شناسه خبر:26440
1399/5/19 03:06:56

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی مهوش :شروع بحران کرونا در ایران با همه مشکلاتی که ایجاد کرد، ادبیاتی جدید را به فرهنگ کمک‌رسانی به دیگران اضافه کرد. کمک مومنانه؛ این همان فرهنگی بود که در روزهای سخت کرونایی، از بحرانی شدن شرایط خانواده‌های نیازمند جلوگیری کرد.

درواقع اگر توزیع بسته‌های معیشتی، خدمات عمومی انجام‌شده و دیگر موارد شامل کمک مؤمنانه نبود، بسیاری از افراد جامعه آسیب شدیدتری می‌دیدند؛ شاید بتوان کمک مؤمنانه را یک استراتژی جدید در برخورد با مشکلاتی مانند بیماری‌های همه‌گیر و مشکلات اقتصادی پیرامون آن دانست. تداوم این اقدام استراتژیک حالا به یک مدل برای مهار بحران‌ها تبدیل شده است، به‌طوری که می‌توان گفت کمک مؤمنانه، راهی برای عبور از بحران‌ها است.

دراین‌بین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص نحوه فعالیت قرارگاه مواسات مؤمنانه امام حسن مجتبی گفت‌وگویی را با سرهنگ علی قره‌باغی، مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان به‌عنوان دبیر این قرارگاه و پیمان ترکمانه، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دبیر قرارگاه مواسات کمک‌های مؤمنانه امام حسن مجتبی (ع) با بیان اینکه اخیراً جلسه‌ای برای برنامه‌ریزی در راستای استمرار فعالیت‌های این قرارگاه و افزوده شدن برخی مجموعه‌ها به آن با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار کردیم، گفت: در هفته جاری نخستین مرحله از دور دوم توزیع بسته‌های معیشتی هم‌زمان با دهه ولایت آغاز شد.

علی قره‌باغی افزود: دراین مرحله 10 هزار بسته توزیع می‌شود که طی دو روزگذشته سه هزار بسته در نقاط مختلف استان توزیع شده است.

وی بیان کرد: این فرآیند طی روزهای آتی در شهرستان‌ها به‌صورت غیر متمرکز ادامه خواهد داشت.

قره‌باغی با تأکید بر اینکه در مرحله مذکور علاوه‌بر 10 هزار بسته معیشتی که توسط گروه‌های جهادی نواحی توزیع می‌شود 120 تُن گوشت مرغ نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در بین نیازمندان و درعین‌حال هیئت‌های که به‌مناسبت عید غدیر غذا طبخ می‌کنند توزیع می‌شود، ابراز کرد: علاوه‌بر این طی هفته گذشته 300 سری لوازم خانگی در بین سیل‌زدگان آسیب‌دیده فروردین‌ماه سال گذشته و نیز افرادی که برای تهیه جهیزیه با مشکل مواجه شده‌اند شامل یخچال، اجاق‌گاز و فرش، توزیع شد.

دبیر قرارگاه مواسات کمک‌های مؤمنانه امام حسن مجتبی (ع) با تأکید بر اینکه 200 سری لوازم خانگی نیز در مرحله بعدی توزیع بسته‌های معیشتی در اختیار نیازمندان قرار خواهد گرفت، تشریح کرد: دو هزار بسته لوازم‌التحریر نیز طی دهه ولایت در اختیار دانش‌آموزان نیازمند قرار گرفت.

سرهنگ قره‌باغی با بیان اینکه برای تأمین بخشی از نیاز خانوارهای نیازمند در بخش تهیه البسه، کیف و کفش نیز با تعدادی از تولیدی‌ها قرارداد منعقد کردیم، گفت: در این فرآیند خانواده‌های نیازمند به این تولیدی‌‌ها معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه کلیه کمک‌ها در سطح استانی انجام می‌پذیرد، اذعان کرد: از ابتدای شکل‌گیری قرارگاه تاکنون 170 هزار بسته معیشتی از طریق ستاد اجرایی، جهادگران، سپاه، آستان قدس رضوی و اوقاف در بین نیازمندان توزیع شده است.

دبیر قرارگاه مواسات کمک‌های مؤمنانه امام حسن مجتبی (ع) تأکید کرد: اعطای هشت هزار و 800 کارت هدیه 20 هزار تومانی، درعین‌حال بسته‌های بهداشتی و همکاری در بحث غربالگری جهت مقابله با بیماری منحوس کرونا نیز از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته در این قرارگاه است.

