شناسه خبر:17472
1398/11/27 09:10:16
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کرمانشاه مطرح کرد:

مجلس قوی پشتوانه امنیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور

سپهرغرب، گروه سیاسی - سمیرا گمار: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کرمانشاه گفت: دشمن در همه عرصه‌ها با ما وارد نبرد شده و ابایی هم ندارد؛ مجلس قوی و کارآمد می‌تواند امنیت کشور را در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأمین کند.

چند روز بیشتر تا زمان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم نمانده و فضای سیاسی کشور حاکی از این است که با وجود همه تبلیغات سوء که برای کم‌رنگ کردن حضور و مشارکت مردمی القا می‌شود، انتخابات برای مردم این سرزمین مهم است و فارغ از همه اختلاف سلیقه‌ها، منتظرند تا به نمایندگان منتخب خود رأی دهند.

 

بدون تردید یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتدار نظام، فراهم کردن زمینه‌های حضور پُرشور و حداکثری مردم در انتخابات است، چراکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باعث افزایش امنیت داخلی و بین‌المللی کشور و پشتوانه‌ای برای تصمیمات کلان و سیاست‌گذاری‌های اجرایی بوده و شاید به بیان دقیق‌تر انتخابات ابزاری برای تأمین منافع ملی و وسیله‌ای برای اداره کشور از طریق آرای عمومی است.

داغ شهادت سردار حاج‌قاسم و حضور میلیونی مردم در تشییع فرزند وطن و پس از آن هم حضور پُرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه به‌عنوان بزرگ‌ترین همه‌پرسی سال، مؤید آن است که مردم این‌بار شوری دیگر در سر دارند تا با حضور خود مهر تأییدی بر عملکرد نظام زده و البته مطالبات خود را از نمایندگان منتخب خویش شفاف کنند که چشمشان برای حل مشکلات به داخل همین مملکت دوخته شده و این مهم را با انتخاب اصلح و حضور انبوه خود نشان می‌دهند.

با این وصف آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کرمانشاه در این رابطه است؛ وی به سؤالاتی درباره اهمیت انتخابات، مؤلفه‌های نمایندگان و مجلس کارآمد و نتایج حضور مردم در این مناسبت سیاسی مهم پاسخ می‌دهد که در ادامه متن آن را خواهید خواند:

 

      لطفاً به‌عنوان نخستین سؤال بفرمایید انتخابات مجلس چه اهمیتی دارد؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم مجلس چه اهمیتی دارد تا بعد به انتخابات بپردازیم؛ امام راحل فرمود: «مجلس در رأس امور است»، این تعبیر نشان می‌دهد انجام هر کاری در کشور نیاز به ضوابطی دارد که خاستگاه اصلی آن مجلس است، چراکه قوه مجریه و قوه قضائیه قوانینی را اجرا می‌کنند که مصوب مجلس بوده و ریل‌گذاری صحیح آن در مجلس صورت گرفته باشد؛ بنابراین اگر مجلس کارآمد و قوی باشد، قوانینی را تصویب می‌کند که امور جاری کشور با کمترین مانع و مشکلی پیش رود. چراکه بخشی از مشکلات کشور در گرو قانون‌گذاری صحیح است و پیشرفت و سازندگی کشور به معنی درست کلمه به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.

 

      مجلس کارآمد چه خصوصیات و اهمیتی دارد؟

رهبر انقلاب اخیراً نکته مهمی را مطرح کردند که اگر می‌خواهیم وارد جنگ نشویم، باید قوی شویم؛ این مطلب نشان می‌دهد اگر کشور ما در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، علمی و اجتماعی قدرت پیدا کرد، دیگر ترسی از تهدیدات وجود ندارد. قوی شدن در این عرصه‌ها به یک مجلس قوی نیاز دارد تا با تصویب قوانین درست و شناخت اوضاع کشور، بتوانند در راستای منافع کشور و مردم گام بردارند.

رهبر انقلاب اخیراً گلایه‌ای از مجلس قبل داشتند که وقتی در جنگ اقتصادی هستیم و دشمن از همه ظرفیت‌های خود برای تحریم در بخش‌های گوناگون استفاده می‌کند و ابایی هم در این زمینه ندارد، چرا مجلس ما یک قانون برای جنگ اقتصادی و ایستادن در مقابل دشمن ندارد؟

بنابراین ببینید وقتی ما درحال جنگ هستیم، باید یک مجلس قوی داشته باشیم تا نمایندگان بتوانند قوانین به‌روز و کارآمد مصوب کنند.

