شناسه خبر:47362
1400/7/29 10:47:44

سپهرغرب، گروه شهر: شهر ورشو نتایج طرح پایلوت دو ماهه برای پیشگیری از دور ریز مواد غذایی در بازارهای شهری را اعلام کرد؛ بر اساس گزارش‌ها در این مدت از هدر رفت بیش از سه تن ماده غذایی جلوگیری شد که برای لهستان رقم بسیار قابل توجهی است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، هر سال یک سوم از تولید غذای جهان یعنی رقمی در حدود 1.3 بیلیون تن هدر می‌رود و تنها در لهستان، این ضایعات معادل پنج میلیون تن است. برای معکوس کردن این وضعیت اسف‌بار، ورشو پایتخت لهستان، یک پروژه آزمایشی جمع‌آوری مواد غذایی فروخته نشده در بازارهای شهر را انجام داد که در پایان آن تقریباً سه تن سبزی و میوه از هدر رفتن نجات یافت.

جالب است بدانید که از نظر ارزش مالی، سالانه یک تریلیون دلار مواد غذایی هدر می‌رود که سهم اعظم آن در کشورهای ثروتمند به وجود می‌آید. علاوه بر این، پسماندهای غذایی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کربن در جهان محسوب می‌شود.

این طرح در سه بازار اصلی میوه و تره‌بار ورشو انجام شد؛ کارمندان بخش خدمات شهرداری میوه‌ها و سبزیجاتی را که قابل فروش نبودند اما هنوز قابلیت استفاده داشتند، جمع‌آوری و مرتب کردند و سپس به سازمان خیریه و سایر نهادهای حمایتی برای بی‌خانمان‌ها و نیازمندان تحویل دادند. این اقدام نه تنها مانع از هدر رفت منابع غذایی و البته آب نهفته شد بلکه باعث رفع یکی دیگر از مسائل مهم جامعه لهستان یعنی فقر غذایی شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر روز فعالیت داوطلبان لهستانی برای جمع‌آوری مواد غذایی بیشتر می‌شود و به همین علت، شهرداری قصد دارد این طرح را برای سال آینده نیز اجرا کند.

شناسه خبر 47362