شناسه خبر:13490
1398/8/13 08:50:27
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان:

شکوه راهپیمایی 13 آبان حاکی از منقضی شدن نقشه‌های آمریکاست

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان گفت: اینکه باوجود همه اقدامات سیاسی و فرهنگی آمریکا و تلاش برای ضعیف کردن ریشه‌های استعمارستیزی و مقاومت اسلامی، انزجار از آمریکا پررنگ‌تر و باشکوه‌تر می‌شود حاکی از تمام شدن نقشه‌ها، منقضی شدن نگاه استعماری و زیباکلامی به آمریکا است و پیام شکست و ناتوانی این دولت را به منطقه و جهان مخابره می‌کند.

روز 13 آبان ماه یادآور سه واقعه تاریخی و مهم در ایران است؛ تبعید امام خمینی (ره) در سال 43 به ترکیه به دلیل نطق تاریخی و اعتراض کوبنده ایشان به کاپیتولاسیون، کشتار دانش‌آموزان در سال 1357 در حین ایفای نقش تاریخی آن‌ها در روزهای سرنوشت‌ساز نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی و درنهایت تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) در سال 1358 که امام آن را انقلاب دوم نامیدند، مجموع این حوادث مهم و تعیین‌کننده در مقابله با دسیسه‌ها و توطئه‌های شیطان بزرگ، 13 آبان را به نام «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» در تقویم کشور ما ثبت کرد.

از آن تاریخ و پس از گذشت سال‌ها از تسخیر لانه جاسوسی، «ایران همچنان انقلابی» است و «آمریکا همچنان شرور» در طول این 40 سال که باید از آن به «چهار دهه دفاع مقدس» تعبیر کرد. آمریکا از هیچ تجاوزی به انقلاب اسلامی و امت ایران دریغ نکرده و تاریخ و آزادگان جهان گواهی خواهند داد که استکبار جهانی در هر برهه از زمان با یک نام و نشان دستش را تا آرنج به خون ملت‌های مظلوم و بی‌گناه آغشته کرده‌است.

آری قصه دشمنی ما با آمریکا سر دراز دارد و مربوط به چهار دهه پیش نیست، بلکه 40 سال پیش تبلور خروش مردم ایران علیه استکبار جهانی بود که در پناه رهبری داهیانه امام راحل خود را نشان داد و این‌گونه نام روز 13 آبان را برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار کرد.

با این اوصاف آنچه در ادامه می‌خوانید، نگاهی به تاریخچه 13 آبان و فریاد «مرگ بر آمریکا» ی امت ایران است که در گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با دکتر سید محمد معصومی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان و پژوهشگر انقلاب اسلامی به آن پرداخته‌ شده‌است:

      13 آبان نماد استکبارستیزی ملت ایران

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان با بیان اهمیت 13 آبان در بستر اتفاقات تاریخی، عنوان کرد: این اتفاق‌ها نماد خاص ملت ایران در امری به نام مبارزه با استعمار و ظهور عصر استقلال سیاسی این ملت در روزگار مدرن است.

      ناکارآمدی قاجار پای آمریکا را به ایران باز کرد

سید محمد معصومی خاطرنشان کرد: ازنظر تاریخی، نظام‌های پادشاهی ایرانیان فارغ از خوب و بد بودن آن‌ها تا قبل از دوران قاجار مستقل بوده و کشورهای خارجی در تصمیم‌گیری برای منافع کشور یا مصادره آن‌ها تأثیرگذار نبودند اما متأسفانه از زمان قاجار به دلیل ناکارآمدی در بازسازی جامعه، ایجاد فترت تاریخی و ضعف سیستم اداری و قضائی، غرب مدرن به سراغ ایران آمد و سوءاستفاده از سفره بی‌کران ملت ایران با عنوان استعمار به وجود آمد.

      انقلاب اسلامی در پرتو دو شعار ضد استعماری و ضد استبدادی به پیروزی رسید

وی ادامه داد: از دوران قاجار «استعمار» درد تاریخی ما شده و به‌یک‌باره دست‌هایی خارج از کشور تعیین‌کننده مقدرات و اوضاع ما شدند تا اینکه بغض فروخورده ملت ایران از عدم استقلال سیاسی و ظهور الگوسازی استعمار از زمان قاجار و پهلوی در «انقلاب» ایران شکست و بعد از گذشت 150 سال، انقلاب ایران با دو شعار جاودانه ضد استبدادی و ضد استعماری به پیروزی رسید.

