شناسه خبر:50120
1400/10/2 08:18:49

سپهرغرب، گروه اجتماعی - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: انتظار می‌رود برای معضل اساسی کمبود زمین در همدان، فکر اساسی انجام شده و پاسخ اعتماد مردم به شعارها و رویکرد انقلابی داده شود؛ چراکه کار کردن برای رفع مشکلات مردم اهمیت بسیار دارد، درعین‌حال ما وقت زیادی نداریم.

روز گذشته (چهارشنبه یکم دی‌ماه) مراسم تکریم و معارفه معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری همدان در سالن اجتماعات استانداری همدان با حضور استاندار همدان، حمیدرضا حاجی‌بابایی، معاونان استاندار و مدیران کل برگزار شد.

   حلقه‌ بسته‌ در شهر همدان، باعث شده فشار کار افزایش پیدا کند

استاندار همدان گفت: امروز مهم‌ترین برنامه دولت بعد از محور سلامت مردم (که با واکسیناسیون گسترده و مراقبت‌های مردم محقق شد)، معیشت و پس از آن نهضت ملی مسکن است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه آنچه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال است، اظهار کرد: اگرچه همدان از گذشته در این بخش مشکلاتی داشته، اما متأسفانه این موضوع درحال حاضر حادتر شده است.

وی ادامه داد: برخی‌ها در ادوار گذشته به رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها در همدان که هم‌پای تهران پیش می‌رود، افتخار می‌کردند که باید گفت این احساس شعف کاذب بود و اگر با افق دید مناسب به قضیه نگاه کنیم، درست نیست.

استاندار همدان داشتن سرپناه را حق شهروندان خواند و بر تلاش دستگاه‌های متولی برای تأمین مسکن در راستای ایفای وظیفه خود به‌عنوان دولت‌مردان تأکید کرد.

قاسمی‌فرزاد در ادامه با اشاره به اینکه حلقه‌ بسته‌ در شهر همدان باعث شده فشار کار افزایش پیدا کند، اعلام کرد: شاید ازنظر فیزیکی فضاهایی برای احداث مسکن داشته باشیم، اما فشار روانی حلقه‌ بسته، باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد؛ کما اینکه در مورد افزایش قیمت ارز و تبدیل شدن سرمایه عده‌ای به مسکن و خودرو نیز شاهد ایجاد آفت‌هایی بودیم.

وی با بیان اینکه جوانان برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و باید چاره‌ای بیندیشیم، ابراز کرد: در دولت نهم و دهم نیز مسکن مهر اگرچه بی عیب و نقص نبود، اما یک حرکت بدیع بود که شکل گرفت و افراد بسیاری با حداقل سرمایه با سهولت صاحب مسکن می‌شدند، درحالی که با اعداد و ارقام فعلی تهیه مسکن یک فاجعه است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با همکاری شورای اسلامی شهر برای معضل اساسی کمبود زمین در همدان فکر اساسی شده و پاسخ اعتماد مردم به شعارها و رویکرد انقلابی داده شود؛ چراکه کار کردن برای رفع مشکلات مردم اهمیت بسیار دارد و درعین‌حال ما وقت زیادی نداریم.

قاسمی‌فرزاد با بیان این نکته که شناخت از جمع مدیران، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در استان نشان می‌دهد افکار خوبی حاکم است، گفت: امیدوارم بتوانیم در جهت حل مشکلات اساسی مردم گام مؤثری برداریم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به تغییرات صورت‌گرفته در سطح معاونان و مدیران استانداری همدان، ابراز کرد: تحولات در سطوح مسئولیت طبیعی است، با بررسی‌های انجام‌شده توقع و انتظار بالایی از مدیران جدید دارم و امیدوارم بتوانند در مسئولیت جدید خود که حساس و مهم است، گام‌های مؤثری بردارند.

