شناسه خبر:51747
1400/11/9 09:35:20

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: 270 خانوار خیابان ارغوان شهرک بهشتی که بخش اعظمی از آن‌ها جزء جامعه توانیابان هستند از بدیهی‌ترین خدمات شهری محروم مانده‌اند.

خیابان ارغوان شهرک بهشتی شهر همدان محل ساخت مساکن مهر پایگاه نوژه و خیرین سلامت که نه خبری از بوی ارغوان در آن است و نه بهشتی را می‌توان در آن احساس کرد بلکه این روزها بیشتر به برهوتی شباهت دارد که از کل خدمات شهری تنها راه مال‌رو آن به آسفالت بدل شده است به طوری‌که به نظر می‌رسد پس از گذشت تقریباً پنج سال از ساکن شدن اهالی همچنان قرار نیست مشکلاتشان تمام شود به‌گونه‌ای که گاه توپ در زمین شهرداری است و گاه در زمین راه و شهرسازی و در این میان، امیدهای مهرنشینان است که یکی پس از دیگری به ناامیدی تبدیل می‌شود.

به دیگر سخن انگار هر روز برای آنان آغازی دوباره است بر پیدایش مشکلاتی جدید که کمر مهرنشینان را خم کرده و به چالشی پایان‌ناپذیر تبدیل شده است.

حال‌آنکه مهرنشینان خیابان ارغوان شهرک بهشتی حالا پس از حدود پنج سال همچنان با معضلاتی دست‌به‌گریبان هستند که قرار بود با تحویل واحدهای مسکونی رفع شود، از نداشتن پیاده‌راه گرفته تا فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و نداشتن واحدهای صنفی خدمات‌رسان. همه چالش‌هایی است که ساکنان مسکن مهر ارغوان با آن مواجه هستند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با تنی چند از اهالی و نیز معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از اهالی خیابان ارغوان، بلندترین خیابان شهرک بهشتی که گویا دو سالی می‌شود در یکی از واحدهای مسکن مهر آن‌جا ساکن است با بیان اینکه متأسفانه این منطقه که در دل شهر قرار دارد به‌زعم متولیان امر به لحاظ خدمات‌رسانی خارج از محدوده در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این محدوده علاوه بر مساکن شخصی‌ساز که از سال‌ها قبل در این خیابان ساکن بودند بخش اعظمی از مساکن مهر را نیز به خود اختصاص داده است.

احمد قیاسوند با تأکید بر اینکه بیش از پنج سال است که اهالی مساکن مهر در این منطقه ساکن شده‌اند اما خدمتی به آن‌ها از سوی شهرداری به بهانه عدم واگذاری این مساکن از سوی اداره کل راه و شهرسازی ارائه نمی‌شود خاطرنشان کرد: متأسفانه این منطقه از بدیهی‌ترین خدمات همچون حمل‌ونقل عمومی، نانوایی، مراکز خرید و حتی مغازه خوار و بارفروشی محروم است.

وی با تأکید بر اینکه اهالی مجبورند مسافت حدوداً سه کیلومتری را پای پیاده با خانواده طی کنند اذعان کرد: ازآنجایی‌که این منطقه از خدمات شهری محروم است؛ به‌مثابه جولانگاهی برای سگ‌های ولگرد درآمده پس به‌هیچ‌عنوان بانوان و فرزندان برای حضور و یا تردد در این خیابان از امنیت برخوردار نیستند.

این شهروند همدانی با تأکید بر اینکه اهالی برای خرید چند نان لواش باید این مسیر طولانی تا رسیدن به میدان گل‌ها و نخستین نانوایی را طی کنند اذعان کرد: بارها و بارها برای این موضوع به شهرداری مراجعه کرده و چندین‌بار نیز اعضای شورا ازجمله آقای کاوسی در محل حاضر شده و از نواقص این محله اطلاع دارند اما تابه‌حال در شرایط این محله شاهد تغییر نبودیم.

قیاسوند با بیان اینکه متأسفانه کوچک‌ترین فضای سبز و یا فضای فرهنگی و دینی در این منطقه وجود ندارد اذعان کرد: بالاخره بعد از چندین‌بار مراجعه و پیگیری چندساله از سوی اهالی که بخش اعظمی از آن‌ها جز توانیابان نیز هستند سازمان اتوبوسرانی شهرداری حاضر شد که اتوبوسی را برای سفرهای درون‌شهری به این منطقه اختصاص دهد اما این مهم منوط شد به اینکه فضایی از سوی اداره کل راه و شهرسازی برای دور زدن آن در نظر گرفته شود که گویا این اداره کل از این امر امتناع کرده و عنوان می‌کند که قرار است یک هزار و 500 واحد در این منطقه احداث شود که یقیناً با این روند چیزی بیش از 10 سال به طول خواهد انجامید.

