شناسه خبر:84526
1403/4/18 12:49:19

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت فناور پویش آواسینا مشخص شد؛ این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، برای آلودگی صوتی در محیط‌های صنعتی و شهری، از طریق طراحی چند محصول راهبردی، چاره‌جویی کرده است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

با توجه به توسعه روزافزون صنعت و فناوری و کاربرد فراوان آن، در خدمت به رفاه و آسایش بشر، به‌خصوص در قرن اخیر مشکلاتی ایجاد شده که در حد خود از نظر تندرستی و بهداشت قابل تأمل و بررسی است.
درواقع به‌کارگیری فناوری بدون در نظر گرفتن اصول ایمنی و حفاظتی از یک طرف و انفجار جمعیت از طرف دیگر، روزبه‌روز دامنه این آلودگی را وسعت بخشیده است.

یکی از مشکلات، آلودگی صوتی است حال آنکه سروصدای محیطی ایجادشده از ترافیک و بزرگراه‌ها، اجتماعات انسانی، صنایع مختلف، نیروگاه‌ها و غیره می‌تواند موجب اختلال در ظرفیت‌های عملکردی انسان شده و توان او را در مقابله با سایر فشارهای زندگی کاهش دهد از طرفی معمولاً کارها و مشاغلی که همراه با آلودگی صداست، می‌تواند سبب افت و اختلالات شنوایی و صدمات روانی و عصبی شود که به‌تدریج در افرادی که با این گونه وسایل کار می‌کنند ظاهر می‌شود؛ بنابراین ورود به عرصه مواجهه با این مشکلات یک امر انکارناپذیر است که شرکت فناور پویش آوا سینا در پارک علم و فناوری سلامت مستقر در دانشگاه علوم پزشکی به آن ورود کرده و با ساخت تجهیزات فناورانه و ارائه مشاوره فنی توانسته موفقیت‌های بی‌شماری را به‌دست آورد.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این باره با مدیرعامل این شرکت فناور گفت‌وگویی ترتیب ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دکتر رستم گل‌محمدی با بیان اینکه این شرکت فناور در زمینه تولید، تست و عرضه تجهیزات و مصالح مرتبط با آکوستیک و کنترل صدا در صنعت و محیط زیست، ارائه خدمات مشاوره، آموزش تخصصی، تولید دانش فنی و اجرای طرح‌های ارزیابی و کنترل صدای صنعتی و شهری فعالیت دارد گفت: هفت سال است که در مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی همدان مستقر هستیم.

وی اذعان کرد: نخستین محصول این شرکت شامل دو مدل دستگاه تست حفاظ‌های شنوایی است که به تولید تجاری رسیده، محصول بعدی شرکت در زمینه تولید لوله امپدانس نسبت موج ایستا است که کاربرد اندازه‌گیری ضریب جذب و افت انتقال مصالح آکوستیکی دارد.

وی با ابراز اینکه هدف بعدی دنبال‌شده ازسوی شرکت، طراحی و تولید مصالح آکوستیکی دارای کاربرد مشخص و شناسنامه فنی است که تاکنون برخی از محصولات تولید و آماده عرضه به بازار مصرف است خاطرنشان کرد: ما در محیط‌های شهری و صنعتی صداهای وجود دارد که می‌تواند برای آسایش و سلامت افراد زیان‌آور باشد، گفت: بر این اساس برای مواجه با این آسیب باید تجهیزات و مصالحی فراهم شود که این شرکت فناور در این عرصه گام نهاده است.

مدیرعامل شرکت فناور پویش آواسینا ادامه داد: این شرکت موفق شده تجهیزات و مصالحی مثل تایل‌های آکوستیک و پانل‌های آکوستیک برای محیط‌های شهری و صنعتی که در کنترل صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند را طراحی و تولید و از آن برای مقابله با آلودگی صوتی در این محیط‌ها بهره ببرد، همچنین با تجاری‌سازی این محصولات را در اختیار، مراکز تحقیقاتی، شرکت و واحدهای صنعتی و مراکزی که خواهان این ابراز هستند، قرار می‌دهد.

گل‌محمدی با بیان اینکه این شرکت علاوه بر تجهیزات عنوان‌شده در طراحی و ساخت اتاق‌های آکوستیک برای محیط‌های مختلف نیز ورود کرده، اذعان کرد: همه این مباحث در جهت بهبود سلامت و ترویج آسایش و سلامت محیط‌های شهری و واحدهای صنعتی و به‌ویژه کارگران این واحدها است.

وی با اشاره به طرز کار دستگاه‌های شاخته‌شده توسط این واحد فناور گفت: این شرکت دو محصول مهم و راهبردی بر اساس نیاز کشور طراحی و تولید کرده بنابراین همانطور که پیشتر عنوان شد یکی از این تجهیزات یک سیستم شنوایی مصنوعی است که به اصطلاح به آن گوش مصنوعی نیز گفته می‌شود.

این فناور همدانی با اشاره به اینکه این سیستم در قالب مانکن انسانی طراحی و سیستم الکترونیک روی آن نصب شده، اذعان کرد: این سیستم قادر است انواع گوشی‌های حفاظتی را تست کند به همین دلیل نام این دستگاه را دستگاه تست حفاظ‌های شنوایی گذاشتیم.

گل‌محمدی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که حفاظ‌های شنوایی تجهیزاتی هستند که برای حفاظت از گوش در محیط‌های صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند حال آنکه این مانکن تخصصی قادر است انواع حفاظ‌ها را که به لحاظ قانونی برای رعایت ایمنی باید پیش از تولید انبوه آزمون شوند را تست کند.