قره‌باغی با بیان اینکه ارزش ریالی این بسته‌ها و کارت‌های هدیه چیزی حدود 40 میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: در بحث شناسایی افراد نیازمند عمدتاً از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج در محلات استفاده کردیم.

وی افزود: البته در کنار فعالیت پایگاه‌های مقاومت افرادی با مراجعه به نهادهایی همچون دفتر امام‌جمعه، سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز مراکز اقتصادی تعطیل‌شده در پی بروز کرونا، به ما جهت کمک‌رسانی معرفی شد‌ه‌اند.

دبیر قرارگاه ‌مواسات مؤمنانه امام حسن مجتبی (ع) با بیان اینکه در مرحله پیشین کمک‌های مؤمنانه نهادهایی همچون کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی مکلف به امدادرسانی به افراد زیر پوشش خود بودند، اذعان کرد: در این مرحله شاید امکان کمک‌رسانی در چارچوب قرارگاه برای این قبیل افراد نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه جهت جلوگیری از موازی‌کاری در اعطای کمک‌ها هماهنگی با دو دستگاه کمیته امداد و بهزیستی صورت پذیرفته است، عنوان کرد: این دو دستگاه با وجود تقسیم کار، در مجموعه قرارگاه عضو محسوب می‌شوند و خوشبختانه این هماهنگی وجود دارد.

در ادامه مدیرکل کمیته امداد امام (ره) در استان همدان نیز با بیان اینکه در مرحله نخست اعطای کمک‌های مؤمنانه اقدام وسیع و مناسبی در حوزه امدادرسانی به اقشار آسیب‌پذیر انجام شد، تصریح کرد: خوشبختانه کلیه دستگاه‌ها به وظایف خود به شایستگی عمل کردند.

پیمان ترکمانه افزود: البته وجود برخی موازکاری‌ها و هم‌پوشانی‌ها که منجر به بروز مشکلاتی شد، غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به اینکه هم‌پوشانی مذکور در برخی مواقع منجر به آن شد که برخی خانوارهای نیازمند کمک‌های بیشتری را دریافت کردند و درعین‌حال متأسفانه برخی نیازمندان شناسایی نشده و کمکی را دریافت نکنند، اذعان کرد: این رویکرد شایسته نبود و نیازمند مدیریت بهتر است؛ پس می‌بایست رفع این مشکلات در مرحله دوم کمک‌ها مورد توجه قرار گیرد.

ترکمانه با تأکید بر اینکه در مرحله پیشین نهادهایی همچون سپاه، بنیاد مستضعفین، ستاد اجرای فرمان امام (ره) و اوقاف کار شایسته‌ای را در استان پیاده کرده‌اند، عنوان کرد: در کنار این دستگاه‌ها ما و بهزیستی نیز کمک‌های خود را معطوف به افراد زیر پوشش این دو نهاد کردیم.

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) با اشاره به اینکه در مرحله دوم رزمایش (کمک‌های مؤمنانه) شاهد چند اتفاق میمون خواهیم بود، ابراز کرد: کمیته امداد از روز یکشنبه هفته آتی مرحله دوم توزیع سبدهای معیشتی را آغاز خواهد کرد.

ترکمانه افزود: این کار در مرحله دوم با همکاری فروشگاه رفاه به‌صورت سازمان‌یافته‌تر انجام می‌پذیرد، به‌گونه‌ای که بسته‌هایی شامل برنج، روغن و مرغ متناسب با اعضای خانوار زیر پوشش توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه نهاد کمیته امداد علاوه‌بر آن از طریق دو مرجع در اجرای پویش ایران همدل در استان ایفای نقش می‌کند، ابراز کرد: کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با کرونا به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری و قرارگاه مواسات کمک‌های مؤمنانه امام حسن مجتبی به ریاست نماینده ولی فقیه در استان، دو مرجع مذکور هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) افزود: در جلسه‌ای که اخیراً درخصوص کمک‌های مؤمنانه در دفتر امام‌جمعه بودیم، مقرر شد تا برای رفع آسیب‌های مرحله پیشین (هم‌پوشانی و موازکاری‌ها) یک دبیرخانه ایجاد و هماهنگی لازم از این طریق انجام پذیرد.

وی بیان کرد: البته کمیته امداد (ره) امام به دنبال اجرای طرح‌هایی با هدف ایجاد یک بانک اطلاعاتی است که در جلسه بعدی این قرارگاه از آن‌ها رونمایی خواهیم کرد.

