شناسه خبر:84998
1403/5/1 11:26:40

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با دستیابی به فناوری پرینت مدارهای چاپی، مدارهای منعطفی را به تولید رسانده که امکان چاپ مدارها بر روی لباس و منسوجات را فراهم کرده است، ولی سیاست‌گذاری در حوزه صادرات مانع از حضور مداوم این شرکت در عرصه‌های بین‌المللی شده است.

یک شرکت دانش‌بنیان با دستیابی به فناوری الکترونیک چاپی با جوهر نانو عهده‌دار تولید حسگر و گرمکن صندلی یک مجموعه خودروسازی شد.

متخصصان این شرکت در طول هشت سال گذشته روی پلتفرم فناوری جدید به نام الکترونیک چاپی متمرکز شدند و نسبت به توسعه روش پرینت مدارهای الکترونیکی اقدام کردند. این روش تولید مدارهای الکترونیک، قابلیت بزرگی به این شرکت در زمینه تولید محصولات الکترونیکی پوششی و الکترونیک منعطف جدید داده است.

این فناوری موجب شد چیزهایی را که ما تاکنون در فیلم‌های علمی_ تخیلی می‌دیدیم، در اختیار داشته باشیم؛ مثلاً روی لباس‌هایمان الکترونیک پوشیدنی داشته باشیم و یا روی لباس‌هایمان گجت‌های جدید ایجاد شود.

این شرکت حدود پنج سال پیش به پیشنهاد ستاد توسعه فناوری نانو، وارد فرآیند تولید و توسعه محصولات حوزه الکترونیک چاپی با استفاده از مواد نانومتری شد و اکنون چاپگری به بازار عرضه کرده است که با کمک جوهرهای نانویی می‌تواند محصولاتی نظیر گرمکن صندلی و حسگر تولید کند.

طی سال‌های اخیر فناوری الکترونیک چاپی در حال رشد بوده و در همین زمینه به ساخت چاپگر مربوط و خدمات متنوعی همچون تولید انواع مدارهای مختلف، تولید انواع صفحات گرمکن اقدام کرده‌ایم و با بومی‌سازی دانش ساخت این دستگاه، هم اکنون قابلیت ساخت و ارائه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی به‌منظور تولید انواع محصولات تجاری حوزه الکترونیک چاپی در کشور میسر شده است.

حالا این شرکت‌ دانش‌بنیان با دستیابی به دانش فنی ساخت چاپ انواع مدارات چاپی و انعطاف‌ پذیر، گرمکن‌های خودرو را ساخته و طی انعقاد قراردادی با سایپا، قرار است برای 30 هزار دستگاه خودرو، گرمکن صندلی به تولید برساند.

مانع‌گذاری در مسیر توسعه صادرات حالا به پاشنه آشیل این شرکت تبدیل شده و آن‌ها معتقدند با سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه شده، شرکت‌ها را از ادامه مسیر تعالی به سمت توسعه صادرات بازمی‌دارد.

مدیرعامل این شرکت‌ دانش‌بنیان حوزه فعالیت‌ این شرکت را در صنعت خودرو ذکر کرد و گفت: ما در این حوزه محصولات نانویی داریم که مهم‌ترین آن‌ها گرمکن صندلی است که آن را تولید و به بازار عرضه می‌کنیم. در این گرمکن‌ها از مواد نانویی استفاده شده است.

علی قره‌خانی، با بیان اینکه این گرمکن‌ها به دلیل بهره‌مندی از فناوری‌نانو از کیفیت بالایی برخوردارند، اظهار کرد: در حال حاضر با شرکت سایپا برای این گرمکن‌های صندلی قرارداد داریم و قرار است امسال برای 30 هزار دستگاه خودرو، گرمکن صندلی تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور تولید و توسعه محصولات حوزه الکترونیک چاپی، چاپگری ساخته‌ایم که از طریق آن با کمک جوهرهای نانویی می‌توانیم محصولاتی نظیر گرمکن‌ صندلی و حسگر و پنل خودروها را تولید کنیم. در این فناوری با استفاده از نانوجوهرها امکان ساخت افزاره‌های الکترونیک منعطف و ارزان فراهم ‌شده است.

