شناسه خبر:83670
1403/3/27 08:02:10
در گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار سپهرغرب با یک حافظ قرآن همدانی عنوان شد:

رئیس‌جمهور شهید الگوی یک نوجوان 11 ساله حافظ کل قرآن کریم

در گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار سپهرغرب با امیرحافظ عبدی، نوجوان همدانی حافظ کل قرآن کریم عنوان شد که رئیس‌جمهور شهید، الگوی بنده است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

این دومین‌بار است که میهمان جامعه‌القرآن واحد خردسالان همدان می‌شوم، جایی که مرا یاد دوران کودکی خودم می‌اندازد؛ دانش‌آموز پنجم ابتدایی بودم که در هفته سه روز مسافت طولانی را از خانه تا جامعه‌القرآن شعبه ذوالریاستین همدان طی می‌کردم تا در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن شرکت کنم و چه دوران خوبی بود که بسیار زود سپری شد.
هرچند تأثیر آن جلسات را اکنون نیز در زندگی‌ام می‌بینم و خوشحالم که مسیرم با حضور در جامعه‌القرآن عوض شود، اما احساس عجیبی نیز در وجودم هست که چرا در آن ایام بیشتر از فرصت‌هایی که در اختیار داشتم، استفاده نکردم. این‌بار قرار است پای صحبت‌های یک نوجوان 11 ساله که توانسته حفظ قرآن را از سن چهارسالگی شروع کرده و در سن 9 سالگی به اتمام برساند، بنشینم و با او گذشته‌اش را که در محضر قرآن بوده است، مرور کنم.

واقعاً استان همدان کودکان و نوجوانان با استعدادی دارد که با حضورشان در محافل و جلسات قرآنی توانسته‌اند مسیر زندگی خود را تغییر داده و در محضر قرآن قرار بگیرند که این موضوع جای بسی شکرگزاری دارد؛ هم خانواده این کودکان باید هر روز خدا را شکر کنند و هم مربیان قرآنی و مهم‌تر از این‌ها مردم ایران که به لطف خداوند جزء شیعیان و محبان اهل بیت (ع) هستیم و فرزندان ما نیز همان راه نیاکان خود را طی می‌کنند.

صحبت‌های امیرحافظ که شروع شد، یاد حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) افتادم که فرمودند: «فرزند صالح، گلی از گل‌های بهشت است» و واقعاً هم همین‌طور بوده؛ فرزند صالح نعمتی است که خداوند به بندگانش می‌دهد و چه زیباست که این نعمت الهی در مسیری قرار بگیرد که ابتدا و انتهای آن رسیدن به خالق است.

امیرحافظ کلاس چهارم ما از فعالیتش در جامعه‌القرآن می‌گوید، از روزهایی که فقط چهار سال سن داشته و به همراه مادرش برای ثبت‌نام کلاس‌های قرآنی به جامعه‌القرآن رفته است تا بتواند از همان دوران کودکی با این کتاب آسمانی انس بگیرد. در کنار آن از تأثیر قرآن در زندگی‌اش حرف می‌زند و اینکه توانسته است با سن‌وسال کمی که دارد، یک فرد مؤثر در جامعه باشد.

در ادامه گفت‌وگوی ما با امیرحافظ عبدی، حافظ کل قرآن کریم از شهر همدان را می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

امیرحافظ عبدی هستم، حافظ کل قرآن کریم و متولد سال 1391 در شهر همدان.

* حفظ قرآن را از چه سالی شروع کردید و در چندسالگی موفق به حفظ قرآن شدید؟

سه‌ونیم سال بیشتر نداشتم که مادرم مرا در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی جامعه‌القرآن ثبت‌نام کرد و توانستم بعد از 6 ماه، کلاس‌های آموزشی را سپری کرده و در سن چهارسالگی حفظ قرآن را شروع کنم؛ بنده در سن 9 سالگی کل قرآن را حفظ کردم.

* چه عاملی باعث شد که به سمت قرآن بروید.

تلاوت و حفظ قرآن یعنی قرار گرفتن در مسیر خدا و ائمه اطهار (ع) و در کنار آن شهدای عزیز ما نیز همواره بر خواندن قرآن در صحبت‌هایشان و وصیت‌نامه‌هایی که از ایشان به یادگار مانده است، تأکید داشته‌اند؛ این موضوع همواره از دوران کودکی در ذهنم خطور می‌کرد که اگر بخواهم راه شهیدان را ادامه بدهم، باید به سمت تلاوت قرآن و درنتیجه حفظ آن بروم.