نکته قابل توجه دیگر این است که شهادت حاج‌قاسم سلیمانی نشان داد دشمن نه‌تنها در زمینه اقتصادی، ‌بلکه در زمینه امنیتی نیز با ما وارد کارزار شده و با توجه به تأثیر انقلاب بر کشورهای منطقه و ایستادگی و مقاومت عراق، لبنان، بحرین، یمن و سایر کشورها در برابر ظلم و استکبار جهانی، به دنبال برهم زدن این معادله است.

با این تفاسیر شما عملکرد نمایندگان در مجلس دهم را ببینید؛ یکی از ضربه‌های این مجلس به کشور تصویب 20 دقیقه‌ای برجام بود که 6 سال کشور را معطل خود کرد و آثار برخی از بندهای آن الی‌الابد بر کشور باقی خواهد ماند که اگر مجلس ما کارآمد بود، این اتفاق نمی‌افتاد.

مسئله بعدی ضعف کارآیی دولت در حل مشکلات است، از آنجایی که بسیاری از امور کشور به کارآمدی دولت مرتبط بوده، باید به این نکته توجه کرد که مسئله مذکور بی‌ارتباط به مجلس نیست؛ چراکه هیئت دولت و بازوان اجرایی قوه مجریه از فیلتر مجلس و با رأی اعتماد نمایندگان بر کرسی می‌نشینند که اگر مجلس قوی و کارآمد باشد، این مهم نیز خود به خود تقویت می‌شود.

 

      مردم چه نقشی در این میان دارند؟

این نمایندگان منتخب مردم هستند و مسئولیت‌پذیری ملت در انتخابات و نوع انتخاب آن‌ها بوده که مشخص می‌کند چه کسانی بر این کرسی‌ها تکیه بزنند؛ قبل از انقلاب از شاه و نخست‌وزیر مملکت گرفته تا نمایندگان مجلس ما، توسط دیگران تعیین می‌شد و مردم در انتخاب آنان نقشی نداشتند، اما با انقلاب اسلامی این مناسبات تغییر پیدا کرده و مردم مهم‌ترین نقش را در تعیین سرنوشت خود دارند. بر این اساس اگر بخواهیم به افراد ناکارآمد رأی بدهیم، باز همین مشکلات را خواهم داشت. این نماینده‌ها را ما به مجلس فرستادیم و اگر می‌خواهیم مشکلات حل شود، باید به کسانی رأی بدهیم که دغدغه مردم و کشور را داشته و راهی برای برون‌رفت از مشکلات دارند.

 

      اهمیت انتخابات با تأکید بر حضور حداکثری به چه معنا است و چه آثاری دارد؟

یکی از مهم‌ترین امتیازات جمهوری اسلامی ایران این است که انقلاب آن مردمی بوده و هست و همین مسئله تهدیدات دشمن را کاهش می‌دهد، حضور 40 میلیونی مردم در شهادت سردار سلیمانی جایگاه ایران در سطح بین‌المللی را بالا برد؛ به‌طوری که با حمله ایران به یکی از پایگاه‌های مهم نظامی آمریکا، دشمن جرأت پاسخگویی نداشت که یکی از عوامل آن پشتوانه مردمی نظام بود.

بر این اساس حضور مردم پای صندوق‌های رأی یکی از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در تأمین امنیت ملی است، ضمن اینکه نماینده‌ای می‌تواند قوی بوده و قدرت چانه‌زنی بالایی در تصویب قوانین و نظارت داشته باشد که با رأی بالا وارد مجلس شود و با اتکا به پشتوانه مردمی خود در این راستا قدرتمندانه عمل کند.

بنابراین به‌طور خلاصه اگر می‌خواهیم تهدیدات دشمن را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی کم کنیم و نمایندگان کاربلد را با قدرت بیشتری بر کرسی مجلس بنشانیم، نیاز است تا در انتخابات به‌عنوان یک حق و وظیفه شرکت کنیم.

 

      مؤلفه کاندیداهای کارآمد و مجلس قوی چیست؟

کسی می‌تواند قانون‌گذار خوبی بوده و نقش نظارتی خود را مطلوب ایفا کند که اشراف به قانون داشته باشد؛ باید دید از بین کاندیداها چه کسانی دست کم قانون اساسی را می‌شناسند؟ یکی از مشکلات کشور ما این بوده که بسیاری از بخش‌ها با ضعف قوانین مواجه است، بنابراین شناخت قانون مؤلفه مهمی بوده تا هم نظارت صحیح صورت گیرد و هم قوانین ضعیف شناسایی شده و برای آن‌ها راه حل صحیح اندیشیده شود.

