شناسه خبر:11414
1398/6/7 08:33:00

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: آیت‌الله موسوی اصفهانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها صدای ما را به خیران برسانند، گفت: فکر نمی‌کنم از ارگان‌های دولتی نتیجه‌ای بیش از این بگیریم، چون با آقایان مسئول و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خیلی صحبت کرده‌ام، ولی هنوز کوچک‌ترین قدمی برنداشته‌اند.

در اهمیت فعالیت روحانیت و حوزه‌های علمیه در گذر تاریخ و تشریح پیشینه و خاستگاه روحانیت به این جمله از امام راحل اکتفا می‌کنم که فرمودند: «تردیدی نیست که حوزه‌های علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهم‌ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی‌ها بوده و علمای بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده‌اند تا مسایل حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف ترویج و تبلیغ نمایند.» با این بیان، تردیدی در نقش و نفوذ روحانیت در شکل‌گیری هویت و فرهنگ دینی و اخلاقی مردم نبوده و این مساله واقعیتی است که همه بدان اعتراف کرده‌اند؛ از رونق بخشیدن به مساجد و نمازهای جمعه تا مراسم مذهبی و ایجاد تحولات معنوی در عمیق‌ترین لایه‌های اجتماعی. با این تفاسیر نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که حکومت اسلامی چه مزایا و خدماتی برای این قشر فراهم کرده تا با طیب خاطر در کنار تحصیل علوم دینی به انجام ماموریت‌های خود در حوزه‌های گوناگون بپردازند؟ البته منظورم فارغ از تنگناهای اقتصادی فعلی جامعه است که دامنگیر همه مردم از اقشار گوناگون شده و طلاب را نیز تحت تاثیر قرار داده است. یکی از مسائل مهم در این میان، نخستین حق طلاب یعنی برخورداری از محل تحصیل مناسب با امکانات لازم و کافی است. اواخر سال گذشته بود که با گلایه آیت الله موسوی اصفهانی از وضعیت نامناسب زیرساختی حوزه علمیه شهرستان بهار خبرنگار سپهرغرب از طریق فرماندار این شهرستان پیگیر موضوع شد که وی در پاسخ گفت: در سال 98 حوزه علمیه بهار را با یک اعتبار خوب از مظلومیت خارج می‌کنیم. اکنون و پس از گذشت چند ماه از وعده احسان قنبری بار دیگر به پیگیری این موضوع پرداختم:

     بودجه حوزه‌ها در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان

فرماندار شهرستان بهار اظهار کرد: تصمیم ما در سالجاری اختصاص بودجه ای مناسب برای حوزه علمیه بهار بود اما با تصمیم سازمان برنامه و بودجه این موضوع از اختیار فرمانداری خارج شده و به استانداری موکول شد.

احسان قنبری افزود: در سالهای قبل، روال این بود که فرمانداری، مبلغی برای حوزه‌ها در نظر می‌گرفت، اما در سالجاری بودجه برخی دستگاه‌ها سرجمع استانی شده و از این طریق توزیع می‌شود، حال اینکه مسئولان حوزه چقدر بودجه گرفته اند و این مساله به کجا رسیده خبر ندارم.

وی در پایان گفت: البته فرمانداری بیش از 100 میلیون تومان از طریق شهرداری به آسفالت و محوطه سازی حوزه اختصاص داد که هفته گذشته انجام شد.

برای پیگیری این موضوع گفت و گویی نیز با مدیر حوزه علمیه شهرستان بهار صورت گرفت که در ادامه آن را خواهید خواند:

     مشکلات حوزه علمیه بهار به قوت خود باقی است

حجت‌الاسلام مهدی رستگار با بیان اینکه تاکنون بودجه ای برای بهبود زیرساخت‌های حوزه دریافت نکرده ایم و مشکلات به قوت خود باقی است، عنوان کرد: فقدان حصارکشی و دیوار چینی، نما، نیمه کاره ماندن نازک‌کاری طبقات سوم و چهارم حوزه و حسینیه از جمله مشکلات حوزه است.

وی با اشاره به اینکه این حوزه قریب به 70 نفر طلبه دارد، خاطرنشان کرد: اگرچه آشپزخانه این حوزه 90 درصد پیشرفت داشته اما 20 میلیون تومان دیگر نیاز است تا به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه باشگاه ورزشی مان هم هنوز تجهیز نشده است.

مدیر حوزه علمیه شهرستان بهار تاکید کرد: پیگیری اخذ بودجه باید از طریق آیت‌الله موسوی اصفهانی مدیریت حوزه علمیه همدان از طریق استانداری صورت گیرد.

در پایان نیز گفت‌وگویی با آیت‌الله موسوی اصفهانی در این باره صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید:

     با استاندار و نمایندگان مجلس صحبت کرده‌ام، نتیجه‌ای نداشته...

