شناسه خبر:83975
1403/4/3 18:16:33

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: بنا بر گزارش جهانی کاهش خطر بلایا، ایران جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و در قاره آسیا نیز از این حیث رتبه چهارم را دارد.

محمدجعفر میعادفر روز یکشنبه در همایش تخصصی پدافند غیر عامل در نظام سلامت ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه آمایش غرب کشور با بیان اینکه بنا بر گزارش جهانی کاهش خطر بلایا، ایران جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و در قاره آسیا نیز از این حیث رتبه چهارم را دارد، ابراز کرد: میهن اسلامی ما از حیث خطرات بلایای طبیعی در سطح خطر هشت از 10 قرار دارد که نشان‌گر حساسیت کار نیروهای امدادی ازجمله اورژانس در کشور است.

وی اضافه کرد: بیش از 50 نوع بلایای طبیعی در جهان شناخته شده که بیش از 30 نوع آن تاکنون در ایران به وقوع پیوسته است.

میعادفر با بیان اینکه پدافند غیر عامل در سلامت به معنای استمرار خدمات در هر شرایط است، گفت: اورژانس کشور درصدد برجسته کردن موضوع پدافند در نظام سلامت و بیان مزایا و اهداف آن است؛ چراکه درصورت پایین بودن توان و آمادگی، آثار منفی به همراه دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در این راستا همایش‌هایی در مناطق مختلف کشور با موضوع پدافند غیر عامل برگزار شده که امروز دهمین همایش به میزبانی مرکز همدان برگزار و تهدیدات کنونی مورد به مورد بررسی می‌شود.

وی درباره بیماری‌های منتقله از پشه «آئدس» نیز گفت: بیماری ناشی از این نوع پشه تهدیدکننده بوده؛ البته با استراحت و نوشیدن مایعات قابل درمان است، هرچند شیوع بیماری بالا بوده، اما میزان مرگ‌ومیر پایین است.

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: در راستای پدافند شیمیایی دوره‌های مختلف در اورژانس برگزار شد و افرادی به‌عنوان مدرس آموزش دیدند تا تهدیدات ناشی از فعالیت کارخانه‌ها، آسیب‌های شیمیایی، نحوه مواجهه، درمان و مدیریت مقابله را آموزش دهند.

میعادفر همچنین گفت: سفر اربعین نیز در پیش رو است و این راهپیمایی بی‌نظیر به‌علت ورود اتباع خارجی به داخل کشور و بازگشت زائران به داخل، تهدیداتی مبنی بر انتقال بیماری به کشورمان دارد که باید مراقبت‌های لازم را در این خصوص به عمل آورد.

* پدافند غیر عامل کم‌هزینه‌ترین شیوه برای دفاع است

رئیس قرارگاه زیستی همدان نیز با اشاره به اینکه اقدامات پدافند غیر عامل در مجموعه زیستی را نمی‌توان همانند سایر بخش‌ها اطلاع‌رسانی کرد، گفت: پدافند غیر عامل کم‌هزینه‌ترین روش برای دفاع در برابر دشمن است.

سردار مهدی فرجی افزود: حمله آفت به مزارع، کرم ذرت و سیاه‌زخم که انسان‌ساخت است را باید چراغ‌خاموش و بدون ایجاد استرس، اضطراب و نگرانی برای مردم، رفع کرد.

رئیس قرارگاه زیستی همدان ادامه داد: برای نمونه در دوران شیوع ویروس کرونا، اضطراب و ترس بیش از این ویروس آسیب وارد کرد و همچنان آثار این ویروس با وجود گذشت زمان، ملموس است.

سردار فرجی گفت: دشمن با کمترین هزینه دنبال وارد کردن بیشترین خسارت است؛ برای نمونه چرایی بروز یک نوع آفت در تاکستان‌های ملایر پس از بازدید کارشناسان خارجی و بروز تب برفکی و سیاه‌زخم و تلف شدن دام و طیور عشایر، در دست بررسی است.

وی بیان کرد: تقویت امنیت کشور نیازمند مشارکت بالا در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه امسال است و با مشارکت بالا می‌توان ترفند دشمنی را که چنگ و دندان نشان می‌دهد، خنثی کرد.

دبیر پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت: پدافند غیر عامل به معنای ضد حمله و دفاع کردن است؛ همچنین دفاع غیر عامل از پدافند عامل کم‌هزینه‌تر است؛ چراکه نیازی به بهره‌گیری از سلاح نظامی نیست.

محمدرضا شکوهی افزود: پدافند غیر عامل از دوران صدر اسلام بوده است، برای نمونه جهت جلوگیری از نفوذ دشمنان به شهر مدینه خندق حفر شد.

وی اضافه کرد: به‌کارگیری پدافند غیر عامل برای دفاع در همه حوزه‌ها به‌ویژه بهداشت و درمان، ضرورت دارد؛ چراکه پدافند غیر عامل از انسان‌ها در جامعه محافظت می‌کند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: پدافند غیر عامل در نظام سلامت یعنی هر اقدامی که باعث ارتقای ایمنی و سلامت جامعه و مردم و همچنین استمرار خدمات نظام جامعه سلامت شود.

شکوهی ادامه داد: همه مراکز بهداشتی باید توان استمرار ارائه خدمات درصورت بروز خسارت را داشته باشند.

وی گفت: هر اقدامی که باعث کاهش آسیب‌پذیری در جامعه به‌ویژه در زیرساخت‌ها شود، پدافند غیر عامل در نظام سلامت است.

دبیر پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هدف از برگزاری این همایش را آموزش برای مقابله با تهدیداتی که نظام سلامت را تهدید می‌کند، دانست و افزود: یکی از تهدیدات حوزه سلامت cbrrnec (آزمایش) است.

شکوهی اظهار کرد: پدافند زیستی بسیار با اهمیت است؛ چون معلوم نیست دشمن از چه شیوه‌ای در چه زمان و در چه مکانی برای حمله استفاده می‌کند.

همایش تخصصی پدافند غیر عامل در نظام سلامت ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه آمایش غرب کشور با محوریت تهدیدات حوزه CBRNEC، تهدیدات و مخاطرات باروری و جوانی جمعیت، تهدیدات اقلیمی و پیامدهای آن و برنامه آمادگی و پاسخ به طغیان بیماری‌ها به میزبانی همدان درحال برگزاری است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83975