شناسه خبر:83711
1403/3/29 08:46:08
رئیس هیئت تنیس روی میز استان همدان عنوان کرد:

محدودیت‌های مالی هیئت‌های ورزشی برای حضور در لیگ‌های ورزشی

رئیس هیئت تنیس روی میز استان همدان به محدودیت‌های مالی هیئت‌های ورزشی برای حضور در لیگ‌های ورزشی اشاره کرد.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

تنیس روی میز یا همان پینگ‌پنگ ازجمله ورزش‌های شادی است که روی میز انجام می‌شود. این ورزش پیشینه تاریخی داشته و براساس اطلاعات موجود برای نخستین‌بار در انگلستان توسط شاهزادگان آن شروع شده و بعد از آن امتداد داشته است.
شاهزادگان انگلستانی به‌ این دلیل که قادر به ورزش کردن در زیر آفتاب نبودند و نمی‌توانستند در گرما بازی تنیس را انجام دهند، به این فکر افتادند که یک بازی را آغاز کنند که در محیطی مسقف باشد و این‌طور شد که بازی تنیس روی میز به‌عنوان یک ورزش مهیج در سراسر جهان رواج یافت. در این بازی که به‌صورت انفرادی یعنی دو نفر با هم یا به‌صورت گروهی که در هر طرف میز دو نفر حضور دارند، با استفاده از یک راکت که در دست هر بازیکن است، به توپ سفید یا نارنجی‌رنگ ضربه زده می‌شود و در وسط این میز یک پرده وجود دارد که هر موقع توپ به پرده وسط میز برخورد داشته باشد، طبق قوانین بازی اقدام می‌شود.

شروع بازی نیز به این شکل است که فرد آغازکننده باید با راکت به توپ ضربه زده و این توپ ابتدا در زمین خودی و بعد از آن در زمین رقیب یا حریف برخورد داشته باشد و بعد از آن فقط باید توپ در زمین حریف بخورد. این ورزش نیز همانند سایر رشته‌های ورزشی دارای داور بوده و به جهت حساسیت موجود در این رشته ورزشی و ظرافت کار، یک کمک‌داور نیز در کنار داور اصلی حضور دارد.

ورزش تنیس روی میز دارای پنج بازی 11 امتیازی است و برنده بازی نیز فرد یا تیمی است که بتواند زودتر این امتیاز را کسب کند. در استان همدان نیز یکی از هیئت‌های ورزشی موفق و فعال، هیئت تنیس روی میز استان است که برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این هیئت، گفت‌وگویی با رئیس این هیئت ورزشی داشته‌ایم که در ادامه متن آن را می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

زهره ابوطالبیان هستم که از تیرماه سال 1400 به‌عنوان رئیس هیئت تنیس روی میز استان همدان در خدمت ورزشکاران این رشته ورزشی هستم.

* گزارشی از اقدامات شاخص این هیئت ورزشی در سال گذشته را بیان بفرمایید.

سال گذشته در یک رویداد بی‌سابقه و برای نخستین‌بار، تنیس‌باز همدانی استان سرکار خانم شیما صفایی به‌عنوان تنها نماینده بانوان به بازی‌های آسیایی هانگژو اعزام شد و در مسابقات لیگ ترکیه نیز توانست مقام قهرمانی را کسب کند.

مجمع سالانه این هیئت ورزشی با حضور رئیس فدراسیون، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و سایر اعضای این هیئت ورزشی برگزار شد که در جلسه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته توسط هیئت تنیس روی میز به سمع و نظر ریاست محترم فدراسیون و اعضای حاضر در جلسه رسید؛ همچنین در حاشیه این مجمع ریاست فدراسیون دیدار و گفت‌وگویی با استاندار محترم همدان در راستای تعامل دوجانبه داشتند.

هیئت تنیس روی میز استان همدان در آذرماه سال گذشته میزبان برگزاری مسابقات تنیس روی میز بزرگ‌سال لیگ برتر غرب کشور بود که این مسابقات از 17 آذرماه به مدت دو روز در سالن ورزشی استاد شهید مرتضی مطهری استادیوم قدس و با نکوداشت پیشکسوت ارزنده استان آقای تقی اردلان برگزار شد؛ همچنین شاهد برگزاری مسابقات جایزه بزرگ تنیس روی میز کشور به میزبانی این استان در مردادماه سال 1402 بودیم.

دومین دوره مسابقات تنیس روی میز استان نیز با عنوان جام امام رضا (ع) به‌مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و دهه کرامت با همکاری هیئت محبین علی ابن موسی الرضا (ع) در خردادماه سال گذشته و به مدت دو روز در سالن ورزشی برنا برگزار شد.

طی سال گذشته توانستیم در چند برنامه مختلف و با حضور مسئولین استانی از مقام‌آوران کشوری و فراملی تجلیل داشته باشیم.

بازدید از سالن‌های تمرینی شهرستان‌های استان و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با رؤسای هیئت تنیس روی میز شهرستان‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که در سال گذشته اجرا شد.

اعزام ورزشکاران استان در تمامی رده‌های سنی دختر و پسر به مسابقات منطقه‌ای و کشوری از دیگر اقدامات این هیئت ورزشی در سال گذشته است.

