شناسه خبر:56916
1401/4/2 08:24:49
سپهرغرب با ابراز نگرانی از جولان خرده‌فروش‌ها و معتادان متجاهر در سطح شهر هشدار داد:

با حلوا حلوا، دهان شیرین نمی‌شود

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: سپهرغرب با ابراز نگرانی از جولان خرده‌فروش‌ها و معتادان متجاهر که به عکس شعار مسئولان در سطح شهرحضور پررنگی دارند هشدار داد: با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود! اقدامات انجام شده برای مهار معتادان و خرده‌فروشان کافی نبوده و واقعیت با آمارها متفاوت است.

روز گذشته نشست خبری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با تشریح برنامه‌ها و اقدامات این ارگان برگزار شد.

حمزه عبد‌کوند با بیان اینکه اعتیاد و مواد‌ مخدر یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی در دنیاست و جمهوری اسلامی در خط مقدم مبارزه با این مسئله است، عنوان کرد: اگر سایر کشورها نیز همانند جمهوری اسلامی پای کار می‌آمدند شرایط بسیار بهتر از وضعیت فعلی بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب و دفاع مقدس بیشترین جانباز و شهید در راه مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر بوده و 4000 شهید و 12 هزار و 500 جانباز نشان می‌دهد چه مجاهدت‌هایی در این مسیر صورت گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با تاکید بر اینکه حوزه کاری ما در دو بخش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر است، گفت: مقابله با این دو بخش در راستای منویات امام و رهبری بوده و اساس آن بر محور آموزه‌های اسلام است؛ لذا در برخورد با قاچاقچیان و سوداگران مرگ «اشداء علی الکفار» و در مواجهه با معتادان «رحماء بینهم» هستیم.

عبدکوند توضیح داد: درمان، صیانت و حمایت اجتماعی، توانمندسازی و بازگشت به جامعه از جمله اقداماتی است که در راستای برخورد با معتادان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مساله مهم پیشگیری از اعتیاد به جهت نفوذ و گستردگی کار، مشارکت مردم را اجتناب ناپذیر خواند و افزود: بدون تردید بدون کمک مردم، خیرین و سمن‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی اهداف ما محقق نخواهد شد. لذا در این حوزه تلاش می‌کنیم هر ایرانی یک «سفیر اعتیاد» باشد تا این مساله به گفتمان غالب تبدیل شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان به نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی در برخورد با اعتیاد از مهم‌ترین مسائل است که اثرگذار بوده و تردیدی در آن وجود ندارد.

عبدکوند در ادامه با اشاره به نام‌گذاری ایام هفته مبارزه با مواد مخدر، گفت: روز نخست از این هفته به نام اطلاع رسانی عمومی، مشارکت همگانی است، روز دوم میثاق با شهدا، یاریگران زندگی، روز سوم معنویت، پیشگیری از اعتیاد، روز چهارم، مسئولیت اجتماعی، نه به اعتیاد، روز پنجم کرامت انسانی، نه به اعتیاد، همکاری بین‌المللی، نه به اعتیاد، روز ششم فناوری دانش‌بنیان، مقابله هوشمند، روز هفتم خیرین یاریگران زندگی، نه به اعتیاد و روز هشتم به نام ورزش، خانواده، نشاط، نه به اعتیاد نامگذاری شده است.

وی یادآوری کرد: دیدار با خانواده شهدای مبارزه با مواد مخدر، حضور در گلزار شهدا، سخنرانی استاندار و فرمانداران قبل از خطبه‌های نماز جمعه با موضوع مبارزه با مواد مخدر، برپایی غرفه مشاوره در حوزه اعتیاد و نمایشگاه آسیب‌های اجتماعی، میز خدمت برای پاسخگویی به سوالات، همایش پیاده‌روی خانوادگی و برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد، جلسه ویژه ویدئو کنفرانسی با ریاست محترم جمهور، حضور دبیر شورا در برنامه‌های رادیو و تلویزیون، برگزاری همایش خیرین، کارآفرینان و فعالان حوزه مواد مخدر، اهدای خون و برگزاری مسابقه فوتسال بین گروه‌ها و فعالان اجتماعی از جمله برنامه‌هایی است که در این مدت انجام خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مواد مخدر و اعتیاد به آن تا حدی گسترده است که 276 کشور دنیا و 375 میلیون نفر در سراسر جهان درگیر اعتیاد هستند، یک دفتر مستقل به نام مقابله با مواد مخدر در سازمان ملل و قانونی با عنوان مبارزه با این آسیب نیز وجود دارد.

