شناسه خبر:53308
1400/12/19 09:17:21
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار:

وضعیت آب شرب همدان اضطراری است، مردم رعایت کنند

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: هم‌اکنون وضعیت آب شرب همدان در حالت اضطرار است و درخواست ما این بوده که مردم رعایت کنند تا به فضل خدا انتقال آب از سد تالوار مشکل را حل کند.

روز گذشته جلسه ستاد پیشگیری از بحران با دو محور «آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای پایان سال و عید نوروز و تأمین آب شرب همدان» با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیران دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری همدان برگزار شد.

   آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی استان در آستانه آغاز سال

در این جلسه هریک از دستگاه‌های امدادی و خدماتی نظیر هلال‌احمر، اورژانس پیش‌بیمارستانی، اداره کل راهداری، نیروی انتظامی و شهرداری از اعلام آمادگی کامل و صددرصدی نیروی انسانی و برخورداری از تجهیزات لازم برای چهارشنبه و پنجشنبه آخر سال و تعطیلات عید نوروز خبر داده، به تعامل با سایر دستگاه‌ها پرداخته و برخی از نیازهای خود را برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان مطرح کردند.

   راهداری، میراث فرهنگی و شهرداری برای خدمت‌رسانی آماده باشند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه تمهیدات خاصی برای سفرهای نوروزی در ستاد کرونا اندیشیده شده، عنوان کرد: دستورالعمل جامعی در این خصوص به دستگاه‌ها به‌ویژه اداره کل راهداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری‌ها برای ارائه خدمت به مردم در پایان سال و آغاز سال نو ابلاغ شده که همه باید برای بهتر اجرایی شدن آن‌ها تلاش کنیم.

فرزاد تیموری خاطرنشان کرد: نیاز است تا شهرداری در این ایام علاوه‌بر مأموریت‌های تعیین‌شده که به تفصیل مورد اشاره قرار گرفت، به ساخت‌وسازهای غیر مجاز در ایام نوروز نیز توجه کرده و نیروهای خود را برای سامان‌دهی و کنترل این مورد آماده کند.

وی افزود: مسئله بعدی گروه‌های جمع‌آوری سد معبر هستند که با توجه به حضور گردشگران خارجی، انتظار می‌رود دقت لازم را در برخورد با افراد خاطی داشته باشند تا نگاه منفی در ذهن گردشگران ایجاد نکنند؛ وقتی گردشگران در یک محل حضور دارند و کسی هم سد معبر کرده، نباید طوری برخورد شود که ذهنیت منفی برای گردشگران ایجاد شود، این مسئله بازتاب خوبی در سطح ملی نخواهد داشت.

   سال 1401 مشکل آب همدان از طریق سد تالوار حل خواهد شد

این مقام مسئول در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه وضعیت آب شرب عادی و مساعد نیست، از پیگیری‌های مستمر استاندار برای انتقال آب از سد تالوار به استان همدان خبر داد و گفت: اقدامات فعلی در راستای تأمین آب از قبیل برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی، موقت و کوتاه‌مدت بوده و با تلاش‌های صورت‌گرفته تا سال 1401 مشکل آب همدان از طریق سد تالوار حل خواهد شد.

تیموری ادامه داد: اختصاص 900 میلیارد تومان برای انتقال آب حکایت از عزم راسخ استان برای انتقال آب دارد و خوشبختانه طی بازدیدی که از این سد و آب ذخیره‌شده پشت آن داشتیم، این نوید را می‌دهیم که مشکل آب شرب به‌زودی حل شده و جبران توقف دوساله پروژه نیز صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون 55 درصد کار انتقال آب پیش رفته، تصریح کرد: حجم عظیمی از لوله‌گذاری مسیر انجام شده که امیدوارم ادامه کار نیز با قدرت و قوت بیش‌ازپیش انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه در آینده برداشت از آب رودخانه‌ها و چاه‌ها اتفاق نخواهد افتاد، ابراز امیدواری کرد: مدیریت مصرف و کاهش فشار آب مسائل مهمی هستند که باید به دقت در برنامه‌ریزی دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

تیموری در ادامه افزود: علاوه‌بر موارد مذکور، تلاش برای تعریف هوشمندانه حقابه‌های کشاورزان، جلوگیری از کاشت بهاره توسط سازمان جهاد کشاورزی و توجه به مصارف مورد نیاز باغات از دیگر نکاتی است که به‌جد باید مورد توجه قرار گیرد تا دچار مشکل نشویم.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آب همدان در شرایط اضطراری است، اگرچه در آینده به امید خدا مشکل حل خواهد شد، اما اکنون با توجه به اینکه وارد فصل بهار و تابستان شده و عید نوروز و ماه مبارک رمضان را درپیش داریم، نیاز است تا شهروندان همکاری جدی‌تری با مسئولان داشته و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

شناسه خبر 53308