شناسه خبر:4276
1397/10/10 09:27:09
سپهرغرب وضعیت تأییدیه معاینه فنی اتوبوس‌های شهری همدان را بررسی کرد:

مهلت یک‌هفته‌ای پلیس راهور به اتوبوس‌رانی همدان

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: «مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: اتوبوس حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات معاینه فنی نداشته است؛ نواب حسینی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سانحه مرگبار اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و مرگ 10 نفر در این حادثه، گفته بود: در پی استعلام از سامانه سیمفا مشخص شد که اتوبوس واژگون‌شده ساخت شرکت شهاب تولید سال 81 بوده، متأسفانه در سن فرسودگی قرار داشته و معاینه فنی نیز نداشته است...»

به گزارش خبرنگار سپهرغرب، همین خبر تلخ کافی بود تا نگاه همه به‌ویژه اصحاب رسانه به اتوبوس‌هایی که در سراسر کشور روزانه صدها نفر را جابه‌جا می‌کنند، عمیق‌تر و جدی‌تر باشد؛ سپهرغرب از دریچه این خبر به بررسی ناوگان اتوبوس‌رانی همدان در گفتگو با سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان و رئیس پلیس راهنمایی رانندگی استان همدان پرداخته تا وضعیت اتوبوس‌های همدان را مورد بررسی قرار دهد، در ادامه مشروح این گفتگو‌ها را خواهید خواند:

     نیمی از اتوبوس‌های درون‌شهری تأییدیه معاینه فنی ندارند!

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه اتوبوس‌های فعال همدان 200 دستگاه است، عنوان کرد: از این تعداد 103 دستگاه متعلق به بخش خصوصی و 97 دستگاه مربوط به بخش دولتی است.

سیدمحمد پوروخشوری خاطرنشان کرد: یکی از الزامات بخش خصوصی در تمدید قراردادهای سالیانه داشتن تأییدیه معاینه فنی بوده و خوشبختانه کلیه 103 دستگاه اتوبوس این بخش دارای تأییدیه معاینه فنی هستند.

وی افزود: اتوبوس‌های بخش دولتی معاینه فنی ندارند، چون روزانه در تعمیرگاه دولتی مسائل فنی آن‌ها چک و بررسی می‌شود؛ کما اینکه بیش از 30 دستگاه از این تعداد زیر پنج سال عمر دارند و عمر زیر پنج سال نیازی به تأییدیه معاینه فنی ندارد، مابقی اتوبوس‌ها که بالای پنج سال هستند نیز 30 تا 45 روز مهلت دارند تا نسبت به اخذ تأییدیه معاینه فنی اقدام کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری همدان در پایان تأکید کرد: البته ما به چک و بررسی روزانه اتوبوس‌های بخش دولتی اکتفا نکرده‌ایم و همان‌طور که عرض کردم، تفاهم‌نامه‌ای با یکی از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین منعقد کرده‌ایم تا اتوبوس‌های بدون تأییدیه معاینه فنی نسبت به این مهم اقدام کنند.

     اعمال قانون در انتظار خودروهای بدون معاینه فنی

در ادامه رئیس پلیس راهنمایی رانندگی استان همدان نیز با بیان اینکه طی صحبت با مدیرعامل اتوبوس‌رانی همدانی مهلت یک هفته‌ای به شرکت اتوبوس‌رانی داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم اتوبوس‌ها سریعاً نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند، چراکه در غیر این صورت پس از پایان مهلت یک‌هفته‌ای، اعمال قانون خواهند شد.

سرهنگ علی فکری با اشاره به اینکه مهلت یک‌هفته‌ای مذکور از روز گذشته آغاز شده، خاطرنشان کرد: خودروهای بدون تأییدیه معاینه فنی و فرسوده‌ای که مشکل ایمنی و فنی داشته باشند، برابر مقررات اعمال قانون شده و مقتضی است تا سازمان اتوبوس‌رانی از شرکت‌های دیگر نیز برای گرفتن معاینه فنی خودروها کمک بگیرد تا این کار سریع‌تر انجام شود.

در خاتمه باید گفت؛ تا پیش‌ازاین اسم معاینه فنی نداشتن که می‌آمد، مردم یاد یکی از علت‌های تنگ شدن نفس آدم‌ها، تیرگی و دودآلودی آسمان و گرفتار شدن به انواع و اقسام بیماری‌ها که حاصل درست نسوختن سوخت و ایراد و اشکال خودروها است، می‌افتادند. اما در حال حاضر با اتفاقاتی که رخ داده، مرگ نخستین چیزی است که به ذهن می‌آید! پس باید مردم یکی از مطالبات جدی خود را در این حوزه قرار داده و در این راستا پیگیر نظارت صحیح مسئولان و متولیان امر باشند تا با استقبالی که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس وجود دارد، شاهد سانحه‌های جبران‌ناپذیر نباشیم.

منهای الزامی که پلیس راهنمایی و رانندگی برای شهرداری ایجاد می‌کند تا اتوبوس‌های خود را از فیلتر مراکز معاینه فنی بگذرانند، باید گفت بخش قابل توجهی از وسایل نقلیه عمومی وجود دارند که در این جرگه نیستند، نظیر سرویس دانشگاه‌ها، مدارس، کارخانه‌ها و مواردی از این قبیل، به‌جد خانواده‌ها در رصد و مطالبه آن بخش نیز سهم عمده‌ای دارند، اما مسئولان و متولیان رسالتشان سنگین‌تر است و باید با پیمانکاری قرارداد ببندند که نسبت به این مهم تعهد و دغدغه داشته باشد.

سال‌هاست که دریافت معاینه فنی خودرو برای رانندگان الزامی بوده و همان‌طور که از اسمش پیداست، معاینه فنی تست و آزمایشی است برای تشخیص میزان سلامت خودرو که علاوه بر وضعیت ظاهری خودرو، مواردی چون تست آلاینده‌ها، چراغ‌های جلو، سنجش چرخ‌ها برای موازی و هم‌راستا بودن، عملکرد کمک‌فنرها، سنجش ترمزها، کارایی وضعیت اتصالات فرمان، جلوبندی و زیربندی را نیز بررسی می‌کند، ازاین‌رو می‌توان به اهمیت بالای معاینه فنی پی برد.

البته تأکید نگارنده بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی چیزی از اهمیت این موضوع برای خودروهای شخصی کم نکرده و اهمیت معاینه فنی برای خودروها را به همین‌جا ختم نمی‌کند؛ اوج بحران زمانی است که شما با خیال راحت پشت ماشینی می‌نشینید که بیش از یک سال سیستم‌های داخلی آن هیچ کنترلی نشده است و با سپردن جان خود و خانواده‌تان به دست آن، راهی خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شوید. وقتی می‌شنویم علت 30 درصد از تصادف‌ها، نقص فنی خودرو بوده، دیگر جای تردید برای شما استفاده‌کنندگان از خودروهای شخصی فاقد معاینه فنی باقی نمی‌ماند که سوار بر مرکب‌های مرگبار هستید؛ پس در اینکه باید اتومبیلتان را به مراکز معاینه فنی ببرید، شکی نیست.

شناسه خبر 4276