مدیر حوزه علمیه همدان با اشاره به اینکه 10 حوزه علمیه در سراسر استان وجود دارد، عنوان کرد: سالانه بودجه مختصری برای حوزه‌ها مقرر می‌شود که در نهایت بین 50 تا 100 میلیون تومان به هر حوزه می‌رسد که با این مقدار هم مشکل چندانی حل نمی‌شود.

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی خاطرنشان کرد: گرفتاری حوزه‌ها زیاد بوده و متاسفانه اقدام خاصی برای حل آن صورت نمی‌گیرد؛ بنده با استاندار همدان، نمایندگان مجلس و خیرین در این خصوص بسیار صحبت کرده‌ام اما به نتیجه‌ای که بتواند این بار را به سر منزل برساند، نرسیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها صدای ما را به خیران برسانند، گفت: فکر نمی‌کنم از ارگان‌های دولتی نتیجه‌ای بیش از این بگیریم، چون با آقایان مسئول و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خیلی صحبت کرده‌ام، ولی هنوز کوچک‌ترین قدمی برنداشته‌اند.

مدیر حوزه علمیه همدان در ادامه با بیان اینکه مشکلات تنها منحصر به حوزه علمیه بهار نبوده و سایر حوزه‌ها نیز مشکلات بسیاری دارند، افزود: معضلات حوزه کبودراهنگ بیشتر از بهار است، حوزه نهاوند چند سال است که منتظر بهره برداری است، مشکل حوزه تویسرکان که بسیار حاد بوده و میراث فرهنگی اجازه دست زدن به مدرسه را نمی‌دهد، ساخت مدرسه جدید هم که در آب و گل مانده، حوزه سابق فامنین هم در خطر است و ممکن است با وقوع یک زلزله کوچک جان طلاب به خطر بیفتد و بهره‌برداری مدرسه جدید هم به بودجه نیاز دارد.

آیت‌الله موسوی اصفهانی با این بیان که حوزه‌های علمیه برادران مورد توجه نیستند، تصریح کرد: در مرکز استان کمبود حوزه داشتیم که آموزش و پرورش مدرسه شهید صدوقی در خضر را به ما اجاره داده و طلاب در یک منطقه ضعیف اجاره نشین شده اند، ما که قدرت ساخت مدرسه قرآنی را نداریم کسی هم به داد ما نمی رسد.

وی در خاتمه با ابراز انتقاد از عملکر متولیان امر، اظهار کرد: خیلی‌ها در چشم گفتن و اینکه هر چه بخواهید به شما می‌دهیم پای کار هستند اما در مقام عمل حوزه‌های علمیه بسیار مظلوم بوده و هیچ کدام از این چشم‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

سخن پایانی اینکه؛ راستش را بخواهید با مرور وضعیت حوزه‌های علمیه همدان که مسلما زیبنده جامعه اسلامی نیست اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که آیا وضعیت دانشگاه‌های ما که محل تحصیل دانشجویان است نیز این چنین بوده؟ یا نه فقط این حجم از کمی وکاستی مختص حوزه‌های علمیه است؟ اگر چنین است که مسئولان لطفی نموده و ما را هم توجیه کنند که چه تفاوتی بین دانشگاه و حوزه وجود دارد که حوزه‌های ما به لحاظ زیر ساختی در چنین وضعیت اسفناکی قرار دارند؟ بر هیچ کس پوشیده نیست که حوزه و بالندگی فعلی آن ثمره انقلاب اسلامی بوده و مؤثرترین عامل در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی نیز حوزه‌های علمیه و روحانیت بودند که بدون تردید، توسعه و تعمیق کارکرد حوزه‌های علمیه و انجام رسالت اجتماعی و مسئولیت مدیریت دینی آنها در گرو رفع محدودیت‌های ابتدایی برای آنان است. اگر وضعیت زیرساخت‌های حوزه‌های ما به این صورت پیش رود علاوه بر دلزدگی طلاب در سال‌های آتی پذیرش طلاب جدید نیز با محدودیت مواجه خواهد شد که تبعات بسیاری برای جامعه خواهد داشت. از خلأ‌ها و کاستی‌های بزرگ و ریشه‌دار حوزه‌های علمیه که نظام معیشتی حوزویان است، بگذریم برخورداری از محل تحصیل امن با امکانات اولیه رفاهی طبیعی ترین حقی است که باید برای محصلان و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه فراهم شود. با توجه به جایگاه حوزه‌های علمیه در بین مردم و عنایت به اینکه تقویت باورهای دینی و نشر فرهنگ و اخلاق اسلامی در بین مردم در گرو تلاش، تعلیم و تبلیغ اسلام و ارزش‌های اخلاقی توسط روحانیت متعهد و دلسوز در جامعه بوده، لازم است تصمیم‌گیران و متولیان ذی‌ربط ضمن توجه به معضلات موجود در این بخش در پی ساماندهی و بهینه‌سازی نقش حوزه‌های علمیه در فرآیند شکل‌گیری هویت فرهنگی و دینی مردم اهتمام کنند.

شناسه خبر 11414