   حل مشکل مسکن با افزودن محدوده شهری است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز فرزاد تیموری را فردی معتمد، دقیق، کاردان و کارشناس خواند و افزود: مدیریت بس است، شما به اندازه سه شهید باید کار کنید و شهید شهید شوید! چراکه توقعات از شما بالا است. تمام تلاش خودتان را برای خانه‌دار شدن مردم به‌کار بگیرید تا به اسم انقلاب و نظام صاحب خانه شوند و دعایتان کنند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در ادامه با اشاره به وجود مشکل مسکن در همدان، بیان کرد: ما یک راه بیشتر برای کاهش قیمت مسکن در همدان نداریم، آن هم افزودن به محدوده شهری همدان است.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به یزد و بازدید از خانه‌های آنجا، عنوان کرد: در این استان همه مردم از فقیر و دارا یک خانه ویلایی داشتند! علتش هم این است که یزد 600 هزار نفر جمعیت دارد و 12 هزار هکتار هم محدوده، درحالی که همدان دارای 700 هزار نفر جمعیت و پنج هزار و 500 هکتار زمین است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما علاقه‌مند به ساخت برج هم هستیم اما با این وصف که منافع مردم درنظر گرفته شود، اضافه کرد: اگر سه هزار و 300 هکتار زمین به همدان اضافه شود، تازه به عدد 9 هزار هکتار می‌رسیم که بازهم کافی نیست.

حاجی‌بابایی با ابراز قدردانی از دغدغه استاندار برای خانه‌دار شدن مردم، افزود: در همدان موردی را سراغ دارم که دو خانواده یک خانه اجاره کرده‌اند که حمام و دستشویی آن‌ها مشترک است! برخی‌ها حتی توان این را هم ندارند. طبیعی است که با این وضع مردم توان خانه‌دار شدن نداشته باشند، اما سؤال این است که آیا باید این وضعیت را فقط دید و کاری نکرد؟

وی با بیان اینکه رسیدگی به بافت فرسوده هم اقدام مؤثری است اما دست کم به 30 سال زمان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: این دولت در بودجه اعلام کرده در طول چهار سال چهار میلیون خانه ساخته شود که دو میلیون برای سال 1401 درنظر گرفته شده که بر این اساس در سال 1401 باید کار ساخت 25 هزار خانه در همدان آغاز شده باشد و در سال 1402 نیز شاهد ساخت 25 هزار واحد مسکونی دیگر باشیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: کار کردن برای مردم و درست کردن اوضاع می‌طلبد دست به دست هم دهیم و با وفاقی که وجود دارد، در جهت خانه‌دار شدن مردم تلاش کنیم.

   تلاشم بر صیانت از طرح جامع بود

معاون سابق هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل بازرسی با بیان اینکه تمام تلاشم در طول این هشت ماه اجرای کار کارشناسی و پاسخگویی در قبال کارهای انجام‌شده بود، عنوان کرد: در طول این مدت با چالش‌هایی نیز مواجه بودیم که عمدتاً عمرانی نبود، همانند طرح جامع که البته سعی ما بر انجام کار کارشناسی و صیانت از این حرکت بود.

فرهاد فرزانه خاطرنشان کرد: اگر در طول این مدت اقدام مثبتی بوده، بی‌شک آن را مرهون تلاش همکارانم هستم و امیدوارم خداوند به‌عنوان باقیات صالحات آن را از من بپذیرد و اگر کوتاهی و قصوری صورت گرفته، از همگان طلب حلالیت دارم.

وی تأکید کرد: بدون تردید از این پس نیز در هر جایگاهی که باشم، خود را سرباز نظام می‌دانم و یقین دارم مهندس تیموری کارهای نیمه‌تمام ما را تمام خواهد کرد؛ چون فردی صالح، سالم، متقی و باهوش است. ضمن اینکه تلاش این دولت بر تأمین مسکن بوده که امید دارم این اتفاق به بهترین وجه ممکن با مسئولیت وی رقم بخورد.

