شناسه خبر:50867
1400/10/19 09:46:25

سپهرغرب، گروه اندیشه: مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل تلاش و خیزش مردم ایران است که آغاز آن با قیام 15 خرداد سال 1342 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و شهادت جمعی از هم‌وطنان بود و درنهایت به دستگیری و زندانی شدن امام (ره) منجر شد.

حجت‌الاسلام‌ علی‌مراد کیانی افزود: حضرت امام پس از 10 ماه زندانی شدن در 17 فروردین‌ماه سال 1343 آزاد شد، اما از آنجا که قیام را برای خدا می‌دانست، پس از آزادی نیز دست از مبارزات برنداشت تا زمانی که با نفوذ و تحمیل آمریکا، دولت ایران مجلس وقت را وادار به تصویب قانون کاپیتولاسیون یا حق مصونیت قضائی به اتباع آمریکایی مقیم ایران کرد.

حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: امام خمینی (ره) پس از اطلاع در چهارم آبان‌ماه 1343 علیه این قانون، شاه و آمریکا و اسرائیل را مورد هجمه قرار می‌دهد که این اقدام خشم رژیم شاه و آمریکایی‌ها را که تحمل این انتقادات را نداشتند، برانگیخت و باعث دستگیری مجدد ایشان در 13 آبان‌ماه همان سال و تبعید به ترکیه شد.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: 11 ماه بعد در 13 مهرماه سال 1344 امام از ترکیه به عراق منتقل شد و بیشتر دوران تبعید را در نجف گذراند، پس از تبعید ایشان رژیم پهلوی با ایجاد یک فضای بسته سیاسی مانع از اعتراضات و قیام‌های مردمی شد تا اینکه در اواسط دهه 1350 جیمی کارتر به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و نظریه و دکترین سیاست خارجی خود را حمایت از «حقوق بشر» اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: این سیاست آمریکا به‌دلیل سال‌ها جنگ‌افروزی و استبداد آن کشور در جهان بود که موجب بدبینی افکار عمومی جهان علیه آن‌ها شد که در این رابطه می‌توان به جنگ آمریکا در ویتنام و کشتن میلیون‌ها انسان بی‌گناه در آن کشور اشاره کرد.

حجت‌الاسلام کیانی عنوان کرد: بر همین اساس ایالات متحده آمریکا درصدد تغییر چهره مخدوش خود در نظام بین‌الملل با اعلام شعار حمایت از حقوق بشر به دنبال جلوه کردنش به‌عنوان مدافعان دموکراسی و آزادی‌خواه برآمد.

این فعال سیاسی بیان کرد: هرچند از اهداف اصلی آمریکا در طرح شعار «حقوق بشر» مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه بلوک شرق به رهبری شوروی به‌عنوان دولتی که حقوق بشر را رعایت نمی‌کرد بود، اما هدف او پیاده کردن این نظریه در کشورهای دست‌نشانده خود نیز بود که در این میان ایران به‌عنوان یکی از کشور‌های هدف به‌شمار می‌آمد.

وی یادآور شد: در این میان، شاه در 20 آبان‌ماه سال 56 در یک فضای باز سیاسی به آمریکا سفر می‌کند و هنگام ملاقاتش با کارتر جمع زیادی از ایرانیان معترض به حکومت پهلوی در مقابل کاخ او به نشان اعتراض به شاه ایران تجمع کرده و شعار‌هایی علیه او می‌دهند؛ هرچند که اردشیر زاهدی با کمک ساواک تلاش می‌کند تمام قوای خود را به نفع شاه در مقابل معترضین جمع کند.

* تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در 28 آبان‌ماه 56

حجت‌الاسلام کیانی اظهار کرد: به دنبال اعتراضات ایرانیان به رژیم پهلوی در 20 آبان‌ماه سال 1356، هشت روز بعد، تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در 28 آبان‌ماه همان سال شکل می‌گیرد که دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، یک نفر کشته و تعدادی مجروح و بیش از 100 نفر زندانی می‌شوند که این اقدام کثیف نشان از شعار دروغین شاه بود.

