شناسه خبر:84697
1403/4/21 16:37:43

هم‌زمان با سراسر کشور، دوازدهمین سوگواره دانش‌آموزی «احلی‌من‌العسل» در حسینیه امام خمینی (ره) شهر و مناطق 20 گانه اداره کل آموزش‌وپرورش همدان برگزار شد.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :  

پیش از ظهر پنجشنبه و در پنجمین روز از ماه محرم‌الحرام، دوازدهمین سوگواره دانش‌آموزی «احلی‌من‌العسل» با هدف تشریح فلسفه قیام امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان در روز عاشورا، معرفی حضرت قاسم‌ابن‌الحسن (ع) به‌عنوان یک الگوی کامل برای نوجوانان، زنده نگه داشتن ماه محرم و صفر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مکتب عاشورا با حضور نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از مدیران و مسئولین اداره کل آموزش‌وپرورش همدان، جانشین سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالحسین (ع) استان و اعضای هیئت‌های دانش‌آموزی مدارس پسرانه متوسطه اول شهر همدان برگزار شد.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان به تشریح زندگی ائمه اطهار (ع) و به‌ویژه تنها نوجوان شهید روز عاشورا، حضرت قاسم‌ابن‌الحسن (ع) پرداخت و گفت: نوجوانان ما باید از حضرت قاسم‌ابن‌الحسن (ع) در طول زندگی خود الگوبرداری کرده و ادامه‌دهنده راه و مسیر این شهید کربلایی باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی ضمن قدردانی از حضور باشکوه دانش‌آموزان مدارس متوسطه اول پسرانه شهر همدان در این مراسم و همچنین تلاش‌های اداره قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان، خاطرنشان کرد: واقعه عاشورا یک درس بزرگ برای جهانیان است که با گذشت یک‌هزار و 400 سال از این ماجرا، همچنان مردم عزادار امام حسین (ع) و 72 شهید والامقام آن روز هستند.

وی با بیان اینکه حضرت قاسم (ع) تعبیر بسیار جالبی را در پاسخ به امام حسین (ع) درخصوص شهادت به‌کار بردند، گفت: شهادت برای شهدای ما از عسل هم شیرین‌تر بود و اینکه مراسمی با عنوان «احلی‌من‌العسل» در این روز به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، نشان‌دهنده آن است که نوجوانان نیز می‌توانند در جامعه همچون الگو و مقتدای خودشان حضرت قاسم (ع)، تأثیرگذار باشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان با اشاره به اینکه نوجوانان این کشور در طول هشت سال دفاع مقدس نیز همچون حضرت قاسم (ع) حماسه‌آفرینی کردند، ابراز کرد: شهدای دانش‌آموز با حضور خودشان در عرصه جنگ سخت و ایستادگی در برابر رژیم بعثی عراق، این کشور و مردم آن را بیمه کردند تا دشمنان نتوانند به فکر تجاوز و تهاجم به این مرزوبوم باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه امروز نیاز به تربیت دانش‌آموز انقلابی و نخبه در سطح کشور داریم، عنوان کرد: دانش‌آموزی که هم‌اکنون در سنگر علم‌اندوزی مشغول به کسب دانش بوده، همانند آن شهدایی است که روزی اجازه ندادند وجبی از خاک این کشور جدا نشود؛ چراکه کسب علم در روزگار امروز از واجبات است.

وی نوجوانان و جوانان را پرچمداران گام دوم انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز تأکید ویژه‌ای بر نوجوانان و جوانان دارند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به موضوع استفاده از ظرفیت آنان دستور دادند؛ امروز در کشور نیاز ویژه‌ای به تفکر نوجوان و جوان مجاهد انقلابی داریم تا بتوانیم از موانع موجود سر راه این انقلاب، با قدرت و جدیت عبور کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با بیان اینکه حضرت قاسم‌ابن‌الحسن (ع) همواره مطیع فرامین عموی خودشان حضرت امام حسین (ع) بودند، خاطرنشان کرد: این شهید 13 ساله کربلایی به همه نشان داد که باید در تمامی شرایط زندگی، گوش به فرمان ولی زمان خودمان باشیم و بدانیم که راه رسیدن به خوشبختی و سعادت در هر دو دنیا، تبعیت از امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ضمن اشاره به رشادت‌های شهدای کربلا و حماسه‌آفرینی آنان در روز عاشورا، ابراز کرد: باید نسبت به معرفی بیشتر 72 شهید روز عاشورا در بین نسل نوجوان و جوان اهتمام جدی داشته باشیم؛ چراکه هرکدام از این شهدای گران‌قدر دارای یک ویژگی خاصی هستند که کمتر به ابعاد زندگی آنان پرداخته شده است.

قرائت قرآن توسط دانش‌آموز نخبه قرآنی آموزش‌وپرورش ناحیه دو همدان جناب آقای یاسین پورقیاسیان، مدیحه‌سرایی اهل بیت (ع)، اجرای نمایش نحوه شهادت حضرت قاسم‌ابن‌الحسن (ع)، هم‌خوانی سرود کشوری «احلی‌من‌العسل» و همچنین بازدید دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این مراسم از مجموعه فرهنگی باغ‌موزه دفاع مقدس همدان از دیگر برنامه‌ها بود.

گفتنی است که این سوگواره به‌صورت زنده از چند شبکه سراسری نیز پخش شد.

شناسه خبر 84697