* آیا در کنار حفظ قرآن، قرائت یا ترتیل این کتاب آسمانی را نیز انجام می‌دهید؟

بیشتر اوقات علاوه‌بر مرور حفظ قرآن، کار تلاوت نیز انجام می‌دهم و سعی می‌کنم که با صوت و الگوبرداری از سبک استاد منشاوی، تلاوت قرآن داشته باشم.

* روزانه چه مقدار از قرآن کریم را تلاوت می‌کنید؟

بیشتر ساعات روزانه خودم را به خواندن قرآن و مرور آیات اختصاص داده‌ام؛ به‌طور مثال در این ایام که مدرسه‌ها تعطیل است، هر روز صبح بعد از صرف صبحانه کار تثبیت آیات را انجام می‌دهم و بعد از آن نیز جلسه مرور آیات را با همراهی مادرم در خانه دارم؛ بعد از نماز ظهر و عصر و صرف ناهار، کمی استراحت داشته و بعد از آن نیز آیاتی که روز‌های قبل حفظ کرده‌ام را مجدد مرور می‌کنم تا به‌طور کامل تثبیت شوند.

* حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

حفظ قرآن باعث شده است کارهایی که به‌طور روزانه در برنامه دارم را با تأمل و دقت بیشتری پیش ببرم؛ یعنی سعی می‌کنم خطا و اشتباهی نداشته باشم و سمت برخی از رفتار‌های بد مانند دروغ، تهمت، غیبت و غیره نروم و عادات پسندیده را در خودم تقویت کنم تا بتوانم به‌عنوان یک حافظ قرآن، الگوی موفقی برای هم‌سالان و دوستان خود باشم.

* اکنون در چه پایه تحصیلی و در کدام مدرسه مشغول به تحصیل هستید؟

سال گذشته دانش‌آموز پایه چهارم در دبستان شاهد شهیدبهادربیگی آموزش‌وپرورش ناحیه یک همدان بودم و در سال تحصیلی جدید نیز قرار است به‌عنوان دانش‌آموز پایه پنجم در این مدرسه ادامه تحصیل بدهم.

* نحوه ورود شما به دبستان شاهد شهیدبهادربیگی به چه شکلی بود؟

یکی از ملاک‌های ورود به مدارس شاهد، به‌جز شرایط ایثارگری، داشتن سوابق و فعالیت‌های مربوط به قرآن است که به‌دلیل حفظ کل قرآن کریم، توانستم امتیاز لازم برای ورود به این مدرسه را کسب کنم و سال‌های گذشته نیز در دبستان امام حسن مجتبی (ع) که یک مدرسه قرآن‌محور است، تحصیل داشته‌ام.

* هم‌زمان با حفظ قرآن، برنامه‌ریزی شما برای یادگیری دروس مدرسه به چه صورت بوده است؟

در روزهای سال تحصیلی که درگیر درس و مدرسه بودم، برنامه‌هایم کمی فشرده‌تر می‌شد و شب‌ها کمی دیرتر می‌خوابیدم، چراکه در کنار یادگیری دروس اصلی مدرسه، به حفظ قرآن نیز توجه داشتم؛ این نکته نیز ناگفته نماند که حفظ و انس با قرآن، بر فراگیری درس‌های مدرسه من هم تأثیر خوب و عمیقی داشته است.

* نقش پدر و مادر و سایر اعضای خانواده را در حفظ قرآن کریم بیان بفرمایید.

از نخستین روز‌های حضورم در جامعه‌القرآن و شرکت در کلاس‌های آموزشی، والدینم همراهی خوبی داشتند؛ به‌ویژه مادرم که مشوق اصلی‌ام بود و مرا در طول این سال‌ها تشویق به حفظ قرآن می‌کرد. اگر حمایت‌های معنوی و مادی ایشان نبود، شاید مسیر زندگی‌ام به قرآن و حفظ آن ختم نمی‌شد.

* از اساتید خود برایمان بگویید.

علاوه‌بر پدر و مادرم، مشوق اصلی بنده برای حفظ قرآن، اساتید جامعه‌القرآن همدان بودند که با سعه صدر مرا با قرآن آشنا کرده و کمک کردند تا بتوانم قرآن را حفظ کنم.

