شناسه خبر:11907
1398/6/26 08:37:47

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: فرودگاه‌ها از باارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع پیشرفته محسوب می‌شوند و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مختلف در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. درواقع مسافرت با هواپیما یکی از بهترین روش‌ها برای طی مسیر باامنیت و آرامش بوده و علاوه بر کاهش مسافت و طولانی شدن اقامت در مقصد با ارائه خدمات بهتری نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقل همراه است.

حتماً این سؤال برایتان پیش‌آمده که موضوع پرواز و فرودگاه را برای چه پیش کشیده‌ایم؟ با اینکه فرودگاه همدان با سرمایه‌گذاری 80 میلیارد تومانی آغاز به کار کرده و محنت سفرهای داخلی و حج را برای بسیاری از مردم آسان کرد، اما شاهد این هستیم که رونق چندانی نداشته و نتوانسته آن‌طور که شایسته است در توسعه اقتصادی استان همدان به‌واسطه فراهم کردن شرایط سهولت در تردد مسافران، نقش‌آفرینی کند؛ نمونه بارز آن ناکامی در اعزام کاروان عتبات عالیات است که هزینه بالای سفر بهانه متولیان امر شده تا جایی که مردم همدان فراموش کرده‌اند حمل‌ونقلی به نام هوایی نیز در شهرشان دارند!

قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی و مراجعه برخی از زائران عتبات به تهران برای سفر هوایی به کربلا در این ایام، فرصتی را فراهم کرد تا خبرنگار سپهرغرب به بررسی این موضوع و چرایی آن بپردازد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید نتیجه چند گفت‌وگو است:

     فرودگاه، مشکلی در اعزام زائران به عتبات ندارد

مدیر فرودگاه همدان به خبرنگار سپهرغرب، گفت: قرار بر این بود که بعد از اتمام سفر حج، سازمان حج و زیارت استان، سفر زائران همدانی به عتبات را پیگیری کند؛ ضمن اینکه استاندار همدان نیز به‌شدت پیگیر این موضوع بوده‎است.

سهراب کلوندی با تأکید بر اینکه تاکنون رسماً چیزی دست ما را در این زمینه نگرفته، خاطرنشان کرد: فرودگاه همدان این آمادگی را دارد که هرروز و هر ساعتی که سازمان حج و زیارت مسافران را تأمین کند، اقدامات لازم برای پرواز همدان به عتبات را انجام دهد.

     متولی ثبت‌نام سازمان حج و زیارت است

وی در پایان اضافه کرد: ازآنجایی‌که ثبت‌نام زائران با سازمان حج و زیارت است، این دستگاه ثبت‌نام و اقدامات لازم در این خصوص را منوط به پس از پروازهای حج کرده‌ بود که باید دید تاکنون در این زمینه چه‌کاری انجام داده‌اند.

     سفر اربعین مردمی بوده و اعزام زائران مرتبط به ستاد اربعین و استانداری است

مدیر حج و زیارت استان همدان نیز با بیان اینکه اعزام زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین ربطی به ما ندارد، گفت: این موضوع به ستاد اربعین و استانداری مربوط بوده و هماهنگی‌های لازم در این خصوص را آن‌ها باید انجام دهند.

محسن ساغرچی تصریح کرد: درمجموع امور مربوط به اعزام زائران اربعین را کمیته حمل‌ونقل باید انجام دهد و سازمان حج و زیارت صرفاً مسؤولیت بیمه و خدمات پزشکی را بر عهده دارد.

وی با تأکید بر اینکه در ایام اربعین کاروانی وجود ندارد که بخواهیم در این راستا اقدامی انجام دهیم، ادامه داد: امور مربوط به اربعین مردمی بوده و برنامه‌ریزی دولتی ندارد، برای پرواز هم باید درخواست بدهند که با قیمت دو میلیون و 200 هزارتومانی حتی کاروان‌های عادی هم استقبال نمی‌کنند، در این ایام که جای خود دارد.

     همه از دایر بودن پرواز همدان- عتبات استقبال می‎کنند اما کسی برای آن اقدامی نمی‌کند!

