شناسه خبر:11482
1398/6/10 08:41:05

بالاخره جشنواره شهروند برتر به خان پایانی رسید و جمعه گذشته برترهای خود را شناخت می‌گویم برگزیده‌های خود را، چون آنچه که به نظر می‌رسد این است که با توجه به سیستم گزینش افراد در این جشنواره و برگزاری آن چیزی جز این به ذهن مردم متبادر نمی‌شود که عده‌ای دور هم نشسته‌اند و برخی را برگزیده و تشویق کرده‌اند، همین.

بارها به دست‌اندرکاران این جشنواره به ویژه در دو دوره گذشته تذکر داده شد که این سیستم خوداظهاری و دیگراظهاری با توجه به اینکه الزاماتی دارد ناقص عمل کرده و شما را به خانه شهروندان برتر همدان نمی‌رساند در واقع وقتی خوداظهاری و دیگراظهاری می‌تواند آئینه تمام‌نمای فرهیختگی شهروندان همدانی شود که موضوعی تحت عنوان شهروند برتر، دغدغه حداقل 70درصد شهروندان شده و آن‌ها را پای کار بیاورد نه اینکه در یک اطلاع‌رسانی ناقص و محدود، فقط عده کمی در این امر مشارکت کنند و بعد از میان آن عده محدود در هر دو دوره اخیر هم دوست آقای فلان و فلان عضو شورا برتر اعلام شود بعد متولیان امر با قیافه حق‌ به جانب بگویند خوب مردم ثبت نام نکردند چه می‌توان کرد؟ و ما از آن‌ها می‌پرسیم چرا شهروندان همدانی ارتباط خوبی با مدیریت شهری ندارند که وقتی خدمتی به آن‌ها قرار است ارائه شود پذیرا باشند؟ چرا انتخاب شهروندان برتر دغدغه مردم همدان نشد که سهم عادلانه‌ای از این انتخاب داشته باشند؟

نشان این واقعیت که جشنواره شهروند برگزیده دغدغه مردم همدان نشده‌است اینکه اگر از ابتدا تا انتهای پیاده‌راه از مردم بپرسید که روز جمعه چنین جشنواره‌ای برگزار شده 10درصد مردم هم از آن خبرندارند تا چه رسد که بخواهند در این زمینه نظری بدهند و فردی را معرفی نمایند.

مهمترین دلیل ناکارآمدی این جشنواره در تمام ادوار عدم نگاه فرهنگ‌محور به آن است در هر دوره اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری در جلسات راحت‌ترین ساز و کار و سطحی‌ترین برنامه‌ریزی را برای اجرای جشنواره‌ای انجام می‌دهند که ظرفیت بزرگی برای جلب مشارکت مردمی و ارتقای فرهنگ شهروندی دارد چراکه با برجسته کردن فاکتورهای انتخاب شهروند برتر به‌طور بالقوه می‌توان این پیام را به مخاطب رساند که برای زندگی در شهر همدان «باید اینگونه باشی» اما متاسفانه چون برای مدیریت شهری همدان این جشنواره هم کاری مانند سایر کارهاست لذا هیچ راهبرد فرهنگی- تربیتی برای آن نداشته و در یک روند ناقص و ناکارآمد برخی را به عنوان شهروند برگزیده انتخاب کرده عکسی می‌گیرند و تمام.

بگذریم از حاشیه پررنگتر از متن جشنواره یعنی اهدای تمبر شخصی به شهردار همدان که خود متولی جشنواره بود نمی دانم در کجای دنیا مسئولان یک جشنواره از خودشان تقدیر می‌کنند که شورای پنجم چنین شق‌القمرهایی را رقم می‌زند.

شناسه خبر 11482