مؤلفه مهم بعدی آشنایی با درد و دغدغه مردم است و درصد کمی هستند که مشکلات مردم را می‌فهمند، نماینده‌ای که مردمی نباشد، نمی‌تواند برای منافع آن‌ها و حل مشکلاتشان کاری انجام دهد.

سومین نکته قابل توجه این است که نماینده‌ای به مجلس برود که مؤمن باشد؛ کسی که خداترس نیست، نمی‌توان توقع داشت که خود را مسئول بداند. این مسئله نکته مهمی است و باید دید چه کسی بیشترین و بالاترین الزام را به ایمان دارد.

مسئله حائز اهمیت دیگر انقلابی بودن است؛ یعنی کسی که شجاعت داشته و نترس باشد، آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی برایش مهم باشد، بداند چه خون دل‌هایی برای رسیدن به این نقطه خورده شده است، کسی که از اخم دشمن نترسد و به لبخند دشمن دل‌خوش نکند. کسی که از دشمن بترسد، نمی‌تواند سر آرمان‌های خود بماند.

 

      علاوه‌بر نکاتی که اشاره کردید، رهبر انقلاب بر تخصص بسیار تأکید می‌کنند، نظر حضرت‌عالی دراین‌باره چیست؟

تخصص جدای از تعهد نیست، متعهدترین انسان‌ها کسانی هستند که بدون تخصص وارد حوزه‌ای نمی‌شوند. واضح است که اگر کسی بدون تخصص وارد حوزه‌ای شود، به آن کار آسیب می‌زند، حتی اگر مؤمن باشد. رهبر انقلاب اخیراً به مسئله‌ای درباره جناب ابوذر اشاره کردند که پیامبر فرمودند انی اَراکَ ضَعیفا؛ من جنابعالی را در مدیریت ضعیف می‌بینم، خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌الله، رُک‌گو، آسمان بر راست‌گوتر از تو سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از تو را بر خودش حمل نکرده، این‌ها همه به‌جای خود محفوظ، اما شما آدم ضعیفی هستی. این مسئله درس بزرگی برای ما دارد، درحال حاضر اولویت کشور ما حل مسائل و مشکلات اقتصادی است و کسی که وارد میدان می‌شود، باید برای این مهم برنامه داشته باشد.

 

      مردم چگونه و با چه سازوکاری می‌توانند بر عملکرد نمایندگان مجلس نظارت کنند تا با ورود آنان به مجلس همه‌چیز فراموش نشود؟!

شفافیت یکی از ابزار‌های مهم نظارت مردم است؛ اگر رأی دادن نماینده‌ها در صحن علنی مجلس شفاف بوده و علت مخالفت و موافقت آنان درخصوص مسائل مختلف روشن باشد، این مسئله اثرگذاری بسیار مهمی بر عملکرد نمایندگان دارد و مصونیت ایجاد می‌کند که هر کاری نکنند، چراکه آن‌ها می‌دانند توسط مردم رصد می‌شوند و مردم نیز در سنوات بعد مطابق آنچه دیده‌اند، رأی می‌دهند.

مسئله بعدی حضور مستمر نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه خود و در میان مردم است، این مسئله نیز نقش مهمی در کنترل نمایندگان دارد؛ البته توجه به این نکته نیز ضروری است که مردم وظایف نمایندگان را بشناسند و طوری نباشد که مطالباتی از آنان داشته باشند که اصلاً در حوزه اختیارات آن‌ها نیست.

 

      ممنون از شما و وقتی که در اختیار ما قرار دادید، اگر به‌عنوان کلام پایانی نکته‌ای هست، بفرمایید.

مردم باید بدانند تأثیرگذار هستند و حضور آن‌ها تعیین‌کننده است؛ دلسرد نشوند، عملکرد غلط و بد نمایندگان مجلس را نباید به ‌پای انقلاب نوشت. ما مردم خودمان تصمیم می‌گیریم که چه کسانی به کرسی مجلس تکیه دهند، بنابراین اشتباه و عملکرد بد نمایندگان ربطی به انقلاب و نظام ندارد، می‌توان با درست انتخاب کردن به حل مشکلات کشور کمک و وظیفه خود را در این برهه از زمان به‌درستی ادا کرد.

شناسه خبر 17472