عبد کوند با اشاره به اینکه اعتیاد و موادمخدر در سیاست‌‌‌‌‌‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته، اظهار کرد: در برنامه ششم نیز برای دستگاه‌‌‌‌‌‌های مختلف تعیین تکلیف شده و جایگاه شورا به جهت اهمیت کار، سیاست‌‌‌گذاری، تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و نظارت بر اجراست که هم‌افزایی و همگرایی بین 25 دستگاه است تا بتوان به اهداف تعیین شده برای جامعه آماری دست یافت.

وی ابراز کرد: در سطح استان با حمایت‌های استاندار و امام جمعه محترم، ائمه جمعه و سمن‌های فعال اقدامات خوبی انجام شده و خروجی آن باعث شده نرخ اعتیاد که در دنیا 7 درصد و در کشور 5.9 درصد است در استان همدان 2.4 درصد باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان ادامه داد: در 45 مرکز ماده 15، دو مرکز ماده 16 و 155 کلینیک و مطب در استان45 هزار نفر تحت درمان هستند.

عبدکوند با اشاره به کشف 6000 کیلوگرم انواع موادمخدر در سال 1400 در سطح استان، متذکر شد: یک هزار و 850 معتاد متجاهر نیز در سال 1400 جمع آوری شده و تحت درمان قرار دارند. این عدد در استان‌های دیگر تا 7000 نفر هم گزارش شده است.

وی استان همدان را استانی عاری از کشت گیاهان مخدری توصیف کرد و افزود: ساماندهی معتادان، شناسایی محلات آلوده، جمع‌آوری خرده‌فروشان و توزیع کنندگان (دستگیری 16 هزار و 460 نفر در سال گذشته) وممنوعیت کشت گیاهان مخدری از اقداماتی است که امسال در دست اجرا داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه 70 درصد کشفیات مواد مخدر در استان تریاک بوده و این استان محل عبور است، اظهار کرد: طرح یاریگران زندگی در راستای راهبرد اصلی ما یعنی پیشگیری بوده و در سال 1400، در چهار محیط خانواده، آموزشی (مدارس و دانشگاه ها)، اداری (کارگری، صنعتی) و محیط‌های نظامی در مجموع 572 هزار و 452 نفر را آموزش داده‌ایم.

عبدکوند با اشاره به نتایج تحقیقات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صورت گرفته از معتادان، اذعان کرد: 84 درصد مصرف کننده دوست ناباب را علت گرایش به مصرف مواد مخدر عنوان کرده‌اند و 74 درصد آن‌ها در سن 27 تا 40 سال قرار دارند.

وی در ادامه اضافه کرد: در یک تحقیق از 21 هزار نفر جمعیت معتاد سوال شده که شغل داشته یا بیکار بوده‌اند که 76 درصد آن‌ها پاسخ داده‌اند شغل داشته و بعد از اعتیاد کار خود را از دست داده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد بیکاری یکی از دلایل بوده و دلیل اصلی فقر فرهنگی و عدم توانمندی خانواده‌هاست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه همراهی خانواده‌ها در کنترل اعتیاد بسیار موثر و مهم است، تصریح کرد: اعتیاد سالیانه 168 هزار میلیارد تومان خسارت به جمهوری اسلامی وارد می‌کند چراکه هزینه درمان و مقابله بسیار سنگین است بنابراین بازدارندگی و صیانت در خانواده با هدف پیشگیری بسیار کم‌هزینه تر بوده و موثرتر است.

