شناسه خبر:85784
1403/5/25 16:38:17
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان:

مسئله ترافیک در شهر همدان بحرانی شده است

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: مسئله ترافیک در شهر همدان به یک بحران بزرگ تبدیل شده است.

مهدی حیدری در نخستین جلسه از سلسله‌نشست‌های گزارش کار و نقد و بررسی عملکرد کمیسیون فنی، عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان در دوره ششم که عصر چهارشنبه 24 مردادماه با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی، اعضای کمیته فنی عمرانی شورای اسلامی شهر، کارشناسان فنی و عمرانی مناطق شهرداری، اصحاب رسانه و عموم شهروندان در سالن جلسات شورای اسلامی شهر همدان برگزار شد، با بیان اینکه مسئله ترافیک در این شهر به یک بحران بزرگ تبدیل شده است، عنوان کرد: در برخی از روزهای سال نیز مانند ایام فعالیت مدارس، روز‌های پایانی سال و تعطیلات عید نوروز، ایام اربعین حسینی و روزهای آخر هفته، شاهد گره ترافیکی عجیبی در همدان هستیم.

حیدری با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر همدان به دنبال عادلانه کردن استفاده از فضای پارک حاشیه‌ای شهر برای مردم است، خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت‌گرفته در جلسات مختلف شورای اسلامی شهر به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از تجارب موجود در حوزه پارک حاشیه‌ای، اقدام به ایجاد یک ساختار در این خصوص کنیم که یکی از راهکار‌های آن، دریافت هزینه براساس میزان ساعت توقف خودور در مناطق پارک حاشیه‌ای است.

وی با بیان اینکه در طول سه سال فعالیت شورای اسلامی شهر همدان به دنبال ایجاد شفافیت برای مردم براساس وعده‌های انتخاباتی بودم، ابراز کرد: در این مدت شفافیت در آرا، دارایی‌ها، هزینه‌ها و اقدامات صورت‌گرفته را از طریق فضای مجازی به اطلاع شهروندان عزیز رساندم، اما در برهه‌ای نیز برخی از اعضای شورای اسلامی به این موضوع اعتراض‌هایی داشتند و اجازه ندادند که جلسات صحن علنی شورا را به‌صورت پخش زنده انعکاس دهم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان ضمن گلایه‌مندی از عملکرد شهردار در طول سه سال گذشته، عنوان کرد: من و آقای مرتضی کرباسیان به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر همدان تاکنون هیچ هزینه‌ای بابت حق‌الجسله دریافت نکرده‌ایم؛ چراکه برای این مدت حکم مأموریت به شورای اسلامی را داشتیم و حتی در سال جدید نیز شاهد کاهش 6 میلیونی حق‌الجلسات سایر اعضای شورای اسلامی شهر هستیم.

حیدری داشتن طرح‌های توجیهی علمی در حوزه کمیسیون فنی، عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک را بسیار ضروری دانست و گفت: یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های ما در این کمیسیون تعریض بلوار شهید محمدعلی رجایی بود که متأسفانه به‌دلیل اجرایی نشدن آن، محقق نشد.

وی با بیان اینکه ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر دارای علت‌های مختلفی است، اشاره کرد: علت‌های اصلی ترافیک در شهر همدان افزایش خودرو، عدم توجه به فرهنگ صحیح رانندگی و عدم تعریض معابر بوده که حتی عقب‌نشینی خیلی از معابر براساس طرح تفصیلی نیز تاکنون انجام نشده است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه شاهد کوتاهی‌های فراوانی از سوی شهرداری درخصوص ارائه آموزش‌های شهروندی به عموم مردم هستیم، ادامه داد: متأسفانه شهرداری همدان به‌جای توجه به موضوع مهمی مانند آموزش شهروندی که یکی از وظایف اصلی آن است، به فکر کمک‌های مالی به مجموعه‌های مختلف است که این موضوع جای تأمل دارد.