معصومی اذعان کرد: تبلور شعار ضد استبدادی در راهپیمایی 22 بهمن سال 57 بود و به‌نوعی در این روز، نظام سیاسی پهلوی فروپاشید و کشور در خلأ گسست به دست انقلابیون رسید.

      13 آبان 58 نماد فتح جاسوس خانه آمریکا به دست جوانان انقلابی

وی تأکید کرد: در 13 آبان 58 نیز نماد استعمار سیاه و کثیف در ایران یعنی سفارت‌خانه منحوس آمریکا به دست جوانان انقلابی و پیرو خط امام (ره) فتح شد؛ که البته سفارت‌خانه هم نبود بلکه طبق اسناد به‌دست‌آمده جاسوس‌خانه‌ای برای آسیب زدن به مصالح امت و انقلاب ایران بود.

      13 آبان نماد یک رفتار و فعل سیاسی عاقلانه، به‌موقع و انقلابی

این استاد دانشگاه، 13 آبان‌ماه را ازنظر برچیده شدن نظام استعماری و استبدادی از ایران، مهم برشمرد و گفت: شعار ملت ایران در این روز انزجار از آمریکا در قالب یک رفتار و فعل سیاسی بسیار عاقلانه، به‌موقع و انقلابی بود و ما نه‌تنها این روز بزرگ را پاس می‌داریم و جشن می‌گیریم بلکه خدا را شاکر هستیم که به ملت ما توفیق داد تا زمینه ایجاد ظلم‌ و ناعدالتی‌های بسیار در حق ملت ایران را در 13 آبان برچیده و از میان بردارد.

      در 13 آبان 58، غده 150 ساله سیاسی در تاریخ ایران از بین رفت

معصومی، 13 آبان را تبلور از بین رفتن یک غده 150 ساله سیاسی در تاریخ ایران دانست و خاطرنشان کرد: برخی گمان می‌کنند دشمنی آمریکا با ایران به تسخیر لانه جاسوسی برمی‌گردد! اما مگر آن زمان که آمریکایی‌ها در ایران کودتا کرده و دولت محمد مصدق را برداشتند ما لانه جاسوسی را تسخیر کرده بودیم؟ آن موقع که آمریکایی‌ها ارتش ما را یک ارتش وابسته و مستشاری کرده و غرور ملی ما را شکستند لانه جاسوسی را تسخیر کرده بودیم؟ زمانی‌ که از تأسیسات نظامی ما بدون اجازه شاه کشور بازدید کرده و در جنگ با ویتنام استفاده کردند لانه جاسوسی را تسخیر کرده بودیم؟!

      تاریخ جنایت‌های آمریکا در ایران بسیار باسابقه‌تر از تسخیر لانه جاسوسی

وی اضافه کرد: تاریخ جنایت‌های آمریکا در ایران بسیار باسابقه‌تر از تسخیر لانه جاسوسی است و کسانی که این روز را مبدأ عداوت و خصومت آمریکا با مردم ایران می‌دانند قطعاً افراد تاریخ نخوانده یا نفوذی هستند.

      حوادث منطقه و جهان حاکی از شیب تند افول هژمونی آمریکا

این محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی در بخش دوم سخنان خود به معضل فروپاشی و افول هژمونی آمریکا در منطقه اشاره کرد و افزود: این مسئله با وقوع انقلاب اسلامی آغازشده و شیب آن با حوادث اخیر منطقه تندشده و آمریکا می‌داند که دیگر حرف اول و آخر را نمی‌زند.

      تلاش بی‌نتیجه استکبار جهانی در مقابل ملت ایران

معصومی با تأکید بر اهمیت بزرگداشت 13 آبان در حال حاضر، یادآوری کرد: اینکه باوجود همه اقدامات سیاسی و فرهنگی آمریکا و تلاش برای ضعیف کردن ریشه‌های استعمارستیزی و مقاومت اسلامی، انزجار از آمریکا پررنگ‌تر و باشکوه‌تر می‌شود حاکی از تمام شدن نقشه‌ها، منقضی شدن نگاه استعماری و زیباکلامی به آمریکا است و پیام شکست و ناتوانی این دولت را به منطقه و جهان مخابره می‌کند.

شناسه خبر 13490