ترکمانه با اشاره به اینکه در طرح مذکور به دنبال سازمان‌دهی مناطق مختلف شهر همدان و درعین‌حال شهرستان‌ها در راستای شناسایی بهتر نیازمندان و تدبیر شایسته‌تر برای رساندن کمک‌ها به‌صورت عادلانه‌تر هستیم، عنوان کرد: خوشبختانه با تلاش همکارانم این تصمیم‌سازی انجام پذیرفته است.

وی افزود: در جلسه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با کرونا نیز این رویکرد دنبال می‌شود، به‌گونه‌ای که طبق مصوبه این ستاد کمیته امداد (ره) متولی تشکیل بانک اطلاعاتی است.

ترکمانه با بیان اینکه برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای تحقق این موضوع در جلسه آتی ستاد مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا تشریح می‌شود، گفت: فارغ از این مباحث در جلسه اخیر قرارگاه مواسات چند نکته اساسی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: طبق مصوبات این قرارگاه علاوه‌بر ایجاد دبیرخانه، قرار است رویکرد مرحله بعدی در کمک‌رسانی مؤمنانه به آسیب‌دیدگان صرفاً بسته‌های غذایی نباشد.

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) افزود: بر این اساس اگر کمک‌های مردمی به‌صورت غیر نقدی بود، امانت‌دار بوده و این کمک‌ها به دست نیازمندان رسانده خواهد شد؛ در غیر این صورت کمک‌های نقدی در راستای رفع نیازهای خانواده‌های محروم در قالب کمک اجاره برای تأمین مسکن و درعین‌حال کمک جهت تهیه سبدهای تحصیلی به‌صورت نقدی به این خانوارها پرداخت می‌شود.

ترکمانه با تأکید بر اینکه در مرحله مذکور رویکرد به اعطای کمک‌ها به‌صورت نقدی تغییر یافته است، عنوان کرد: در حوزه کمک‌های کمیته امداد امام (ره) علاوه‌بر بسته‌های معیشتی، هفته ‌آتی به‌صورت هم‌زمان در کل کشور شاهد آغاز به‌کار اجرای طرح اطعام حسینی‌ خواهیم بود.

وی در تشریح این طرح گفت: از آنجایی که برای برگزاری مراسم عزاداری به‌دلیل بروز کرونا با محدودیت‌هایی مواجهیم و درعین‌حال رعایت این محدودیت‌ها الزامی بوده، پس پیش‌بینی شده است که در محرم در سطح کشور آشپزخانه‌های حسینی دایر شوند.

ترکمانه با اشاره به اینکه قرار است در این آشپزخانه‌ها نذورات مردمی که در هیئت‌ها هزینه می‌شد به‌صورت پخت غذا هزینه و به دست نیازمندان برسد، عنوان کرد: همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، در مرحله جدید پویش ایران همدل (کمک‌های مؤمنانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با کرونا) قرار است از طریق کمیته امداد به کلیه خانوارهای زیر پوشش این نهاد متناسب با اعضای خانوار برنج، مرغ و روغن اعطا شود که البته به‌دلیل گرمی هوا ممکن است در برخی از شهرها و روستاها امکان اعطای مرغ به‌دلیل جلوگیری از فساد و رعایت مباحث بهداشتی وجود نداشته باشد و به‌جای مرغ، سویا و ماکارونی جایگزین شود.

وی با تأکید بر اینکه در مرحله نخست کمک مؤمنانه 300 هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان استان توزیع شد، گفت: امید است در این مرحله کمک‌ها با دقت نظر بیشتری همراه با عدالت توزیع شود.

مع‌الوصف؛ همان‌طور که عنوان شد، اجرای طرح کمک‌های مؤمنانه در قالب قرارگاه مواسات امام حسن مجتبی (ع) و ستاد مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا از اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با بروز این بیماری در استان همدان کلید خورد و در مواجهه با بحران کرونا توانست بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی خانوارهای نیازمند آسیب‌دیده از کرونا را جبران کند، اما انتظار می‌رود این کمک‌ها علاوه‌بر تداوم به‌صورت هدفمندتری در قالب تعیین یک شبکه اطلاعاتی از افراد آسیب‌دیده و نیازمند توزیع شود و دراین‌بین می‌توان به گفته مدیرکل کمیته امداد امام (ره) در استان به‌صورت واقعی شاهد عدالت در توزیع کمک‌ها بود.

شناسه خبر 26440