به گفته این محقق، در حال حاضر امکان چاپ انواع مدارات چاپی و انعطاف‌پذیر، RFID تگ‌ها، گرمکن‌های انعطاف‌پذیر، حسگرهای انعطاف‌پذیر به همراه قابلیت تحقیق و توسعه روی سایر کاربردهای حوزه الکترونیک چاپی توسط این دستگاه وجود دارد.

قره‌خانی گفت: ما در این شرکت مدارات الکترونیکی را از طریق چاپ به تولید می‌رسانیم. ما تحقیقات در این زمینه را از هشت سال قبل با ستاد نانو آغاز کردیم.

وی محصول اولیه این شرکت را تولید پرینترهایی برای پرینت مواد رسانه و نیمه‌رسانا دانست و افزود: در حال حاضر یکسری تجهیزات خودرویی را با این روش تولید کردیم و دو محصول تجاری‌سازی این شرکت شامل «گرمکن صندلی خودرو» که با فناوری پرینت تولید شده و دیگری «سنسورهای تشخیص سرنشین صندلی خودرو» است.

وی، عمر بالا را از قابلیت‌های گرمکن صندلی خودرو عنوان کرد و یادآور شد: سنسورهای تشخیص سرنشین نیز با فناوری پرینت الکترونیکی به‌منظور تشخیص سرنشین‌های خودرو است. این سنسور با تشخیص سرنشین، آلارم بستن کمربند را به آن‌ها می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت، شناسایی کودک از بزرگسال را از دیگر قابلیت‌های این سنسور نام برد و گفت: از آنجایی که باز شدن ایربگ خودرو برای کودک خطرناک است، این سنسور با تشخیص کودک، اجازه نمی‌دهد ایربگ باز شود.

قره‌خانی با بیان اینکه این سنسور از طریق وزن افراد، اقدام به شناسایی کودک از بزرگسال می‌کند، ادامه داد: این نوع سنسورها تاکنون وارداتی بوده است و اکنون آن‌ها را در کشور به تولید رساندیم.

وی با اشاره به تجاری‌سازی محصولات این شرکت با تأکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت فروش کشور خوب است، این میزان فروش را در کشور موقتی دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که ما با رقیب چینی مواجه هستیم و محصولات این کشور با ارز 40 هزار تومانی به ایران وارد می‌شوند، بنابراین زمانی که مسئولان درباره صادرات صحبت می‌کنند، ما نمی‌دانیم منظور آن‌ها صادرات محصولات به کدام کشورها است.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه کشور چین در کشورهای مقصد صادراتی ما وارد شده‌ است، ادامه داد: کشور چین برای صادرات شرکت‌های خود یارانه پرداخت می‌کند، ولی صادرکنندگان ایرانی باید ارز خود را به کشور بازگردانند و در سامانه نیما، با قیمت 40 هزار تومان ارائه دهند.

قره‌خانی از مذاکره با شرکت خودروسازی خارجی خبر داد و گفت: ما برای این محصولات تأییدیه دو شرکت خودروساز چینی را دریافت کردیم، ولی واقعیت این است که حاشیه سود هشت تا 10 درصدی در صنعت خودروسازی دارد و دولت انتظار دارد که با ارزی که وارد کشور می‌کنیم، با قیمت 40 هزار تومان به فروش برسانیم و ما در بخش صادرات به این نتیجه رسیدیم که با این سیاست‌گذاری نمی‌توان وارد حیطه صادرات شد.

وی برگزاری پاویون‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی را اقدام مؤثری برای توسعه صادرات شرکت‌ها دانست و گفت: این نمایشگاه‌ها برای عرضه و معرفی محصولات موقعیت خوبی هستند، ولی از آنجایی که شرکت‌ها اقدام به صادرات می‌کنند، حمایت خوبی از آن‌ها نمی‌شود و دولت 50 درصد ارزش کالاها را از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌کند.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به رقابت نابرابر شرکت‌های ایرانی با چینی در صنعت خودروسازی با بیان اینکه ما توان رقابت با شرکت‌های چینی را نداریم، خاطرنشان کرد: محصولاتی که ما به شرکت‌های خودروساز ارائه می‌دهیم، معادل محصولات چینی است؛ در حالی که ظرفیت تولید ما یک دهم شرکت‌های چینی است.

قره‌خانی با تأکید بر اینکه اجرای قوانینی مانند تولید بار نخست در این زمینه جوابگو نیست، اظهار کرد: حجم صادراتی ما حدود 500 هزار دلار به کشورهایی چون چین بوده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84998