قطره سولفاستامید، قطره استریل چشمی کلوبیوتیک، قرص آساکول آنما، قرص دانازول، قرص آلبندازول، قرص متوکلوپرامید، قرص آلپرازولام و قرص تریامترن.

همانطور که گفته شد؛ در روزهای گذشته شاهد کمبود برخی از اقلام دارویی در سطح داروخانه‌های استان بودیم که این موضوع بیشتر از سوی شهروندان گرامی مطالبه می‌شود و روزنامه سپهرغرب نیز به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان، اقدام به بررسی میدانی این موضوع از طریق داروخانه‌ها کرد که فهرستی از این داروها نیز تهیه شد.

مردم علاوه بر پیگیری این کمبود‌های دارویی از طریق رسانه آن را با سامانه تلفنی 190 نیز در میان گذاشتند اما متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و در بیشتر موارد توصیه شده که داروهای مورد نیاز خود را می‌توانند خارج از استان پیگیری تهیه کنند که این مسئله نیز یک سری موانع خاص دارد.

برای پیگیری این موضوع از دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز تلاش کردیم تا با دکتر قدرت‌اله رستمی؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان و همچنین دکتر فاخته قربانی‌شهرت؛ مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل استان همدان گفت‌و‌گویی داشته باشیم که متأسفانه همکاری لازم برای مصاحبه با این رسانه را نداشتند.

شناسه خبر 83621