مدیر اجرایی آژانس مسافرتی تکبال همدان نیز با اشاره به اینکه همه توان خرید بلیت دو میلیون تومانی سفر هوایی عتبات را ندارد، اظهار کرد: عملاً از پنجم صفر به بعد کاروانی وجود ندارد و سازمان حج و زیارت به دلیل ازدحام جمعیت، اعزام کاروان‌هایی که در ایام عادی به عتبات سفر می‌کنند را تا پایان صفر کنسل می‌کند.

فرشید گل‌محمدی با بیان اینکه برخی از زائران برای رفتن به عتبات با هواپیما به تهران می‌روند، گفت: دو سال است که برقراری پرواز نجف مطرح بوده و نظرات مختلفی هم وجود دارد، اما همتی از سوی سازمان حج و زیارت وجود ندارد؛ این دستگاه متولی می‌تواند کاروان‌های هوایی استان را با دفتر مرکزی تهران (شمسا) هماهنگ کند اما این اتفاق نمی‌افتد چون به همت جمعی نیاز دارد درحالی‌که در استان‌هایی که پرواز عتبات وجود دارد مدیران حج و زیارت و استانداری به‌طور جد پای‌کار است.

وی اذعان کرد: اگر سازمان حج و زیارت همدان اعلام کند که می‌خواهیم پرواز داشته باشیم، با یک ایرلاین هماهنگ شده و پرواز برقرار می‌شود اما همه منتظر یکدیگر هستند و نتیجه این شده که تاکنون یک پرواز هم از همدان به سمت بغداد یا نجف نداشته‌ایم.

مدیر اجرایی آژانس مسافرتی تکبال در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مدیر سازمان حج و زیارت به‌عنوان متولی می‌گوید ما دوست داریم پرواز همدان- نجف یا بغداد داشته باشیم، استانداری دوست دارد، مردم هم دوست دارند! اما در این میان هیچ‌کس همتی برای برقراری این پروازها ندارد.

و در خاتمه باید گفت؛ درحالی‌که مجوزهای لازم برای انجام پروازهای خارجی در فرودگاه همدان وجود داشته و زیرساخت‌ها نیز فراهم است، اما گویا عزمی برای استفاده از این ظرفیت وجود ندارد؛ گویی مردم خود بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی در این راستا یا تلاش برای تبیین موضوع باید مراجعه کرده و خواهان سفر هوایی به عتبات باشند چراکه به‌زعم مسؤولان، هزینه بالای سفر انگیزه‌ای برای مردم باقی نگذاشته‎است! درحالی‌که واضح است اگر اقدامات لازم از تبلیغات تا هماهنگی با کاروان‌های زیارتی و ایرلاین‌ها صورت گیرد مردم نیز به این سمت متمایل خواهند شد و هزینه نسبتاً بالای سفر را برای طی یک سفر بدون دردسر تحمل می‌کنند؛ کما اینکه در حال حاضر نیز این‌گونه بوده و بسیارند کسانی که به دلیل فرصت کم و نیاز به سهولت در سفر از همدان به تهران مراجعه کرده و از این طریق خود را به خیل عاشقان اباعبدالله (ع) در ایام اربعین می‌رسانند.

اگرچه استاندار به‌عنوان مدیریت ارشد استان در این میان نقش ویژه‌ای دارد اما نقش سازمان حج و زیارت و مدیریت فرودگاه نیز به‌عنوان کارگزاران دولتی و دارای شخصیت حقوقی نیز بر کسی پوشیده نیست و می‌توانند با اهرم‌های تشویقی و کمی دوندگی و حرکت جهادی از قابلیت ایرلاین‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند بهره ببرند.

به نظر می‌رسد با شرایط حاکم بر پروازهای همدان به عتبات این وضعیت نیازمند برنامه‌ریزی‌های مناسب است تا بستر لازم برای ورود و خروج مسافران در استان فراهم‌شده و فرصت بزرگ ارتقای فرهنگی و اقتصادی استان حاصل شود.

فرودگاه همدان ازنظر زیرساختی در وضعیت خوبی به سر می‌برد، با آوازه بین‌المللی‌اش هنوز نتوانسته در پرواز همدان- بغداد یا نجف موفق باشد و مسافران همدانی مجبور به استفاده از فرودگاه‌های تهران و کرمانشاه هستند که این موضوع برای همدان و همدانی‌ها خوشایند نیست و اگر بگوییم که توسعه همه‌جانبه همدان درگرو توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی است بیراه نگفته‌ایم.

شناسه خبر 11907