شناسه خبر:50258
1400/10/5 09:14:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: مناطق تحت مدیریت استان همدان جزیره‌ای و با سطح مساحت کم هستند که این موضوع باعث دست‌اندازی به مناطق شده و حساسیت حفاظت را برای محیط‌زیست نیز بالا برده است.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی در نشست مشترک با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: جزیره‌ای بودن مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان مسائلی درخصوص جدایی جغرافیایی و اکولوژیکی برای تردد حیات وحش و خطر بیماری‌ها به‌وجود آورده که اگر لحظه‌ای غفلت شود، زحمات محیط‌بانان در سال‌های متمادی به باد خواهد رفت.

وی گفت: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی، انفال کشور را با خطر و هجمه روبه‌رو کرده و بیابانی شدن، ریزگرد و مشکلات ناشی از برداشت بی‌رویه از چالش‌های اساسی حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی است که نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای بلندمدت دارد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: مسئولیت خطیری متوجه دو دستگاه حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری است، اما متأسفانه آنطور که باید، به این حوزه توجه نمی‌شود.

وی ابراز کرد: دامداری سنتی و ورود دام گسترده به مراتع و مناطق طبیعی استان، تخریب و رها شدن منابع طبیعی توسط معادن خصوصاً بعد از بهره‌برداری، لطمه‌های جدی به انفال وارد می‌کند که باید مدیریت دقیقی بر آن‌ها اعمال شود.

جعفری‌نژاد بسطامی با بیان اینکه به‌ازای هر چهار هزار هکتار یک محیط‌بان فعالیت می‌کند، افزود: مردم و رسانه‌ها می‌توانند ظرفیت‌های حفاظتی را بالا ببرند که با حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری برای ایجاد توسعه پایدار از ظرفیت‌های مشترک بهره خواهند برد.

شناسه خبر 50258