شناسه خبر:84117
1403/4/9 12:48:07

هنرمند آبرنگ و معمار اهل اکوادور، آبرنگ را هنری آرامبخش دانست و گفت: فرهنگ کشورها، برایم مهم است و علاقه‌مندم با هنر آبرنگ، آنها را به مردم نشان بدهم.

دومین جشنواره بین‌المللی آبرنگ (IWS Mah Art Gallery) در قالب برپایی نمایشگاه و کارگاه‌های هنری امسال با حضور اساتید برجسته ملی و بین‌المللی در تهران برگزار شد و در این رویداد، نمایشگاهی از آثار مائوری ویرتانن معمار و هنرمند آبرنگ اهل اکوادور- فنلاند و مدیر جامعه بین‌المللی آبرنگ در اکوادور با حضور وی برپا شد.

در این نمایشگاه، آثاری با موضوع‌های طبیعت، اسب، فرهنگ و زندگی مردم در بعضی از کشورها با عنوان‌هایی همچون «فلوت زن خیابانی»، «یک جفت اسب»، «اسب زیبا»، «اسب‌های پنسیلوانیا»، «اسب‌های گرجستان»، «اسب‌ها در جنگل»، «ویولونیست خیابانی»، «مظلومیت»، «مظلومیت اکوادور»، «آزادی»، «گذر زندگی»، «دوستی خیابانی»، «اسب‌های دونده»، «اسب ایرانی»، «اسب‌های سنتی»، «اودینگ و دوستان»، «اسب در صحرا»، «اسب در کنار رودخانه»، «اسب در دریاچه»، «گول و دوستانش»، «پرتره شخص»، «دسته گل‌های رز» و «بازار غم» به نمایش گذاشته شد.

مائوری ویرتانن درباره تجربه حضور در ایران و برپایی نمایشگاهی از آثار آبرنگ در این کشور اظهار کرد: من معمار و هنرمند حوزه آبرنگ هستم که در شهر کیتو اکوادور به دنیا آمدم، پدرم اهل فنلاند و مادرم اهل اکوادور است. از کودکی هنر آبرنگ را آغاز کردم و ادامه دادم، هشت سال است که در حوزه آبرنگ فعالیت می‌کنم.

وی گفت: علاوه بر هنر آبرنگ در هنرهای عکاسی و معماری هم فعالیت می‌کنم؛ با توجه به اینکه معماری خوانده‌ام در آن رشته استفاده از رنگ‌های روغنی و آکریلیک خیلی عادی بوده است. سال 2016 مدیر جامعه بین‌المللی آبرنگ در اکوادور شدم و از آن زمان تاکنون نمایشگاه‌های متعددی را در کشورهایی همچون اکوادور، گرجستان، رومانی و پرو برگزار کرده‌ام.

ویرتانن درباره چگونگی آشنایی خود با ایران گفت: ارتباطم با ایران زمانی آغاز شد که خیلی جوان بودم و یک معلم ایرانی داشتم که در مورد این کشور، فرهنگ و هنر آن صحبت می‌کرد و برایم جذاب بود، از او درباره ایران سوال کرده و درباره آن جست و جو می‌کردم، زمانی که مدیر جامعه بین‌المللی آبرنگ در اکوادور شدم، با هنرمندان ایرانی زیادی ارتباط پیدا کردم و از طریق دوستان ایرانی که داشتم، اطلاعاتم درباره ایران، فرهنگ، هنر و سنت‌های ایرانی افزایش پیدا کرد و به ایران علاقه‌مند شدم.

این هنرمند با اشاره به تجربه سفر خود به ایران افزود: زمانی که موضوع حضور در دومین جشنواره بین‌المللی آبرنگ در ایران از طریق برگزارکنندگان این رویداد مطرح شد، در اولین فرصت بلیت تهیه کردم و به ایران آمدم و در جشنواره آبرنگ شرکت کردم و نمایشگاه و کارگاه هنری برگزار کردم. در مدتی که ایران بودم، مردمش خیلی دلگرم بودم، دوست دارم بیشتر درباره فرهنگ و هنر ایران بدانم و به غیر از این رویداد بین‌المللی آبرنگ، معماری تهران خیلی برایم جذاب بود.

وی با ابراز خرسندی برای حضور در دومین جشنواره بین‌المللی آبرنگ درباره سطح کمی و کیفی آثار هنرمندان در این رویداد بیان کرد: خیلی خوشحالم که در جشنواره بین‌المللی آبرنگ شرکت کرده و در کنار هنرمندان دیگر حضور پیدا کردم، در این رویداد، بیش از 150 اثر از هنرمندان مختلف ارایه شده بود که اکثریت آنها خیلی خوب بودند و این خیلی مهم است چون نشان دهنده این است که آبرنگ چقدر می‌تواند برای مردم جذاب باشد.