عبدکوند درمان و بازگشت هویت از دست رفته معتادان را یک اصل اساسی خواند و تاکید کرد: فنی و حرفه ای موظف به ارائه آموزش‌های رایگان به افراد بهبودیافته بوده و باید گفت به طور کلی استان همدان در زمینه پیشگیری، مقابله و مبارزه با اعتیاد و موادمخدر وضعیت خوبی دارد.

  صدور مجوز سه مرکز جدید نیز در آینده نزدیک

وی اعلام کرد: به بهزیستی تذکر داده‌ایم در ارائه مجوز راه‌اندازی مراکز خصوصی ترک اعتیاد، اهلیت، توانایی مالی و فضای مناسب برای بازتوانی افراد را درنظر بگیرد و بر همین اساس قرار است مجوز سه مرکز جدید نیز در آینده نزدیک صادر شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان در پایان سخنان خود بیان کرد: بیشترین نگرانی ما در شیوع مصرف قلیان به ویژه توسط دختران در شهر همدان است که مشهود بوده و باید به صورت جمعی در برابر این آسیب ایستاد.

  سرمایه اجتماعی از دست رفته را چطور باز می‌گردانید؟

در خاتمه باید گفت آنچه توسط دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ذکر شد کمی با مشاهدات میدانی ما و گزارش‌های مردمی متفاوت است! در حال حاضر مهم ترین مسئله ای که اصلا نیاز به کمین شبانه، پوشش خاص و کارآگاه بازی ندارد رصد جولان خرده‌فروش‌های مواد مخدر و معتادان متجاهر در سطح شهر است، آن هم نه فقط در حاشیه شهر، بلکه در مرکز شهر و مکان‌های پرترددی مانند آرامگاه بوعلی، آرامگاه بابا طاهر و پارک مردم که فروش و مصرف مواد مخدر به راحتی قابل مشاهده است.

مساله تعجب‌‌‌‌‌آور دیگر اینکه بارها پیش آمده همکاران ما در همین رسانه و مستند به گزارش‌های مردمی فروش مواد مخدر در سطح محلات که منجر به سلب آسایش اهالی و نگرانی خانواده‌ها شده، را پیگیری کرده و فروشندگان مواد مخدر در این محلات دستگیر شده‌اند اما بعد از مدت کوتاهی آزاد شده و فروش مواد مخدر را از سر گرفته‌اند!

سوال این است که آیا متولیان امر می‌دانند اثر آزادی این افراد بر بزرگترین سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد عمومی چیست و چه آثار مخربی به دنبال دارد؟

مساله بعدی مربوط به معتادان متجاهر است؛ گفتن ندارد ولی تعداد آن‌ها آن قدر زیاد بوده و حضورشان عادی شده که جای برخی از زنان و مردان معتاد در سطح شهر ثابت است! با بهزیستی که تماس بگیرید شما را به شهرداری و با شهرداری که تماس بگیرید به یک نهاد دیگر پاس می‌دهد!

و مسئله سوم که در صحبت‌های آقای عبدکوند مبنی بر مصرف 70 درصدی تریاک ذکر شد، چطور می‌تواند منطبق بر واقعیت باشد وقتی ظاهر نوجوانان و جوانان نشان می‌دهد مصرف مواد آنها صنعتی است؟

نکته پایانی نیز اینکه برخی از برنامه‌هایی که برای این هفته ذکر می‌شود با برنامه‌های دیگر دستگاه‌ها فرق چندانی ندارد، یعنی اگر نام مبارزه با مواد مخدر را بردارید تفاوتی ندارد هفته منابع طبیعی است یا هوای پاک! بالاخره باید هفته مبارزه با مواد مخدر با دستگاه‌های دیگر یک فرق اساسی داشته باشد یا خیر؟!

سخنان گفته شده نافی هیچ یک از اقدامات و تلاش‌های عزیزان مبارزه با مواد مخدر نیست اما واقعیت حکایت تلخی را بازگو می‌کند که با ارائه آمار و ارقام درست شدنی نیست.

شناسه خبر 56916