یکی دیگر از ساکنان مساکن مهر این خیابان که جزء جامعه توان‌یابان نیز محسوب می‌شود نیز با تأیید سخنان هم‌محله‌ای خود اذعان کرد: اکنون شهرک بهشتی انتهای خیابان ارغوان که شامل آپارتمان‌های سپهرداد یک تا 10 ( پروژه مسکن مهر نوژه) و بعثت یک تا 6 (پروژه‌های مجمع خیرین سلامت) می‌شود سال‌هاست که با مشکلات عدیده‌ای در نبود خدمات بدیهی شهری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

احمد زارعی با بیان اینکه این آپارتمان‌ها علاوه بر اهالی محلی مجموعاً 270 خانوار را شامل می‌شود، ابراز کرد: از سال 96 در منطقه ساکن هستیم اما جزئی‌ترین خدمات به ما ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه حتی تا سال 97 معابر این آپارتمان‌ها نیز آسفالت نبود و بالآخره شهرداری منطقه دو علی‌رغم اینکه عنوان می‌شد این منطقه به شهردار از سوی اداره کل و شراه وشهرسازی تحویل داده نشده آسفالت شد ابراز کرد: تأسف‌بارتر اینکه تنها خدمت ارائه‌شده به اهالی این منطقه جمع‌آوری زباله است و لاغیر.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم پیگیری‌ها متأسفانه تلاش ما برای اختصاص حمل‌ونقل عمومی به این منطقه به بهانه‌‌های مختلف ازجمله نداشتن فضا برای دور زدن اتوبوس ارائه نشده است اذعان کرد: هیچ‌گونه خدماتی اعم از مغازه، نانوایی، فضای سبز، پیاده‌رو، مدرسه، فضای فرهنگی، مسجد و یا حسینه در این منطقه وجود ندارد.

این شهروند همدانی با تأکید براینکه مدیریت شهری بر کلیه نواقص موجود در این محله واقف است اما عنوان می‌شود که این منطقه به شهرداری واگذار نشده است اذعان کرد: اخیراً با پیگیری مجدانه و مستمری که داشتم قرار شد اتوبوسی به این منطقه اختصاص دهند حال آنکه قبلاً اشاره می‌شد به دلیل نداشتن فضا برای دور زدن امکان این مهم وجود نداشته است اما بنا به پیگیری‌هایی که از اداره کل راه و شهرسازی داشتیم مدیر کل این مجموعه در گفت‌و‌گوی تلفنی با مدیران مرتبط با حوزه اتوبوسرانی موافقت خود را برای ایجاد فضایی برای دور زدن اتوبوس اعلام کرد.

در ادامه معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه متأسفانه شهرداری همواره نخستین پاسخی که برای شانه خالی کردن از وظایف خود می‌دهد این است که راه و شهرسازی این مساکن را تحویل نداده است گفت: در حالی که صورت‌جلسه‌ای وجود دارد که به امضای شهردار سابق رسیده و طبق آن کل مساکن مهر به شهرداری تحویل داده شده است.

مجید صالحی‌امیر با تأکید بر اینکه حتی در نبود این صورت‌جلسه نیز نباید خدمات‌دهی و کمک به مردم در بروکراسی اداری قرار گیرد اذعان کرد: متأسفانه این روزها بروکراسی اداری به بهانه‌ای بدل شده که از ارائه خدمات به شهروندان امتناع کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساکنان این محله نیز جزء شهروندان این شهر محسوب می‌شوند خاطرنشان کرد: مسئله این است که نباید از ارائه خدمات به بهانه بروکراسی امتناع کرد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه طبق صورت‌جلسه منعقد‌شده قرار است شهرداری خدمات مورد نیاز را در این مناطق ارائه کرده و هزینه آن را از اداره کل راه وشهرسازی با ارائه صورت وضعیت دریافت کند اذعان کرد: زیرسازی، آسفالت‌ریزی، کشیدن معبر منطقه و ایجاد دیواره‌های حائل توسط این اداره کل انجام شده است.

صالحی‌امیر با اشاره به اینکه شهرداری بنا به وظیفه می‌بایست با تحویل گرفتن اراضی از ما، در ایجاد فضای سبز و ارائه خدمات عمومی ورود کند با حالت گلایه‌مندی ابراز کرد: مباحثی همچون حمل‌ونقل عمومی همچون تاکسی و اتوبوس که دیگر در تحویل ما نیست که هنوز به شهرداری ارائه نشده باشد بنابراین به نظر می‌رسد می‌خواهند از زیر کار و وظیفه با این بهانه شانه خالی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ارائه خدمات روبنایی همچون فضاهای فرهنگی، خدماتی و آموزشی تا تکمیل شدن سال 1500 در این منطقه احداث خواهد شد؟ اذعان کرد: آنچه از مسکن مهر که در آن، سرعت، ملاک عمل بود تجربه کردیم این بود که همزمان با ساخت واحدها باید این‌گونه خدمات نیز در محل به اجرا درآید بنابراین امید است به مرور این محدثات در منطقه‌ ایجاد شود.