   80 درصد مراجعات استانداری به بازرسی است

مدیرکل سابق بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری همدان با بیان اینکه در طول بیش از سه دهه خدمت در استانداری دغدغه‌ای جز حل مشکلات مردم و رضایتمندی آنان نداشته‌ام، گفت: بالغ‌بر 80 درصد مراجعات به استانداری به دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی بوده که هر بخش به اندازه یک اداره کل حائز اهمیت است.

احسان شهابی ادامه داد: در طی این سه سال تصدی مسئولیت، ارزیابی استانداری ارتقای چشمگیری داشته و با ریل‌گذاری خوبی که در دوره‌های قبل وجود داشت، جایگاه خوبی در ارزیابی‌های وزارت کشور و ریاست‌جمهوری برای استان شاهد بودیم.

وی با تأکید بر اینکه غالب مسائل مربوط به امور حقوقی در این مدت منجر به رأی مثبت شده، تصریح کرد: تمام دفاتر استانداری باید جایگاهشان به‌قدری مقتدر باشد که همه دستگاه‌های اجرایی به آن تمکین کنند که خوشبختانه در این مدت بازرسی به همین رویه انجام وظیفه کرد.

شهابی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه اقدامات صورت‌گرفته مرهون تلاش 20 نفره همکاران بنده بوده و مسئولیت قصورات صفر تا 100 با من است، گفت: جایگاه دبیری رسیدگی به تخلفات مناقصات و مزایده‌ها و رسیدگی به اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی بوده که منجر به نتیجه شده است.

   طرح جامع و الحاق محدوده شهری باید با قوت دنبال شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه موضوع ساخت مسکن در همدان از نیاز فراتر رفته و تبدیل به بحران شده است، عنوان کرد: در هر زمانی دولت موظف به تأمین مسکن است، ضمن اینکه در شرایط فعلی ما با قیمت افسارگسیخته مسکن مواجهیم.

فرزاد تیموری خاطرنشان کرد: با کار سنگینی روبه‌رو هستیم و بایستی طبق برنامه دولت سیزدهم در طول 40 سال در استان همدان 100 هزار واحد مسکونی احداث کنیم، به‌عبارتی سالیانه 25 هزار واحد مسکونی.

وی تأکید کرد: من به‌دلیل اینکه حجم کار مشخص شود، باید عرض کنم مسکن مهر که بزرگ‌ترین پروژه مسکن بعد از انقلاب بود، با ساخت 29 هزار خانه همراه بود، درحالی که در شرایط فعلی باید چهار برابر آن مسکن بسازیم که اگر این کار انجام نشود، مردمی که مشکل مسکن دارند با بحران جدی مواجه خواهند شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با تأکید بر لزوم تلاش برای پیگیری نهضت ملی مسکن، بیان کرد: نیاز است طرح جامع و الحاق محدوده شهری با قوت دنبال شود، چراکه در همدان بزرگ‌ترین مشکل کمبود زمین شهری است.

تیموری مسکن را محل سکون و آرامش خواند و ادامه داد: در این شرایط سکونی برای مردم نمانده، اگرچه به اقداماتی که قرار است صورت پذیرد، امیدواریم.

وی در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی سرانه هر واحد آپارتمان را 273 متر مربع اعلام کرده، اذعان کرد: ساخت مسکن رشد صنعت و اشتغال و در پی آن کاهش تورم را به دنبال خواهد داشت، چراکه 60 درصد صنعت وابسته به ساختمان است.

مصطفی مرادی، معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری همدان نیز در این مراسم خود را سرباز نظام خواند و گفت: نگاه من به این مسئولیت نگاه مدیریتی نبوده و خودم را سرباز انقلاب و نظام می‌دانم و تمام تلاشم را برای عملیاتی کردن موارد مذکور در حکم مسئولیت به‌کار خواهم گرفت.

به گزارش خبرنگار سپهرغرب در این مراسم از زحمات فرهاد فرزانه و احسان شهابی تقدیر شده و فرزاد تیموری و مصطفی مرادی به‌عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری همدان معرفی شدند.

شناسه خبر 50120