این فعال سیاسی افزود: نخستین جرقه اصلی انقلاب اسلامی علیه حکومت پهلوی در سال 1356 به دنبال مقاله توهین‌آمیز دربار با نام مستعار احمد رشیدی مطلق با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» که در 17 دی‌ماه 56 در روزنامه اطلاعات چاپ شده بود، به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه در پشت صحنه این مقاله توهین‌آمیز شخص شاه با تشویق دولت آمریکا بود، ادامه داد: این مقاله کمونیست‌ها را استعمار سرخ و روحانیون به‌ویژه حضرت امام (ره) را به‌عنوان استعمار سیاه نامیده و آن دو را استعمارگرانی می‌خواند که مقابل انقلاب سفید شاه به مخالفت پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام کیانی گفت: این مقاله با توهین به حضرت امام (ره) او را شاعری عاشق، سیدی هندی و بی‌اعتقاد و وابسته به استعمار انگلیس نسبت داده که با اقدامات خود علیه انقلاب سفید پهلوی، دنبال کسب شهرت است؛ هدف اصلی آن‌ها به انزوا کشیدن حضرت امام (ره) بود که خوشبختانه این عمل جوابی عکس آنچه مورد انتظار آن‌ها بود را داد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: انتشار این مقاله که مقارن با جشن‌های کشف حجاب و آزادی زنان بود، موجی از انزجار، تنفر و عکس‌العمل مردم قم به‌ویژه حوزویان و بازاریان را به دنبال داشت؛ روز 18 دی‌ماه 56 طلاب و روحانیون در مدرسه علمیه خان تجمع و سپس به بیوت آیات عظام گلپایگانی، حائری، طباطبایی، مرعشی و غیره رفته و علما و آیات عظام حمایت خود از حضرت امام خمینی و تنفر و بیزاری خود از حکومت پهلوی را اعلام کردند.

وی ابراز کرد: این اعتراض تا 19 دی‌ماه نیز ادامه می‌یابد، تا اینکه معترضین در منزل آیت‌الله نوری همدانی اجتماع کرده و وی علیه رژیم شاه سخنرانی می‌کند؛ سپس مردم به خیابان‌ها ریخته و علیه حکومت شعار می‌دهند که در این میان مأمورین نیز مردم را به گلوله بسته و تعدادی از معترضین کشته و مجروح می‌شوند. هرچند این قیام به بهانه انتشار مقاله توهین‌آمیز ساواک علیه امام خمینی شکل گرفت، اما رهبر فرزانه انقلاب مضامین قیام 19 دی‌ماه 1356 را «ضد آمریکایی و ضد استکباری» خواندند و یادآوری کردند: چند روز قبل از آن قیام، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در تهران حمایت صددرصدی خود را از رژیم منحط، مستبد و وابسته پهلوی اعلام کرده بود، بنابراین حرکت مردم قم علیه رژیم پهلوی یک حرکت ضد آمریکایی هم بود.

حجت‌الاسلام کیانی عنوان کرد: قیام مردم قم نخستین سیلی مردم ایران به گوش آمریکایی‌ها بود که هیمنه‌اش را در ایران شکست.

وی افزود: به دنبال سرکوب مردم قم توسط رژیم پهلوی حوزه‌های علمیه نجف به مدت یک هفته تعطیل و علمای نجف از قبیل حضرت امام،آیت‌الله‌العظمی خویی و غیره با صدور اعلامیه‌هایی این جنایات را محکوم و همبستگی خود و حوزه‌های علمیه نجف با مردم قم را اعلام می‌دارند، رژیم غاصب پهلوی نیز علمای مبارز ازجمله مقام معظم رهبری، آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، گرامی و آیت‌الله محمد یزدی، ربانی املشی، جنتی، ربانی شیرازی و غیره را به شهر‌های دور تبعید می‌کند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: به دنبال این قیام، مردم تبریز مراسم چهلم شهدای قم را در 29 بهمن‌ماه 56 برگزار می‌کند و سپس به راهپیمایی می‌روند که با مقابله مأموران حکومت مواجه و تعدادی از آن‌ها شهید و مجروح می‌شوند، در نهم فروردین‌ماه سال 1357 نیز مردم یزد و برخی شهرهای دیگر در مراسم اربعین شهدای تبریز این راه را ادامه می‌دهند تا سرانجام منجر به پیروزی انقلاب در بهمن‌ماه 57 شد.

حجت‌الاسلام کیانی در بخشی از صحبت‌های خود به پیام‌های این حرکت اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین پیام‌های این قیام، سرعت بخشیدن به روند انقلاب اسلامی و جهت‌بخشی به آن بود که ماهیت این انقلاب دینی است و زمینه نفوذ و گسترش کلام رهبری قیام را فراهم و از جهتی پوچی شعار حقوق بشری آمریکا را برملا کرد؛ همچنین در عرصه سیاسی نیروهای مردمی و مذهبی را به‌عنوان بازیگرانی جدید جایگزین احزاب و گروه‌های سیاسی کرد.

وی در پایان گفت: آنچه موجب این پیروزی شد، بصیرت و همبستگی ملت ایران و بیداری و وحدت حوزه‌های علمیه با رهبری مردی الهی بود که توانست رژیم تا دندان مسلح طاغوت را ساقط کند و استقلال و آزادی را در زیر سایه پرچم ولایت الهی برای ایران به ارمغان بیاورد.

شناسه خبر 50867