حیدری با بیان اینکه در بسیاری از شهر‌های کشور اقدامات خوبی در حوزه آموزش شهروندی صورت گرفته است، افزود: یکی از این اقدامات اختصاص برخی از تابلو‌های شهری به موضوع آموزش شهروندی است که در شهر همدان نیز طی روز‌های اخیر شاهد اقدامات کوچکی در این خصوص هستیم.

وی داشتن دورنمای ترافیکی برای شهر‌های بالای 500 هزار نفر جمعیت را یک امر ضروری دانست و گفت: طرح جامع ترافیک یک برنامه بسیار مفصل و مهم است که باید برای شهر همدان نیز اجرا شود؛ این طرح در وزارت کشور مصوب شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود. از طرفی شهرداری نیز مصوبات شورای هماهنگی ترافیک استان را که به میزبانی استانداری همدان با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌شود، اجرا کرده و می‌بایست نظارت‌های لازم را بر روند اجرای آن داشته باشد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های مختلف حوزه مدیریت شهری و همچنین کمیسیون فنی، عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک نیاز به مطالعات اساسی و هدفمند داریم، عنوان کرد: یکی از مسائلی که در این کمیسیون مطرح شد و در جلسات مختلفی نیز روی آن مانور دادیم، موضوع تراموا برای همدان بود که نیاز به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد؛ درصورتی که شهرداری برای پرداخت حقوق کارکنان خودش نیز با مشکلات بسیار زیادی مواجه است و قطعاً قادر به انجام چنین پروژه بزرگی نخواهد بود و ایجاد تراموا در این شهر از اولویت بالایی برخوردار نیست.

حیدری با اشاره به اینکه برخی به دنبال حذف پروژه کنارگذر شهر همدان هستند و صداهایی نیز در این خصوص شنیده می‌شود، ادامه داد: حتی این موضوع در روزنامه هگمتانه نیز مطرح شد و یکی از دلایل آن را کم‌رنگ شدن حضور مسافران و کاهش فعالیت‌های اقتصادی دانستند؛ درصورتی که عدم وجود کنارگذر در این شهر، آسیب‌های زیادی را به همراه داشته است که یکی از آن‌ها تردد ماشین‌های سنگین در داخل شهر و آسیب‌رسانی به آسفالت معابر است. این موضوع باعث بروز تصادف‌های زیادی شده و شاهد ترافیک‌های سنگینی در این شهر به‌ویژه در بلوار آیت‌الله نجفی هستیم.

وی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری را به‌مثابه یک قرارگاه خاتم برای شهر همدان دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف این سازمان، تولید آسفالت است که برای ارتقای کارخانه آسفالت نیز ردیف بودجه‌های بسیار خوبی توسط اعضای شورای اسلامی شهر همدان درنظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه همدان فاصله بسیار زیادی با بسیاری از شهر‌های کشور دارد، اشاره کرد: در این دوره بیشتر سعی ما بر آن بوده است که اعضای شورای اسلامی به سفر‌های خارجی نروند و از تجارب موجود در شهر‌های کشور استفاده کنند؛ چراکه همدان به اندازه کافی از شهر‌های کشور فاصله دارد و نیاز نیست بخواهد از الگوهای موفق در شهر‌های خارج از کشور استفاده کند.

حیدری با اشاره به اینکه تمامی 95 تقاطع چراغ‌دار در شهر اصفهان هوشمند بوده و زمان‌بندی ثابت نیز برای چراغ‌های قرمز این شهر پاسخگو نیست، ابراز کرد: در شهر همدان نیز فقط یک تقاطع چراغ‌دار هوشمند داریم که به‌زودی سه تقاطع دیگر نیز به آن‌ها اضافه خواهند شد.