* برنامه‌ریزی شما برای حفظ قرآن به چه صورت بوده است؟

جامعه‌القرآن کریم برای تمامی متربیان و پویندگان قرآنی برنامه مشخص و مدونی دارد که از دوره اشاره شروع شده و بعد از آن دوره روخوانی و روان‌خوانی است؛ بعد از سپری کردن این کلاس‌های آموزشی، وارد مرحله حفظ قرآن می‌شویم که ابتدا از جزء 30 شروع کرده و بعد از حفظ آیات آن، به سراغ جز‌ءهای دیگر می‌رویم. البته برخی از متربیان بعد از این مراحل، از جزء یک شروع کرده و به ترتیب پیش رفته و برخی نیز بعد از حفظ جزء 30، جزء 28 و 29 را حفظ کرده و بعد از آن به سراغ ابتدای قرآن می‌روند.

* اگر از شما بخواهند یک نفر را به‌عنوان الگوی موفق معرفی کنید، او چه کسی خواهد بود؟

بنده الگوی موفقی که در زندگی داشته‌ام، رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی است که خدمت به مردم را در رأس کار خود قرار داده بود و در همین مسیر نیز به همراه سایر شهدای خدمت، شهد شیرین شهادت را نوشید. به‌خاطر همین عشق و علاقه نیز بعد از شنیدن خبر شهادت ایشان، گروه سرود تسنیم جامعه‌القرآن کریم کاری را با عنوان شهید خدمت آماده کردند که در این برنامه بنده به‌عنوان تک‌خوان گروه سرود حضور داشتم؛ این اثر در مراسمی که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی و همچنین عموم مردم برای بزرگداشت شهدای خدمت در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار بود، رونمایی شد.

* برنامه شما برای آینده چیست؟

دوست دارم در آینده علاوه‌بر برنامه‌های قرآنی در رشته شیمی تحصیل کرده و به درجه پروفسوری برسم تا بتوانم برای کشور عزیزم و مردم آن مؤثر باشم.

* توصیه شما به کودکان و هم‌سالان خودتان چیست؟

توصیه من به دوستان خودم این است که در مسیر قرآن باشند و راه ائمه اطهار (ع) را ادامه بدهند. همچنین برای حفظ قرآن نیز تلاش بکنند و بدانند مهم‌تر از همه این موضوعات، عمل به قرآن است که واجب‌تر از همه‌چیز بوده و اگر کسی توانست قرآن را حفظ کند، نباید بعد از آن از این کتاب آسمانی فاصله بگیرد و باید تلاش بکند که هر روز وقتی را به مرور آیات اختصاص بدهد تا محفوظات را فراموش نکند.

* به نظر شما کودکان برنامه حفظ قرآن را از کجا شروع کنند؟

به نظر من برای اینکه بتوانیم حفظ قرآن را با سرعت بیشتری انجام بدهیم، لازمه آن حضور در کلاس‌های قرآنی است که نمونه آن جامعه‌القرآن بوده؛ بنده نیز ابتدا با همین روش کار خودم را در جامعه‌القرآن شعبه ذوالریاستین که به‌نام امام حسن مجتبی (ع) مزین بود، شروع کردم و از محضر اساتیدی چون خانم قرائی، سبحانی، عباسی و روشنییان بهره‌مند شدم.

همان‌طور که گفته شد، یکی از مؤثرترین روش‌های حفظ قرآن شرکت در کلاس‌های آموزشی قرآن است که در شهر همدان نیز شاهد فعالیت مؤسسه‌های قرآنی همچون جامعه‌القرآن کریم، مکتب امام زمان (ع)، جلسات قرآنی انوارالزهرا (س) و غیره هستیم که هرکدام از این مؤسسات با برنامه‌های خاص و مدونی جلسات خود را اداره می‌کنند. حفظ قرآن می‌تواند از دوران کودکی آغاز شده و فرزندان از همان سنین از معنویات این کتاب آسمانی بهره‌مند شوند؛ حافظان و قاریان قرآن کریم همواره مورد تکریم بوده و جایگاه ویژه‌ای در این دنیا و آخرت دارند که خیلی از انسان‌ها به مقام این افراد غبطه می‌خورند. عمل کردن به آیات الهی مهم‌تر از حفظ قرآن است، همان‌طور که در ضرب‌المثل‌ها نیز بیان شده، عالم بی‌عمل به چه ماند؟ به زنبور بی‌عسل. یعنی اینکه صرف اینکه حفظ قرآن داشته باشیم و به آیات و دستورات آن عمل نکنیم، باید بدانیم که در زندگی دنیوی و اخروی دچار خسران خواهیم شد. برنامه‌های قرآنی در سطح هر روستا، شهر و شهرستان نیاز به این دارد که براساس علاقه‌مندی کودکان باشد؛ یعنی به‌قدری جذاب باشند که کودکان را تشویق به شرکت در این برنامه‌ها و سایر فعالیت‌های قرآنی بکند.

شناسه خبر 83670