شناسه خبر:46627
1400/7/11 10:26:36

سپهرغرب، گروه شهر: وزیر انرژی لوکرامبورگ استراتژی سه مرحله‌ای را ارائه کرده که پیروی از آن می‌تواند منجر به انتشار صفر کربن در اقتصاد طی چند سال آینده شود.

کلود تورم وزیر انرژی کشور اروپایی لوکزامبورگ در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی از اهداف خود برای به صفر رساندن انتشار کربن در سراسر کشور به ویژه در بخش اقتصاد طی چند سال آینده خبر داده است. تورم به منظور رسیدن به هدف بلندپروازانه خود در نظر دارد زمینه کاهش انتشار کربن را در سراسر کشور از طریق اعمال استراتژی‌های مختلف نظیر جایگزینی هیدروژن تجدید پذیر با منبع کنونی فراهم آورد. وزیر انرژی یک استراتژی سه مرحله‌ای را ارائه داده است که به ادعای وی افزایش بهره‌گیری از هیدروژن به عنوان منبع اصلی مصرف انرژی در هر سه مرحله مورد توجه قرار گرفته شده است.

در مرحله اول، کارآمدی انرژی در اولویت سایر برنامه‌های شهری قرار می‌گیرد که در نتیجه آن، تقاضای انرژی الکتریسیته در ساختمان‌های مسکونی و مراکز تجاری سراسر کشور کاهش خواهد یافت.

برق‌رسانی مستقیم در مرحله دوم مورد توجه مدیران تمام شهرها و روستاها قرار خواهد گرفت که در این مرحله سوخت‌های فسیلی جای خود را به الکتریسیته خواهد داد که البته ممکن است این گام دست کم تا یک دهه آینده در بعضی از مناطق یا بسته به شرایط خاصی قابل اجرا نباشد پس پیاده‌سازی آن مشمول قواعد خاصی است.

مرحله سوم کاهش کربن لوکزامبورگ را تولید هیدروژن از منابع تجدید پذیر برای تمام بخش‌ها تشکیل خواهد داد که البته مستلزم اجرای دو مرحله قبلی است و بدون تکمیل آن‌ها به مرحله اجرا در نمی‌آید.

 مزایای هیدروژن تجدید پذیر

وزیر انرژی لوکزامبورگ در طرح جدید خود برای کاهش انتشار کربن به درستی هیدروژن تجدید پذیر را از نوع فسیلی آن متمایز کرده است. در حال حاضر، مصرف هیدروژن فسیلی در کشور حدود 450 تن است که بخش اعظم آن در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین مقدار هیدروژن به تولید بیش از پنج هزار تن دی اکسید کربن در سال منجر می‌شود چرا که فرآیند تولید هیدروژن به پیروی از قوانین پایدار صورت نمی‌پذیرد. 

به همین دلیل، دولت لوکزامبورگ در نظر دارد از این پس تولید هیدروژن را از منابع تجدید پذیر انجام دهد تا انتشار کربن ناشی از آن را به صفر برساند.

 این تکنیک امکان ذخیره انرژی و انتشار آن را بدون رد پای کربن فراهم می‌آورد و بسیاری از مشکلات مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر نظیر کمبود ظرفیت ذخیره را برطرف می‌کند.

شناسه خبر 46627