وی با بیان اینکه 20 درصد مردم اصفهان برای سفر‌های درون‌شهری خودشان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: حتی در اصفهان تمامی اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی نیز هوشمند بوده و مردم در جریان ساعت فعالیت این اتوبوس‌ها، مسیر رفت‌وبرگشت، میزان توقف و غیره، هستند؛ این کار را به‌عنوان یک الگوی خوب در همدان اجرایی کردیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه نصب دوربین‌های هوشمند در شهر هیچگونه فایده‌ای برای شهرداری نداشته و حتی برای نصب هرکدام از آن‌ها نیز نیاز به اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: اما نصب این دوربین‌ها فواید بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها ایجاد انضباط شهری است. علاوه‌بر آن در شهر همدان شاهد تصادف‌های بسیار زیادی به‌علت سرعت و سبقت غیر مجاز هستیم که قطعاً نصب این دوربین‌ها کاهش خوبی در این خصوص خواهد داشت؛ سابق 12 دوربین در سطح شهر فعال بود که در آینده این عدد به 40 دوربین خواهد رسید.

حیدری با تأکید بر اینکه قانون هوای پاک تردد خودورهای آلاینده در داخل شهر‌ها را ممنوع کرده است، ادامه داد: براساس این قانون، سامانه یکپارچه معاینه فنی را به دوربین‌های مکانیزه اتصال داده و بنر‌هایی نیز در این خصوص در سطح شهر نصب شده تا مردم از این موضوع آگاهی داشته باشند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه بیشترین شکایت‌های مربوط به سازمان تاکسیرانی شهرداری همدان دریافت کرایه‌های بیش از حد مجاز توسط رانندگان است، عنوان کرد: راهکار این مسئله نیز پرداخت کرایه به‌صورت الکترونیکی است که متأسفانه شهرداری زیر بار آن نرفته و حداقل کاری که می‌شود برای این موضوع انجام داد، نصب کیوآرکد برای تاکسی‌ها و ون‌ها است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان از افزایش 12 دستگاه اتوبوس خط واحد در دوره ششم فعالیت شورای اسلامی شهر همدان نیز خبر داد و افزود: با همه اقدامات صورت‌گرفته، این عدد قابل قبول نیست و ما در شهر همدان نیاز به 250 دستگاه اتوبوس داریم که هم‌اکنون 120 دستگاه درحال فعالیت است.

حیدری از جذب 75 راننده اتوبوس در شهرداری با برگزاری آزمون طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: مهم‌ترین اولویت ما افزایش تعداد اتوبوس شهرداری است که از شرایط استاندارد نیز فاصله زیادی داریم و اوراقی نیز تهیه شده است که در این خصوص بتوانیم کار‌هایی را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 200 تاکسی پیکان در سطح شهر همدان فعالیت داشته و این مسئله به حوزه گردشگری نیز آسیب‌های زیادی را وارد کرده است، ابراز کرد: برای تهیه تاکسی‌های جدید هم 90 حواله تاکنون صادر شده که متأسفانه ایران‌خودرو در این خصوص کوتاهی کرده و به وعده خودش عمل نکرده است.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات مؤثر شورا در دوره ششم برخورد با ساخت‌وساز‌های غیر مجاز در شهر بوده است، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر همدان براساس وظایف نظارتی خود در این حوزه نیز ورود و گزارش تخلف‌های صورت‌گرفته و ترک فعل‌های شهرداری را به دادستان محترم تقدیم کرده است.

حیدری با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی پیگیر جدی موضوع استیضاح شهردار است، عنوان کرد: این موضوع را زمان زیادی است که پیگیری کرده‌ایم؛ خود من نیز 25 تا 30 سؤال را آماده کرده بودم، اما بعد از جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته در صحن شورا، سؤالات به پنج عدد کاهش پیدا کرد که در جلسه طرح سؤال نیز شهردار همدان پاسخ‌های قانع کننده‌ای را ارائه نکرد و بعد از تعطیلات اربعین حسینی، جلسه استیضاح برگزار خواهد شد که البته این موضوع نیاز به تأیید و امضای هشت نفر از اعضای شورای اسلامی شهر دارد.

شناسه خبر 85784