شناسه خبر:88035
1403/8/7 15:06:00

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام گفت: کشاورزان این استان در فصل پاییز سال زراعی جاری دو هزار تن کود دی‌آمونیوم فسفات دریافت می‌کنند.

سیامک بیگی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اهمیت استفاده از کود «دی‌آمونیوم فسفات» برای غنی کردن خاک‌های زراعی و باغی، باید این کود در سبد کودی تمامی کشت‌ها قرار گیرد تا بتوانیم به هدف اساسی تأمین امنیت غذای کشور و تولید مطلوب محصولات اساسی به‌ویژه گندم دست یابیم.
وی افزود: با توجه به آغاز کشت پاییزه و نیاز مبرم کشور به کودهای فسفاته، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، اقدام به تأمین و تدارک 200 هزار تن کود دی‌آمونیوم فسفات (DAP) با بالاترین کیفیت و استاندارد جهانی تأمین و اکنون در مرحله اول 52 هزار و 500 تُن در بندر امام خمینی(ره) تخلیه و دو هزار تُن از این کود به استان ایلام تخصیص یافته است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام یادآور شد: این نوع کود برابر هماهنگی به عمل آمده با وزارت جهاد کشاورزی برای تمامی محصولات زراعی، باغی، صیفی‌جات و گلخانه‌ای با قابلیت صدور حواله الکترونیکی در سامانه پایش مواد کودی قابلیت توزیع را دارد.
بیگی با بیان اهمیت تأمین کود فسفات دی‌آمونیوم(DAP)، افزود: کود فسفات دی‌آمونیوم یکی از انواع کودهای فسفاته است که به‌دلیل داشتن عیار بالای مواد غذایی (46 درصد فسفر قابل جذب و 18 درصد نیتروژن) و تمایل کم به جذب رطوبت و کلوخه‌شدن ازجمله کودهای بسیار مرغوب و پرطرفدار کشاورزان منطقه است.
وی افزود: ازت آمونیاکی موجود در این کود به‌دلیل سرعت حلالیت بالا و حرکت به سمت ریشه و جذب توسط گیاه، باعث جذب بیشتر فسفر در خاک‌های کشاورزی، توسعه ریشه و تقویت گیاه می‌شود و همچنین هدر رفت نیتروژن آمونیاکی نسبت به نیتروژن نیتراتی کمتر است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام عنوان کرد: هر کیسه 50 کیلوگرمی کود کشاورزی دی‌آمونیوم فسفات توسط این شرکت با قیمت 14 میلیون و 900 هزار ریال از طریق کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
استان ایلام تعداد 60 کارگزار در زمینه توزیع انواع کود مورد نیاز کشاورزان دارد.
استان ایلام دارای 360 هزار هکتار اراضی کشاورزی و پنج هزار هکتار باغات است.

شناسه خبر 88035