شناسه خبر:83707
1403/2/31 13:16:32

کنعانی‌مقدم گفت: آیت‌الله رئیسی یک شخصیت خدوم، دلسوز، مردمی، پُرتلاش، پُرکار و پُرانگیزه بود و در مقاطع مختلفی که بنده در خدمت ایشان بودم، چه در زمانی که دادستان انقلاب همدان بود، چه وقتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت داشت و چه دوره‌ای که مباحث حوزوی و طلبگی داشتیم، رفتار و افکارش درس‌آموز بود؛ او شهید زیست و به شهادت رسید.

سپهرغرب، گروه سیاسی- سمیرا گمار: شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اسلامی که عصر روز یکشنبه 30 اردیبهشت‌ماه 1403 در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌ سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، به مقام رفیع شهادت نائل شد. حجت‌الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌ فقیه و امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سرهنگ خلبان سیدطاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی همراهان رئیس‌جمهور در این سانحه تلخ بودند که همگی به فیض شهادت رسیدند.

ایران عزیز از بعدازظهر روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه غرق در بُهت و غم بود تا اینکه سحرگاه سی‌ویکم رسماً خبر شهادت رئیس‌جمهور مردمی اعلام شده و «شهید جمهور» و «سیدالشهدای خدمت» در تمامی رسانه‌ها به پُرکاربردترین کلمه تبدیل شد.

بعد از تأیید خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی فرمودند: «اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می‌گویم.» و مقامات بسیاری از کشورها در سطح جهان برای این ضایعه دردناک پیام همدردی و تسلیت صادر کردند.

شاید پرونده هیچ‌کس به اندازه پرونده یک رئیس‌جمهور مقابل چشمان مردم نباشد و چه خوش عاقبتی است که آخرین ورق از این پرونده و حُسن ختام آن، شهادت در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط ایران و در هم‌جواری با محرومان و مستضعفان باشد.

بدون تردید قلب همه مردم ایران از این اتفاق اندوه‌بار است؛ چراکه ما به وطن‌پرستی و همدلی شهره‌ایم، اما چاره‌ای هم نیست و باید با قلب پُراندوه ادامه داد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار گروه خبری سپهر با دکتر حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل غرب آسیا و از دوستان و یاران رئیس‌جمهور شهید است؛ او در این گفت‌وگو به ذکر نکات و خاطراتی از شخصیت برجسته آیت‌اللهِ شهید پرداخته و از دکتر امیرعبداللهیان دیپلمات انقلابی کشورمان با عنوان «شهید قدس» یاد می‌کند که تلاش‌های ارزشمندی برای فلسطین کرد.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را از نظر می‌گذارنید:

حسین کنعانی‌مقدم در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیه شریفه «وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» شهادت خادم‌الرضا، رئیس‌جمهور ایران، آیت‌الله رئیسی و همراهانش، خصوصاً دکتر امیرعبداللهیان، امام‌جمعه و استاندار تبریز را محضر حضرت ولیعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران تسلیت گفت.

در تاریخ انقلاب چندین‌بار به شکل‌های مختلف حوادث تلخی را پشت سر گذاشته‌ایم

وی در ادامه با تأکید بر اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب ما در مسیر رسیدن به قله هستیم و این مسیر خالی از مشکلات و حوادث نیست، خاطرنشان کرد: در تاریخ انقلاب چندین‌بار به شکل‌های مختلف، حوادث تلخی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ این حوادث جانسوز و سراسر درد برای ملتی که در راه رفتن به قله‌ها است، همیشه وجود دارد، اما این مسائل نمی‌تواند مانعی بر سر راه باشد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا سپس تصریح کرد: سخنان مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در دیدار با خانواده جمعی از پاسداران در عصر روز یکشنبه مرا یاد این خاطره انداخت؛ در دوران دفاع مقدس که به اتفاق شهیدان رجایی و باهنر خدمت امام بودیم، در تهران آشوب، در جبهه‌ها جنگ و تجزیه‌طلبی نیز مطرح بود. ما خبر انفجار دفتر حزب جمهوری را شنیده بودیم و اینکه پیکر شهیدان در آتش سوخته است، (همین اتفاقی که اکنون افتاده) با ترس، دلهره و نگرانی خدمت امام (ره) رفته بودیم و بسیار مضطرب بودیم، اما ایشان آب پاکی را روی دستمان ریخت و تشویقمان کرد که بروید مشکل این کشور را حل کنید. بعد هم آن جمله معروف طلایی «بکشید ما را، ما زنده‌تر می‌شویم» را بیان کردند که در تاریخ انقلاب ما، در زمان حال هم مصداق دارد.