* ورزشکاران این هیئت ورزشی از سال گذشته تاکنون چه رتبه‌هایی را کسب کرده‌اند و آیا برای استان افتخارآفرینی داشته‌اند؟

همان‌طور که اشاره شد خانم شیما صفایی توانست رتبه اول را در رده سنی بزرگ‌سالان کشور کسب کند و عضو تیم ملی بزرگ‌سالان نیز باشد؛ در کنار آن خانم ستایش ایلوخانی هم در رده سنی جوانان رتبه نخست کشور را کسب کرد و به عضویت تیم ملی درآمد. هلیا مولایی نیز از دیگر ورزشکاران این هیئت توانست مقام سوم و خانم مهرسا رضایی هم مقام دوم هوپس کشور را در دور اول کسب کند.

همچنین در طرح بین‌المللی هوپس کشور خانم فاطمه احمدی مقام نخست در دور اول و دوم نونهالان، خانم آوا خدابنده‌لو مقام سوم در دور اول و مقام دوم در دور دوم نونهالان، خانم‌ها مهرسا رضایی و آوا خدابنده‌لو مقام سوم مشترک در دور دوم و آقای رادین موسیوندی مقام پنجم در رده سنی نونهالان را در دور دوم کسب کردند.

* در زمینه استعدادیابی این رشته ورزشی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

این هیئت ورزشی تعامل خوبی با اداره کل ورزش و جوانان استان داشته و توانسته است با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش همدان ضمن حضور در مدارس، اقدام به معرفی این رشته ورزشی به دانش‌آموزان کرده و برنامه استعدادیابی را با دعوت از این عزیزان به حضور در رشته تنیس روی میز داشته باشد؛ از بین این افراد نیز نفرات مستعد و باانگیزه را در راستای قهرمان‌پروری جذب کرده‌ایم.

* در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی داوری و مربی‌گری این هیئت ورزشی چه اقداماتی را انجام داده است؟

در چند روز گذشته شاهد برگزاری دوره مربی‌گری درجه سه تنیس روی میز با حضور استاد نادر شاملو در محل دانشگاه بوعلی‌سینا همدان بودیم که این دوره آموزشی با مشارکت هیئت ورزش‌های دانشگاهی استان برگزار و در پایان نیز از شرکت‌کنندگان آزمون کتبی و عملی گرفته شد؛ در سال گذشته هم دوره‌های مربی‌گری تنیس روی میز برگزار شده، اما دوره داوری تاکنون برگزار نشده است.

*ب رنامه‌های شاخص این هیئت ورزشی در سال جاری را بیان بفرمایید.

این هیئت درنظر دارد طی سال جاری همچون سال گذشته دوره‌های مربی‌گری را برگزار کند که نخستین دوره در خردادماه برگزار شد؛ همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی داوری تنیس روی میز، از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این هیئت ورزشی است.

جلسات هم‌اندیشی با رؤسای هیئت‌های شهرستان به‌صورت مستمر برگزار خواهد شد تا مسائل و مشکلات موجود بررسی و برای اصلاح و حل آن‌ها اقدام شود.

در سال جاری نیز اعزام ورزشکاران استان به مسابقات منطقه‌ای و کشوری در تمامی رده‌های سنی دختر و پسر برنامه‌ریزی شده و در کنار آن استان همدان میزبان یک یا دو مسابقه کشوری نیز همچون سال گذشته خواهد بود.

تجلیل از نشان‌آوران کشوری نیز از دیگر برنامه‌های این هیئت ورزشی در سال جاری است که مرحله نخست آن‌هم ابتدای خردادماه در اداره کل ورزش و جوانان استان و با حضور مدیرکل محترم انجام شد.

از 16 خردادماه لغایت 22 خردادماه نیز اردوی مشترک رده سنی هوپس دختر و پسر با مشارکت هیئت تنیس روی میز استان مازندران برگزار شد.

* درخصوص فعالیت کمیته‌های این هیئت نیز توضیح دهید.

کمیته‌های این هیئت ورزشی براساس شرح وظایف محوله فعالیت داشته و کمیته‌های مسابقات، داوران، آموزش و استعدادیابی نیز از فعال‌ترین کمیته‌های این هیئت ورزشی هستند.

* به نظر شما هیئت‌های ورزشی با چه مشکلات و موانعی مواجه هستند.

مشکلات و موانع که همیشه وجود داشته و خواهند داشت؛ جای بسی شکرگزاری است که اداره کل ورزش و جوانان حمایت‌های خوبی از هیئت‌های ورزشی استان دارد، اما مهم‌ترین مشکل این هیئت محدودیت‌های مالی است که نمی‌تواند در راستای استعدادیابی نوجوانان و جوانان و همچنین قهرمان‌پروری این عزیزان اقدامات مؤثری داشته باشد، به‌ویژه همواره برای شرکت در لیگ‌های ورزشی با مشکل بودجه و اعتبار مواجه هستیم که امید است افراد و یا نهاد‌هایی برای حمایت از این رشته ورزشی در استان قدم بردارند.

هیئت تنیس روی میز استان در طول سه سال گذشته توانسته است اقدامات مؤثر و خوبی را در راستای شناسایی و معرفی ورزشکاران با استعداد این رشته ورزشی داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حضور دختران با استعداد این استان در مسابقات منطقه‌ای، کشوری و فراملی اشاره کرد.

متأسفانه با اینکه اداره کل ورزش و جوانان از هیئت‌های ورزشی استان حمایت‌هایی را انجام می‌دهد، اما همواره محدودیت‌های مالی باعث شده است که آن‌ها نتوانند آن‌طور که باید در لیگ‌های ورزشی حضور داشته باشند که امید است در این زمینه افراد نیک‌اندیش استان و یا نهاد‌های دولتی و خصوصی قدمی بردارند.

شناسه خبر 83711