شناسه خبر:55362
1401/2/26 09:07:11

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با تأکید بر پای کار آمدن همه دستگاه‌های دولتی، بر تولید کیفی و رقابت‌پذیر ستاد اقصاد دانش‌بنیان همدان تأکید کرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در دومین جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان همدان که با حضور معاون اقتصادی وی، رئیس پارک علم و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با نام‌گذاری سال به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» همانند سال گذشته بر تولید مستقل تأکید دارند، عنوان کرد: این مهم در سطح خُرد و کلان باید درنظر گرفته شده و تولید را با کیفیت و مزیت نسبی همراه کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بوده و خوشبختانه دولت سیزدهم با برنامه‌هایی که دارد، مسیر درستی در این راستا درپیش گرفته است.

وی تأکید کرد: برای مردم نیز مهم است چه کالایی با چه کیفیتی تهیه کنند و همین مسئله اهمیت رقابت با افزایش کیفیت را نشان می‌دهد. بنابراین رویکرد همه دستگاه‌های دولتی باید با هم‌افزایی به سمت‌وسوی تولید کیفی باشد.

   تشکیل 6 کمیته تخصصی

استاندار همدان با اشاره به تشکیل 6 کمیته ذیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان جدید مبتنی بر نیازهای موجود، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه جدی به دانش‌بنیان شدن تمامی شرکت‌ها از مهم‌ترین وظایف کمیته‌های مرتبط با این ستاد است و همه ملزم به پیشبرد وظایف در راستای این اهداف هستند.

قاسمی‌فرزاد تشریح کرد: باید فعالیت کمیته‌های 6 گانه کشاورزی و صنایع غذایی، سلامت و تجهیزات پزشکی، صنعت و معدن، فناوری اطلاعات، صنایع فرهنگی و کمیته علمی و خدمات تجاری‌سازی مبتنی بر ارائه پیشنهادها و برنامه‌های دقیق بوده و با جمع‌آوری نظرات کارشناسی، طرح‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان به کار و تولید ثروت تبدیل شود.

وی گفت: اگر محصولات تولیدی در شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌وری بالا، قیمت مناسب و کیفیت بهتر باشد، بدون شک قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته و نه‌تنها نیاز داخل را تأمین خواهد کرد، بلکه توان صادرات را نیز افزایش خواهد داد.

استاندار همدان در پایان سخنان خود خطاب به مدیرکل ارتباطات استان تصریح کرد: به‌سرعت زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه فیبر نوری و ارتقای کیفیت خدمات اینترنتی در سطح مناطق شهری و روستایی استان از آنتن‌دهی تا پوشش شبکه‌ای را پیگیری کرده و مشکلات موجود را برطرف کنید.

   توسعه اقتصادی، رویکرد برنامه‌ریزی ستاد اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان نیز در این جلسه با بیان اهداف کلی ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، عنوان کرد: ما با دو مقوله رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی مواجه هستیم؛ در رشد اقتصادی تنها افزایش تولید مد نظر است، اما در توسعه افزایش کیفیت، بهره‌وری، استفاده از نوآوری و فناوری‌های نوین مورد تأکید است.

مجید کزازی ادامه داد: آنچه رهبر انقلاب در دانش‌بنیان بودن تولید به آن توجه دارند، توسعه اقتصادی بوده و برنامه‌های ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان نیز با این نگاه مدون شده است؛ یعنی استفاده بهینه از امکانات برای افزایش بهره‌وری.

وی اظهار کرد: 250 واحد فناور، 54 شرکت فناور و 12 شرکت خلاق وجود دارد که تا پایان سال‌ جاری تعداد واحدهای فناور به 280، شرکت‌های دانش‌بنیان به 70 و شرکت‌های خلاق از 12 به 22 افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود با تأکید بر لزوم همگرایی بین مسئولان و متولیان دستگاه‌های مختلف اجرایی در پیشبرد اهداف تعیین‌شده، متذکر شد: بسیاری از مواقع نوآوری نیاز به فناوری بالا ندارد و گاهی با اصلاح یک آیین‌نامه در ادارات و دستگاه‌ها کار پیش می‌رود؛ بنابراین تقاضای من این است به این مسئله دقت کرده و هرجا می‌توانیم مسیر را برای رسیدن به اهداف ستاد هموار کنیم.

شناسه خبر 55362