او یک شخصیت خدوم، دلسوز، مردمی و پُرتلاش بود

وی سپس با اشاره به شناختی که از نزدیک از آیت‌الله شهیدرئیسی داشت، اذعان کرد: آیت‌الله رئیسی یک شخصیت خدوم، دلسوز، مردمی، پُرتلاش، پُرکار و پُرانگیزه بود و در مقاطع مختلفی که بنده در خدمت ایشان بودم، چه در زمانی که دادستان انقلاب همدان بود، چه وقتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت داشت و چه دوره‌ای که مباحث حوزوی و طلبگی داشتیم، رفتار و افکارش درس‌آموز بود.

گفت: من هیچ‌وقت خسته نمی‌شوم...

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله رئیسی، ادامه داد: به خاطر دارم چند ماه گذشته که یک جلسه محضر ایشان بودیم، رجال سیاسی کشور و احزاب هم حضور داشتند، افراد زیادی بودند و حرف‌های بسیاری مطرح شد. در ادامه انتقاداتی بیان شد و برخی تندی‌هایی کردند که با بداخلاقی سیاسی همراه بود، اما شهیدرئیسی بسیار پدرانه، مسئولانه و دلسوانه بحث‌ها، مخالفت‌ها و انتقادها را شنید و درنهایت همه را دعوت به وحدت، انسجام ملی و پرهیز از تفرقه کرد که برای من این رفتار در بین احزاب بسیار درس‌آموز بود. شام را هم آنجا بودیم که من بعد از صرف شام خدمت ایشان رسیدم و احوالپرسی کردم و با شوخی گفتم حاج‌آقا هروقت خسته شدید بگویید به کمکتان بیاییم، گفت: «من هیچ‌وقت خسته نمی‌شوم، شما اگر می‌خواهی برای کمک بیایی، بیا.»

شهید زیسته بود که به شهادت رسید...

کنعانی‌مقدم رئیس‌جمهور شهیدِ ایران را خستگی‌ناپذیر خواند و افزود: او همانند جد بزرگوارش علی‌ابن‌ابیطالب علیه‎‌السلام که در هنگام ضربت خوردن فرمود «فزت و رب الکعبه»، رستگار شد. با شهادت او همه فشارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مسائل بین‌المللی و غیره از دوشش برداشته شد و من معتقدم او قبل از شهادت جسمانی‌اش شهید شده بود که سپهبد شهیدِ ما حاج‌قاسم عزیز گفته بود باید شهید زندگی کنی تا شهید از دنیا بروی.

وزیر امور خارجه در مسئله فلسطین محوریت داشت

وی با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور خصایص و خصائل شهدا را داشت که در حین خدمت به مردم خود در یک نقطه دور از محل کار به شهادت رسید، اذعان کرد: همراه وی، دکتر امیرعبداللهیان نیز همانند ایشان بود و در مسئله فلسطین ما شاهد این بودیم که محوریت داشت و تمام بار مسئله روی دوش این دپیلمات انقلابی بود.

دبیر حزب سبز ایران دکتر امیرعبداللهیان را به‌واسطه خدمات ارزشمندی که در راه فلسطین و مردم غزه انجام داده بود، «شهید قدس» خواند و ابراز کرد: او تمام زندگی خود را وقف فلسطین و مردم آن کرد و رفع موانع روابط خارجی ایران با کشورهای هم‌پیمان فلسطین از تلاش‌های کم‌نظیرش بود که نشان شهادت برازنده‌اش شده و مفتخرش کرد.

تلاش‌های امیرعبداللهیان در آینده نتایج خود را نشان می‌دهد

کنعانی‌مقدم عنوان کرد: مصیبت رخ‌داده بسیار بزرگ است، اما ثمرات و نتایج تلاش‌های دکتر امیرعبداللهیان قطعاً در آینده خود را نشان خواهد داد و خواهیم فهمید چرا مرگ او و رئیس‌جمهور عزیزمان با شهادت رخ داد.

قلب پُر از یقین و آرامش رهبر عزیز امید ماست

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه بزرگی این غم خللی در مسائل کشور ایجاد نخواهد کرد، توضیح داد: وقتی ما برای انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت آیت‌الله بهشتی و یارانش غمگین بودیم و اشک می‌ریختیم، قلب امام راحل غرق در سکینه بود و آرامشش ما را آرام کرد. امروز هم قلب پُر از یقین و آرامش رهبر عزیز امید ماست.

خداوند از آنان راضی شد و آنان از خداوند

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با این بیان که رئیس‌جمهور عزیز ما و همراهانش مصداق بارز «خداوند از آنان راضی و آنان از خداوند راضی هستند» شد که مسیر رسیدن به راه حق را بازتر خواهد کرد، سخنانش را به پایان برد و برای آنان آمرزش و برای بازماندگان صبر طلب کرد.

شناسه خبر 83707