*ویژگی‌های آثار هنرمند

ویرتانن درباره ویژگی‌های آثار خود که بیشتر با موضوع طبیعت، اسب و فرهنگ و زندگی مردم کشورهایی همچون اکوادور در جشنواره بین‌المللی آبرنگ به نمایش گذاشت، اظهارداشت: پیش از این هم، آثاری با موضوع‌های طبیعت، اسب، گل و شخصیت زیاد ترسیم کرده‌ام، موضوع‌های اسب و طبیعت به خاطرات دوران کودکیم بازمی‌گردد؛ در دوران کودکی خیلی ارتباط نزدیکی با حیوانات داشتم و مادرم، مرا به کلاس‌های اسب سواری می‌برد و با هنر آبرنگ این فرصت را پیدا کرده‌ام که این خاطرات و تصاویر ذهنی خود را برای مردم به نمایش بگذارم.

این هنرمند گفت: همچنین فرهنگ کشورها، برایم مهم است و علاقه‌مندم با هنر آبرنگ فرهنگ کشورهای دیگر را به مردم نشان بدهم، طی سفری که به کشور پرو داشته‌ام، از مظلومیت پرو عکاسی کرده‌ام و از روی آن عکس‌ها، تصاویری را با هنر آبرنگ ترسیم کرده‌ام؛ آثارم را با الهام از عکس‌ها و تصاویری که از کشورها و لحظات مختلف ثبت کرده‌ام، ترسیم می‌کنم و طی سفرم به تهران، عکس‌هایی را ثبت کرده‌ام و شاید روزی مظلومیت تهران را با هنر آبرنگ نشان بدهم.

وی خاطرنشان کرد: هنر عکاسی و آبرنگ برای انتخاب موضوع و خلق اثر، برایم کمک‌کننده هستند؛ با عکاسی می‌توانم آن حسی که در موقعیت بوده است، را ثبت کنم و با هنر آبرنگ هم می‌توانم آن را به صورت دیگری ثبت کنم و به نمایش بگذارم.

ویرتانن افزود: در کارگاهی که در دومین جشنواره بین‌المللی آبرنگ، برگزار کردم، مراحل اولیه ترسیم پرتره اسب پلیسی را برای شرکت‌کنندگان آموزش دادم، هنگامی که از بوستانی عبور می‌کردم، اسب پلیسی توجه مرا به خود جلب کرد، از آن عکس گرفتم و براساس آن عکس، با هنر آبرنگ تصویری از اسب پلیسی را ترسیم کردم.

این هنرمند با اشاره به اینکه الهام از طبیعت بیشتر در آثارش دیده می‌شود، اظهارداشت: با توجه به اینکه معمار هستم، دوست دارم بیشتر به طبیعت و فضاهایی دور از شهر بروم و از آنجا الهام بگیرم. هنر آبرنگ برایم یک هنر آرامبخش است و با این هنر به صورتی فضای خلوتی را برای خودم ایجاد می‌کنم.

وی درباره برنامه‌های آینده خود گفت: قصد دارم روی موضوع‌هایی همچون اسب و بانوان کار کنم، فعلا آثارم را با آبرنگ ترسیم می‌کنم، در آینده شاید بخواهم با پاستل هم کار کنم و در مورد عکس‌هایی که طی سفرهایم ثبت کردم، آثاری را ترسیم کنم.

ویرتانن بیان کرد: خیلی خوشحال هستم که فرصتی را پیدا کردم تا در دومین جشنواره بین‌المللی آبرنگ شرکت کنم، در زمان حضور در ایران خیلی لذت بردم و اگر امکان داشته باشد، دوست دارم خیلی زود یک بار دیگر به ایران بازگردم و در این رویداد شرکت کنم. دوست دارم زمان دیگری که به ایران بازگردم حتما زبان فارسی یاد بگیرم تا ارتباط با مردم این کشور برایم راحت‌تر باشد.

دومین جشنواره بین‌المللی آبرنگ (IWS Mah Art Gallery) توسط مهسا مهدی‌زاده و سوگل قُمسیانچی نمایندگان جامعه بین‌المللی آبرنگ (IWS) در ایران فروردین ماه امسال در قالب برپایی نمایشگاه و کارگاه‌های هنری با حضور اساتید برجسته ملی و بین‌المللی با همکاری صندوق اعتباری هنر در نگارخانه‌های فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این رویداد حدود 150 اثر در سبک‌هایی از جمله مینیمال، سوررئال، رئال و هایپررئال از آثاری که توسط هیئت داوران ایرانی؛ بهمن نیکو، شاهین آروین، علی گلباز و شهریار وثوق و داوران خارجی؛ آتانور دوگان و آیشین کشکینر (ترکیه)، تره لوخرو (مکزیک)، آمیت کاپور(هند)، توهونگ نگوین (ویتنام) و مایکل سولوویو (کانادا) انتخاب شده است، به نمایش گذاشته شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84117