شناسه خبر:13093
1398/7/28 08:43:47
وکیل نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در همدان:

نهج‌البلاغه خوانی آمادگی برای زیستن در حکومت مهدوی است

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: وکیل نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در همدان با تبیین لزوم نهج‌البلاغه خوانی در جامعه فعلی، گفت: علت اصلی این کار را آمادگی برای فرهنگ زیست در حکومت مهدوی می‌دانیم، چراکه منشأ همه مشکلات جامعه به دلیل ضعف در امام‌شناسی و نشناختن ولایت است.

«فصاحت را ببین که چگونه افسار خود را به دست این مرد داده و مهار خود را به او سپرده‌است. نظم عجیب الفاظ را تماشا کن؛ یکی پس از دیگری می‌آیند و در اختیار او قرار می‌گیرند، مانند چشم‌های که خودبه‌خود و بدون زحمت از زمین بجوشد. سبحان‌الله! جوانی از عرب در شهری مانند مکه بزرگ می‌شود، با هیچ حکیمی برخورد نکرده، اما سخنانش در حکمت نظری بالادست سخنان افلاطون و ارسطو قرارگرفته، با اهل حکمت عملی معاشرت نکرده‌است اما از سقراط بالاتر رفته، میان شجاعان و دلاوران تربیت‌نشده زیرا مردم مکه تاجر پیشه بودند و اهل جنگ نبودند، اما شجاع‌ترین بشری از کار درآمد که بر روی زمین راه‌ رفته‌است. از خلیل بن احمد پرسیدند: علی (ع) شجاع‌تر است یا عنبسه و بسطام؟ گفت: «عنبسه و بسطام را با افراد بشر باید مقایسه کرد، علی مافوق افراد بشر است.» این مرد فصیح‌تر از سبحان بن وائل و قسّ بی ساعده از کار درآمد و حال‌آنکه قریش که قبیله او بودند افصح عرب نبودند؛ افصح عرب «جرهم» است هرچند زیرکی زیادی ندارند...» این عبارات توصیف ابن ابی‌الحدید در شرح یکی از نامه‌های امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه است.

با این وصف به نظر می‌رسد اگر بخواهم چیزی درباره نهج‌البلاغه بگویم زیاده‌گویی است و معتقدم اگر روی انگشتان پاهایم هم بایستم قدم به‌زانوی عظمت کلمات نهج‌البلاغه نمی‌رسد، پس به سراغ اصل مطلب می‌روم؛ «نهضت جهانی احیای نهج‌البلاغه خوانی» که با تلاش‌های حجت‌الاسلام مهدوی ارفع چند سالی است در داخل و خارج از کشور گسترش‌یافته و در همدان نیز رونق دارد، آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با زهرا روشن‌روان، وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان است:

وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان با تبیین لزوم نهج‌البلاغه خوانی در جامعه فعلی، اظهار کرد: علت اصلی این کار را آمادگی برای فرهنگ زیست در حکومت مهدوی می‌دانیم، چراکه منشأ همه مشکلات جامعه به دلیل ضعف در امام‌شناسی و نشناختن ولایت است.

زهرا روشن‌روان با اشاره به روش‌های نهج‌البلاغه خوانی آسان به‌صورت فردی و جمعی، خاطرنشان کرد: باور به سخت بودن خوانش کتاب نهج‌البلاغه مانع جدی ترویج مطالعه بیانات امام علی (ع) بوده که نهضت نهج‌البلاغه خوانی با اتخاذ راهکاری مبنی بر «آسان‌سازی و ارزان‌سازی» خواندن این کتاب، گام برداشته‌است.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که در گام نخست، نهج‌البلاغه را از حکمت‌ها، بدون شرح و تنها به زبان فارسی بخوانید که در این زمینه بنا بر تحقیقاتی که صورت گرفته، ترجمه استاد دشتی به‌عنوان یکی از بهترین ترجمه‌های کتاب نهج‌البلاغه است.

وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان علت آغاز خوانش از حکمت‌ها را شروع از آسان به سخت دانست و عنوان کرد: حکمت‌ها کاربردی‌تر و آسان‌تر بوده و این مجال را به ما خواهد داد تا با ادبیات و سیاق کلام حضرت آشنا شویم، چیزی که شاید اگر از خطبه‌ها آغاز شود به دلیل سنگینی آن ملال‌آور باشد.

