شناسه خبر:27198
1399/6/1 00:52:45
رئیس انجمن ژنتیک مطرح کرد:

مهم‌ترین پروژه‌های ژنتیک کشور

سپهرغرب، گروه کاردانش:

رئیس انجمن ژنتیک با تشریح مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده در ایران در ارتباط با ژنتیک گفت: برخی از این پروژه‌ها، افق جدیدی در ارتباط با سلامت به روی ما می‌گشاید.

دکتر محمود تولایی در چهارمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران که به‌صورت آنلاین در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی حتی در این شرایط به‌صورت مجازی، تلاش‌هایی است که به گسترش سلامت کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین این اقدامات می‌تواند به جامعه بشری کمک کند تا بر بیماری کرونا فائق آییم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران خاطرنشان کرد: بشر با تمامی پیشرفت‌هایی که در طی قرن‌ها داشته، هنوز به‌طور کامل به تمامی رازهای خلقت حتی در حد یک ارگانیسم دست نیافته است، ازاین‌رو راه طولانی در پیش داریم.

وی با تأکید بر اینکه تمامی منابع ژنتیکی برای این عالم هستی، ذخایر ارزشمندی است که تخریب هر یک از این منابع، آثار سوئی بر اکوسیستم و سایر موجودات می‌گذارد، عنوان کرد: ذخایر ژنتیکی از مهم‌ترین ارکان برای تأمین غذا، سلامت و انرژی به‌شمار می‌رود که بدون آن ادامه حیات میسر نخواهد بود.

تولایی تأکید کرد: ایران از انواع اقلیم‌های متعدد و تنوع زیستی زیادی برخوردار است و جزء 10 کشور نخست دنیا به‌لحاظ تنوع زیستی محسوب می‌شود.

رئیس انجمن ژنتیک افزود: این سرمایه گران‌بها، امانتی برای نسل حاضر است که حفظ آن برای ارائه به نسل‌های بعدی از وظایف ما به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این امانت‌داری جز با تلاش علمی میسر نخواهد بود، عنوان کرد: پروژه ژنوم انسانی، یکی از شاهکارهای عرصه علم و فناوری در هزاره سوم محسوب می‌شود که با هدف توالی‌یابی ژنوم، توسعه فناوری، کاهش هزینه و افزایش کیفیت استخراج DNA را فراهم کرد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود: بعد از پروژه ژنوم انسانی، پروژه‌های مهم جهانی دیگری مانند N کد با هدف شناخت ساختارهای ویژه، پروژه پروتئین انسانی، انجام شد که ما را یک قدم به فهم چگونگی عملکرد ساختار بدن نزدیک‌تر کرد.

تولایی درخصوص پروژه‌های دیگر که در کشور انجام گرفت، گفت: پروژه دیگری در کشور انجام شد که افق جدیدی در ارتباط با بیماری‌ها، سلامت و مواجهه ما در رژیم‌های غذایی و سبک‌های زندگی و چگونگی مواجهه بدن موجودات زنده در برابر بیماری‌ها مهیا کرد.

وی تصریح کرد: فناوری‌‌های توالی‌یابی نسل جدید NGS و کریسپر به‌عنوان دو فناوری کلیدی است که بشر را برای درک بهتر برای تفسیر ژنوم و استفاده از روش‌های هدفمند درمانی، توانمند کرده است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی تلاش علمی هماهنگ برای درک بهتر ساختار سیستم‌های موجودات زنده، مبحث، تبادل‌نظر و استفاده از روش‌های مهندسی ژنوم ضرورت جدی‌تری یافته است، گفت: درواقع فناوری‌های حوزه ژنومی در ارتقای سلامت و کاهش بروز بیماری‌های شایع از طریق غربالگری، پیشگیری و تصمیم‌گیری‌های بهینه درمانی، نقش مهمی دارند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: همچنین تولید داروها و واکسن‌های نسل جدید، توجه به کشاورزی و امنیت غذایی، استفاده بهینه از منابع خداداد در اکوسیستم از نقش‌های مهم تحقیقات ژنومی محسوب می‌شوند.

تولایی با بیان اینکه انجمن ژنتیک ایران نیم‌قرن است که فعالیت می‌کند، گفت: در این انجمن به حوزه‌های ژنتیک انسانی، گیاهی، زیست سازگارها، جانوری، دام، آبزیان و ذخایر ژنتیکی توجه داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم در راستای بهره‌برداری درست و ایمن ذخایر زیستی کشور گام برداریم.

وی با تأکید بر شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در این کنگره گفت: کنگره ژنتیک می‌تواند نویدبخش تحرک و تلاش برای مشارکت در ایجاد همکاری‌های منسجم علمی با همکاری محققان در کشورهای پیشرو باشد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با تأکید بر اینکه امروز در جایگاهی هستیم که بیش از هر زمان دیگری، در ژنتیک دارای درک بهتر از ساختارهای زیستی هستیم، گفت: ما درصدد هستیم که برای پیشرفت بیشتر با همکاری یکدیگر تلاش کنیم.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 27198