وی با تأکید براینکه نباید با تغییر مدیریت‌ها تفاهم‌ها و توافقات از بین برود خاطرنشان کرد: در خصوص واگذاری زمین برای دور زدن اتوبوس نیز باید بگویم طبق پیگیری که اهالی داشتند؛ قرار شد شهرداری طرح و نقشه آن را ارائه کند تا با مشخص شدن زمین این اداره کل نسبت اصلاح طرح اقدام و آن اراضی در اختیار شهرداری قرار گیرد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد و درعین حال پیگیری‌های چنیدن‌باره این رسانه در خصوص مساکن مهر مناطق مختلف شهری همدان باید بگویم طبق آمار بر اساس طرح مسکن مهر، بیش از 35 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در سطح استان همدان ساخته شده که شهر همدان بیشترین سهم را دارد.

در حال حاضر نیز خانه‌های مسکن مهر شهر همدان جمعیتی بیش از 30 هزار نفر را در خود جای داده است که با گذشت سال‌ها از اجرای طرح خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه، همچنان فقر امکانات در این مناطق مشاهده می‌شود.

به‌گونه‌ای که در مناطقی همچون خیابان ارغوان و محله امام‌گل و نمونه‌های مشابهی که طی این سال‌ها بارها به آن پرداخته شده، نبود امکانات رفاهی و تفریحی از یک سو و برخوردار نبودن اهالی این مناطق از حداقل‌های خدمات شهری از سوی دیگر منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

حال آنکه مساکن مهر اغلب در نوار حاشیه‌ای شهر همدان و در شهرک‌های بهشتی، تپه امام‌گل، شهرک مدنی، شهرک گلستان، باباطاهر، خضر و پل هوایی ایجاد شده و این مناطق از کمبود امکانات رنج می‌برند.

در این بین اگرچه شهرداری همدان به بهانه عدم تحویل این مناطق برخی خدمات شهری ازجمله رفت و روب، جمع‌آوری زباله و گاهی اختصاص خط اتوبوس واحد را به اجرا گذاشته اما مشکلات این مناطق فراتر از این موارد است.

به طور مثال مناطقی همچون این خیابان و محله امام‌گل تا سال‌ها حتی به لحاظ آسفالت، فضای سبز، واحدهای عرضه مایحتاج ضروری زندگی، روشنایی معابر، تجهیزات بازی برای کودکان و سایر نیازهایی که در مناطق مختلف شهر موجود است، محروم هستند.

بنابراین بنا بر آنچه در گزارش‌های میدانی مشاهده کردیم اغلب کودکان ساکن در این مناطق به دلیل محدودیت فضای آپارتمان‌نشینی و دسترسی نداشتن به فضای پارک و تفریح کودکانه، در معابر و خیابان‌ها به بازی می‌پردازند، این در حالی است که تردد خودروها، بستری خطرآفرین را برای آن‌ها ایجاد کرده و حتی بسیاری از این واحدهای مسکن مهر نیز فاقد پارکینگ خودرویی هستند و همین مسئله باعث شده تا با محدودیت در پارک مواجه شوند و فضاهایی که این امکان را می‌تواند مهیا سازد نیز فاقد زیرسازی لازم است.

در حالی که کارشناسان می‌گویند که حتی برخی از این مجتمع‌های مسکونی هنوز پایان کار خود را دریافت نکرده‌اند و به لحاظ ایمنی در ساختمان نیز فاقد تأییده سازمان آتش نشانی هستند، بر این اساس انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر با تدبیر درست از سوی متولیان و بدون بهانه آوردن در ارائه خدمات شهری، شهروندان گرفتار در این برزخ را رهایی ببخشند.

وجود خیابان‌های پر دست‌انداز و مملو از چاله نیز نصیب رانندگان نگون‌بخت در این مناطق می‌شود و بسیاری از خودروهای عمومی و آژانس‌های اینترنتی نیز تمایلی به خدمات‌دهی به مناطق مسکن مهر ندارند زیرا مناطقی همچون ارغوان بر روی تپه ساخته شده‌اند.

برخوردار نبودن از واحدهای عرضه مواد غذایی و سایر ملزومات زندگی در مجتمع‌های مسکن مهر نیز باعث شده تا اغلب مردم به ناچار برای تأمین نیازهای خود رهسپار بازار مرکزی شهر همدان شوند و این امر شرایط سختی را در اوج شیوع کرونا ایجاد کرده است.

محروم بودن از هرگونه مبلمان و زیباسازی شهری در محوطه‌های مسکن مهر نیز این مناطق به منازل بی‌روح تبدیل کرده و چهره مخدوش را نمایان ساخته است.

بنابراین همانطور که عنوان شد شرایط موجود، ساکنان مسکن مهر را با انتقادهای گسترده مواجه ساخته است.

شناسه خبر 51747