روشن‌روان با بیان این نکته که روزی 10 دقیقه برای خوانش نهج‌البلاغه وقت کافی است، اذعان کرد: اگر روزی تنها 10 دقیقه نهج‌البلاغه را به این روش (حکمت‌ها، خطبه‌ها و سپس نامه‌ها) بخوانیم ظرف مدت چهار ماه کل آن به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به روش جمعی نهج‌البلاغه خوانی، افزود: تفاوتی در اصل روش نیست و می‌توان با ایجاد حلقه‌ای از اعضای خانواده، دوستان و علاقه‌مندان، جلسه معرفتی نهج‌البلاغه خوانی تشکیل شود.

وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان با بیان اینکه نهضت نهج‌البلاغه در چهار مرحله خواندن، تدبر، تفسیر و نظام‌سازی دنبال می‌شود، تصریح کرد: این طرح نه‌تنها در ایران و بین شیعیان که در 38 کشور و طرفداران ادیان و مذاهبی نظیر بودا، هندو، مسیحی، یهودی و اهل سنت نیز خوانده می‌شود که دو هزار نفر از برادران و خواهران اهل سنت افغانستان در این زمره‌اند.

روشن‌روان با بیان اینکه نهج‌البلاغه خوانی در همدان از سال 94 آغازشده، تأکید کرد: تعداد دقیق افراد مشخص نیست اما بازخورد فروش کتاب‌ها و برگه مطالعاتی نشان می‌دهد در طول این مدت، 30 هزار نفر با نهج‌البلاغه آشنا شده‌اند، کما اینکه خوشبختانه ورود به مدارس و دانشگاه‌ها برای تبیین این طرح نیز آغازشده و درمجموع 25 نفر این طرح را برای نوجوانان و جوانان تبیین می‌کنند.

در خاتمه باید گفت؛ به اذعان بزرگان، تردیدی نیست که نهج‌البلاغه مجموعه‌ای است از عمده‌ترین مباحث معارف اسلامی و همه‌ نکاتی که برای یک انسان مسلمان و جامعه مسلمان لازم است؛ از توحید، عقاید اسلامی و اصول دین گرفته تا اخلاق، تهذیب و تزکیه نفسانی، از سیاست ملک‌داری و کیفیت اداره صحنه‌های عظیم فعالیت اجتماعی تا تنظیم روابط اخلاقی و خانوادگی، از جنگ و سیاست تا حکمت و علم که همه در این کتاب شریف وجود دارد.

حال باید دید با توجه به وجود چنین منبع غنی و پرباری در نزد مسلمانان که حتی تحیر دشمنان را هم در پی داشته، ما چه کرده‌ایم؟ فارغ از اینکه جای نهج‌البلاغه به‌صورت کتاب و درس‌نامه‌های چند واحدی در دانشگاه‌ها، مدارس و محافل علمی ما خالی است و بسیار جزئی به آن پرداخته می‌شود.

نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی گام بلندی است که نه‌تنها این کتاب عظیم از مهجوریت خارج شود بلکه چراغ راه همه اقشار نیز شده و دستمان را در اداره امور بگیرد، چراکه متأسفانه به‌واسطه تلاش دشمنان دانا و برخی دوستان نادان، گاهی از معارف عمیق این کتاب شریف، بی‌بهره مانده‌ایم آن‌هم به دلایل و انگاره‌های واهی مثل سخت بودن و قابل‌فهم نبودن آن! درحالی‌که تردیدی نیست اگر بخواهیم گفتمان مشترک و متعالی، نورانی و واقعی و روبه‌پیشرفتی در جامعه حاکم باشد زبان امیرالمؤمنین (ع) بهترین زبان و بیانش، راهگشاترین بیان است.

نهج‌البلاغه آن گفتمانی است که اگر همه افراد جامعه بر سر سفره‌اش بنشینند، آن موقع بین تمام لایه‌های مختلف جامعه از صدر تا ذیل، یک وحدت گفتمان شکل‌گرفته و جامعه متعالی مهیای آمدن و حضور امام می‌شود؛ اگر شما نیز مانند من تا به امروز با این کتاب نامأنوس بودید این طرح فرصت خوبی برای آشتی با بیان امیر ِکلام و پیوستن به جمع 30 هزار نفره نهج‌البلاغه خوانی در همدان است.

شناسه خبر 13093