وی با ابراز اینکه این مانکن در خصوص تعیین اثر هدفون‌ها، هدست‌ها و هندزفری‌‌ها بر بدن انسان که به‌وفور امروز در جامعه امورد استفاده است نیز کارایی دارد، ابراز کرد: این سیستم شنوایی مصنوعی به‌صورت پژوهشی قادر است همه این ابرازآلات را تست کند.

این فناور همدانی ادامه داد: بر این اساس طی چند سال گذشته تعداد قابل توجهی از این تجهیزات را در ابتدا تجاری‌سازی کرده و به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و واحدهای صنعتی به‌عنوان یک تجیهیز تخصصی آزمایشگاهی تحویل دادیم.

گل‌محمدی با تأکید بر اینکه این تجهیز بسیار مهم در راستای تأمین نیاز کشور به قیمت یک‌بیستم نمونه‌های خارجی آن به‌صورت بومی طراحی و تولید شده است، تشریح کرد: با تولید این محصول جزو معدود کشورهای صاحب این فناوری هستیم.

وی با بیان اینکه دستگاه بعدی که به‌صورت بومی طراحی و ساخته شده دستگاهی است که با آن می‌توان انواع تست‌ها و آزمون‌های مصالح آکوستیکی (جاذب و عایق صوت) را انجام داد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت اینکه تجهیزات وارداتی بسیار گران‌قیمت بوده و حتی دانشگاه‌ها هم اغلب قادر به خرید آن‌ها نیستند بنابراین تولید این محصول با قیمت یک‌دهم نمونه خارجی خود فرصتی است که این شرکت فناور برای واحدهای تحقیقاتی، صنعتی و محیط‌های شهری و دانشگاهی فراهم کرده است.

مؤلف کتاب رفرانس مهندسی صدا و ارتعاش با بیان اینکه نام این دستگاه لوله امپدانس است افزود: این دستگاه قادر است انواع مصالح آکوستیکی مثل تایل‌های سقفی، دیواری، پانل‌ها و لایه‌های عایق آکوستیکی را در محیط‌های آزمایشگاهی مورد تست قرار داده و مشخصه صوتی یا مشخصه اکوستیکی آن‌ها را به‌طور دقیق تعیین کند.

گل‌محمدی اذعان کرد: بخش دیگر کار ما مرتبط با حوزه تولید مصالح آکوستیکی همچون پانل‌های آکوستیکی است که به‌صورت جاذب و عایق صدا در محیط‌های شهری و صنعتی عمل می‌کنند پس این تجهیزات به‌صورت پیش ساخته و حتی تولید سفارشی، آماده و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از کار ما مرتبط با ساخت و طراحی اتاقک‌های آکوسیتک است که در محیط‌های آزمایشگاهی و درمانی (ادیومتری) و انواع محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابراز کرد: اتاق‌های صوتی که محیط‌های صنعتی به‌عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا عایق‌های صوتی که برای تجهیزات پر صدا در محیط‌های صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند نیز از دیگر تجهیزاتی است که ما نسبت به طراحی و ساخت آن‌ها اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با ورود به این عرصه دستیابی به فناوری مصالح و تجهیزات آکوستیک در کشور به‌صورت بومی فراهم است، اذعان کرد: بخش دیگر کار ما مشاوره صنعتی و فنی است بدین ترتیب که امروز در واحدهای صنعتی صداهای زیان‌آور بسیاری وجود دارد و یا در محیط‌های شهری تجهیزاتی همچون چیلر‌ها راه‌اندازی شده که موجب ایجاد صدا است؛ بنابراین با مراجعه به این شرکت‌ها و مجتمع‌های صنعتی و شهری، مشاوره لازم از طریق ارائه راهکارها به متقاضی به لحاظ فنی انجام می‌شود.

این فناور همدانی با تأکید بر اینکه بیشتر فعالیت این شرکت به‌صورت برون‌سپاری و برحسب سفارش‌ها انجام می‌شود ابراز کرد: بر این اساس تعداد اشتغال ایجادشده در این مجموعه به‌صورت مسقیم شاید کمتر از انگشتان یک دست باشد.

گل‌محمدی با بیان اینکه هدف اصلی ما تأمین نیاز داخلی برحسب نیاز روزافزون صنایع و مراکز پژوهشی به این تجهیزات است گفت: متأسفانه امروز شرکت‌های حاضر در این عرصه بسیار اندک هستند بنابراین همواره یکی از خواسته‌های ما فراهم کردن بستر برای ورود واحدهای فناور به این عرصه در راستای تأمین نیاز داخلی است.

وی همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در عرصه تأمین نیازهای این واحد فناور به لحاظ کارگاه و تجهیزاتی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه همکاری بسیار خوبی با ما صورت گرفته است.

این فناور همدانی در پاسخ به این سؤال که برای تبدیل شدن به یک شرکت دانش‌بنیان اقدامی کرده‌‌اید؟ گفت: در این مسیر قرار داریم اما مسئله حائز اهمیت این است که ما در حال حاضر به‌عنوان یک واحد فناور موفق به تولید تجهیزات و محصولاتی شده‌ایم که بخشی از نیاز جامعه را رفع می‌کند؛ بنابراین پیگیری این روند مانعی برای تقویت تولید در این عرصه تلقی نمی‌شود.

شناسه خبر 84526