شناسه خبر:46935
1400/7/21 09:24:36

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به‌مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت روان برنامه‌های این هفته را تشریح کرد.

زهرا امینی اظهار کرد: با توجه به شروع هفته سلامت روان از 18 تا 24 مهرماه سال جاری با شعار سلامت روان در جهانی نابرابر و بزرگداشت این هفته، اداره کل بهزیستی استان مرکزی به‌عنوان یکی از متولیان سلامت روان، برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های گوناگونی را درنظر گرفته است.

وی افزود: هفته سلامت روان فرصتی است برای ارتقای آگاهی‌های عمومی مردم درخصوص اهمیت سلامت روان و همچنین تغییر و اصلاح نگرش در مورد بهداشت روان، به‌ویژه بعد از شروع بیماری کرونا، میزان استرس‌ها، اضطراب‌ها و تنش‌ها بیش از گذشته افزایش یافته و سلامت روان افراد جامعه را در معرض تهدید قرار داده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: این موضوع ضرورت توجه به دریافت مشاوره‌های روانشناختی را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

امینی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با راه‌اندازی مراکز متعدد استفاده از کارشناسان خبره در مراکز مشاوره، دولتی و خصوصی و مداخلات کارآمد روانشناختی، بهره‌مندی عموم مردم از خدمات رایگان خط صدای مشاور، راه‌اندازی مراکز سلامت محلی و گروه‌های همیاران سلامت در محلات، اقدامات مؤثری انجام داده؛ به‌طوری که در سال 1399 تعداد 46 هزار و 960 خدمت روانشناسی و مشاوره‌ای در مرکز مشاوره تلفنی 1480 این اداره کل ارائه شده است.

امینی گفت: اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاه هستند و برای کسب اطمینان از سلامتی خود، از روش‌هایی همچون ورزش منظم، تغذیه مناسب و آزمایش‌های پزشکی استفاده می‌کنند. اما تعداد کمی از مردم به اهمیت حفظ سلامت روانی خود واقف هستند، نیاز است با رویکردی پیشگیرانه و بهره‌گیری از روانشناسان و مددکاران، تغییرات اساسی در شیوه و سبک زندگی این افراد رخ دهد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با تأکید بر اینکه یکى از مسائل مهم جهان امروز مسئله بهداشت و سلامت انسان است، افزود: بدون شک، سلامت جسمانى و روانى افراد جامعه اهمیت بسزایى دارد، تأمین سلامتى اقشار جامعه یکى از مسائل اساسى هر کشورى است که باید آن را از سه بُعد جسمى، روانى و اجتماعى مد نظر قرار داد.

وی بیان کرد: درحال حاضر بهداشت روانى به‌عنوان یکى از رشته‌ها و موضوعات اساسى، مورد توجه سازمان بهداشت جهانى است و یک قسمت مستقل را در این سازمان جهانى به خود اختصاص مى‌دهد؛ در هر دو مفهوم بهداشت روانى، نقش فرهنگ، آداب و رسوم خانوادگى و اجتماعى و شرایط محیطى مورد تأکید قرار می‌گیرد.

امینی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی در رابطه با سلامت روان دو هدف دارد، نخست ارتقا و پیشگیری و دوم درمان و بهبودی، بی‌شک نقش ارتقا و پیشگیری مهم‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ متأسفانه مردم کشور ما اهمیت زیادی به سلامت روان نمی‌دهند، شاید این امر به‌دلیل نداشتن اطلاعات در این مقوله است.

وی بیان کرد: جامعه‌ای که سلامت روان دارد، ترافیک، قتل، جنایت، اعتیاد، طلاق و غیره در آن کمتر اتفاق می‌افتد؛ همچنین سلامت روان در سلامت جسمانی نیز نقش بسزایی دارد، بهداشت روان با شناخت، رفتار و سلامتی احساسی ما در ارتباط است، برای کاهش عوارض ناشی از کم‌توجهی به سلامت روان باید مداخله مثبت و اندیشمندانه برای مقابله با شرایط نامناسب قبل از آنکه منجر به اختلال یا ناتوانی شود که هدف آن حفظ سلامت و بهداشت افراد است را به‌کار گیریم.

امینی افزود: درخصوص راهکارهای پیشگیرانه در سلامت روان انجام بررسی‌­های دوره­‌ای نیازسنجی با هدف به­‌روز کردن اولویت‌­های ارتقای سلامت روان جامعه، آموزش و آگاه‌سازی تمام مردم در مورد سلامت روان، تقویت مهارت­‌های مرتبط با سلامت روان، مانند مهارت‌های زندگی، مهارت­‌های فرزندپروری، مهارت­‌های شغلی و مهارت­‌های زندگی سالم، ایجاد و تقویت سامانه‌های حمایت اجتماعی، مداخله‌های اجتماعی با هدف کاهش استرس و ارتقای سلامت روان، تاب‌آوری فردی، تقویت شبکه‌­های ارتباطی محله­‌ای، مشارکت شهروندان و فعالیت­‌های محله‌­ای، توانمندسازی اجتماع، مداخله در بحران برای وضعیت­‌هایی مانند طلاق، جدایی، بلایا و آسیب‌­های دیگر و غیره، دارای اهمیت است.

شناسه خبر 46935