شناسه خبر:84914
1403/4/30 13:45:53

رئیس بانک توسعه آفریقا با تأکید بر لزوم متحول‌کردن کشاورزی این قاره به‌منظور مبارزه با فقر و گرسنگی گفت که 65 درصد زمین‌های حاصلخیز آفریقا دست‌نخورده باقی مانده که می‌تواند غذای 9 میلیارد نفر را فراهم کند.

«از 783 میلیون نفری که در جهان از گرسنگی رنج می‌برند، 288 میلیون نفر تنها در آفریقا هستند که کمی بیشتر از جمعیت کل نیجریه است» این را رئیس بانک توسعه آفریقا، آکینومی آدسینا، اذعان داشته است.

در عین حال به عقیده وی آفریقا 65 درصد زمین‌های کشت نشده دارد که برای غذا دادن به 9.5 میلیارد نفر تا سال 2050 کافی است.

آدسینا افزود: تعداد گرسنگان به‌دلیل شوک‌های متعدد ناشی از تغییرات آب و هوایی، درگیری‌ها، تنش‌های ژئوپلیتیکی، تورم جهانی قیمت مواد غذایی، محدودیت در صادرات مواد غذایی و نرخ بالای فقر و نابرابری در حال افزایش است و آفریقا عملکرد بهتری در رویارویی با این چالش‌ها نداشته و از همین رو 288 میلیون نفر در اینجا گرسنه هستند.

وی افزود: آنچه به طور ویژه نگران کننده است سوءتغذیه و کوتاه قدی در بین کودکان آفریقایی است، به خصوص که تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه در آفریقا افزایش یافته است و سوء تغذیه و کوتاه قدی به شدت بر توانایی شناختی تأثیر می‌گذارد، یادگیری و عملکرد را کاهش می‌دهد و بر فرصت‌های اقتصادی بلندمدت تأثیر منفی می‌گذارد.

رئیس بانک توسعه آفریقا توضیح داد که متوجه شده است در مقابله با این چالش‌ها، ایجاد تحول در کشاورزی آفریقا مهم است، به طوری که باید کشاورزی را از یک روش زندگی و کسب معاش به یک تجارت برای کسب ثروت تبدیل کنیم.

آدسینا، گفت: غذا پول است و بازار غذا و کشاورزی در آفریقا تا سال 2030 به 1 تریلیون دلار خواهد رسید. بنابراین، اگر کشاورزی به خوبی مدیریت شود، ثروت، درآمد و شغل عظیمی برای آفریقا ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: آفریقا 65 درصد از زمین‌های قابل کشت و دست‌نخورده برای تغذیه 9.5 میلیارد نفر در جهان تا سال 2050 را دارد و بنابراین آنچه آفریقا با کشاورزی انجام می‌دهد آینده غذا را در جهان تعیین خواهد کرد.

رئیس بانک توسعه آفریقا خاطرنشان کرد: کشاورزی برای تنوع بخشیدن به اقتصادها و متحول ساختن مناطق روستایی حیاتی است جایی که بیش از 70 درصد جمعیت آفریقا در آنجا زندگی می‌کنند، و بیشتر آن‌ها در فقر به سر می‌برند، بنابراین واضح است که تا زمانی که کشاورزی را متحول نکنیم، آفریقا نمی‌تواند فقر را ریشه کن کند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 84914