شناسه خبر:58414
1401/5/11 08:20:36
رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان:

مدیران ارشدبا توجه به وضع اقتصادی فکری به حال زباله‌گردها کنند!

سپهرغرب، گروه اجتماعی - شهره کرمی: رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان گفت: زباله‌گردی مشکلی است که دولت ایجاد کرده و مردم مشکل مالی دارند و برای معیشت خود این کار را می‌کنند که نباید شهرداری این مشکل را درست کند، بلکه استاندار و دولت باید عزم خود را برای حل آن جزم کنند.

به‌مناسبت سالگرد آغاز به کار ششمین شورای اسلامی شهر همدان، نشست خبری با حضور اعضای شورا و اصحاب رسانه روز دوشنبه در صحن شورا برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه با حضور مردم پای صندوق‌های رأی در فرآیندی سیاسی برای انتخاب یک شورای اجتماعی و فرهنگی تصمیم‌گیری شد، گفت: باید بدانیم که در طول این یک سال نمایندگان تلاش قابل وصفی درخصوص انجام وظایف خود داشته‌اند.

محمود مسگریان با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر از افراد متخصص و جوان تشکیل شده است، ابراز کرد: آنان توانسته‌اند در طول این یک سال تمرکز بر موضوعات شهری داشته و نسبت به حل آن‌ها اهتمام ورزند و نتایج مطلوب برای مردم داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این شورا سعی بر شفاف‌سازی و انعکاس مصوبات و صورت‌جلسه‌ها شد، اذعان کرد: همه مصوبات و صورت‌جلسه‌ها در فضای مجازی و سایت شورا منعکس می‌شود.

مسگریان با اشاره به اینکه پخش زنده جلسات شورا و نشست انتخاب شهردار را نیز داشته‌ایم، اظهار کرد: افرادی که کاندیدای شهردار شدن بودند، در جلسه انتخاب شهردار حضور داشته و مطالب و برنامه‌های خود را عنوان کردند و شورا هم با درنظر گرفتن همه جوانب، شهردار را انتخاب کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سعی داریم در آینده جلسات را در یک پیام‌رسان داخلی پخش کنیم، اذعان کرد: در آینده سامانه شفافیت شورا که شهاب است، برای عموم در دسترس خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر همدان در سال گذشته 110 جلسه برگزار کرده است، گفت: در این جلسات علاوه‌بر لوایح ارسالی از شهرداری، طرح‌هایی از طرف کمیسیون‌های شورا هم بررسی شده و اعضا در سخنرانی قبل از دستور، نظرات خود را بیان کرده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه 291 مصوبه را در شورای اسلامی شهر طی یک سال گذشته داشته‌ایم، ابراز کرد: در ارتباط با موضوعات شهر فعال بوده‌ایم و در کمیسیون‌های مختلف که در شهرداری یا ادارت مختلف بوده، اعضا حضور داشته‌اند و همه در تلاش برای ارائه خدمات خوب هستند.

مسگریان با اشاره به اینکه اعضا پاسخگوی سؤالات مراجعان بوده‌اند، اظهار کرد: اختلاف سلیقه در یک جمع 11 نفره امری طبیعی است. اعضای شورا توجه به مصالح و منافع مردم دارند و به دنبال پیشرفت و آبادانی استان هستند.

وی با اشاره به اینکه به حدود 500 نامه و مراجعات حضوری علاوه‌بر مصوبات شورا رسیدگی شده است، تصریح کرد: شهرداری از ارگان‌هایی است که بیشترین ارتباط را با مردم دارد.

مسگریان با بیان اینکه در بحث بودجه سعی شد هزینه‌ها کاهش یابد، گفت: به دنبال توسعه متوازن در شهرداری هستیم که در دوره‌های قبل هم به مناطق مختلف توجه خوبی شده است و ما نیز سعی داریم بودجه به‌طور متوازن برای مناطق درنظر گرفته شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرداری کار خود را براساس مصوبه و بودجه شورا انجام خواهد داد، افزود: بودجه حدود دو هزار و 200 میلیارد تومانی را در اصلاح بودجه افزایش دهیم؛ البته کمیته تخصیص با توجه به درآمد‌های شهرداری اولویت‌بندی می‌کند که هر مبلغ در کجا استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های خوبی در نواحی سه و چهار همدان انجام شده است، افزود: این پروژه‌ها در باب تعریض معابر و احداث پارک‌ها بوده است. همچنین اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام که از خواسته‌های مردم بوده؛ همچون پُل‌های سردار شهید همدانی و پُل غدیر که فعال هستند. پُل غدیر تا پایان تابستان تحویل داده شود که حمل‌ونقل‌های درون‌شهری و برون‌شهری را بهبود بخشد.

مسگریان اظهار کرد: کمیسیون اداری حقوقی بازرسی و نظارت پیگیر راه‌اندازی سامانه حقوقی شهرداری، سامانه مربوط به کمیسیون‌ها و مواد 100 و 77، میز مشاوره حقوقی در مناطق چهارگانه، تبدیل وضعیت شرایط کارکنان شرکتی شهرداری، تشکیل جلسات حقوقی و رسیدگی به شکایات مردم، بررسی و اعلام نظر درخصوص شکایات و آسیب‌شناسی دعاوی، ارائه راهکار‌های پژوهشی و حقوقی به مرکز مطالعات، بررسی لوایح ارائه‌شده در شورا، گرفتن گزارش‌ها و گردش کار از شهرداری در رابطه با ارباب رجوع و گرفتن گزارش از واحد‌های شهرداری است؛ این کمیسیون در 41 جلسه به بررسی 567 مورد پرداخته و بیش از 70 مورد ملاقات عمومی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در بحث کمیسیون بودجه و مالی بیش از 170 جلسه تخصصی داشته‌ایم، افزود: در این خصوص باید مواردی مثل تصویر بودجه سال بعد را درنظر بگیریم؛ برنامه‌های بودجه جاری هم باید بررسی شود که توانستیم در این جلسات متمم بودجه و اصلاحیات آن را برگزار کنیم.

* هیئت انطباق مصوبات شورای اسلامی شهر را بررسی می‌کند

مسگریان با بیان اینکه شورای اسلامی شهر وقتی مصوبات را دریافت می‌کند برای تأیید آن‌ها را به هیئت انطباق می‌فرستد، اظهار کرد: هیئت انطباق در فرمانداری تشکیل می‌شود و مصوبات را با قوانین تطبیق می‌دهد و اگر تطبیق نداشته باشد، مغایرت می‌زند؛ یعنی شورای اسلامی شهر اجازه اجرای آن را ندارد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های خوبی را در شورا شاهدیم، گفت: تأیید طرح جامع شهری و طرح تفصیلی براساس قانون که مصوبه آن به شورای اسلامی شهر ارسال و پس از بررسی ایرادات آن گرفته شد، درحال پیگیری است.

این مقام مسئول مرمت و ایمنی بازار همدان، بررسی خانه‌های قابل ارزش، بررسی ورودی‌های شهر همدان و سامان‌دهی سنگ مزار فروشی‌ها از دیگر طرح‌های شورای اسلامی خواند و اذعان کرد: مرمت بازار که یکی از آثار فاخر است، درحال پیگیری بوده و 200 جلسه در این خصوص برگزار شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در یک کلام می‌توان از تدوین سیاست‌های کلی به‌عنوان یک کار ماندگار و نامدار در کمیسیون نام برد، گفت: طرح‌های این کمیسیون را با ذکر مصادیق درخصوص بودجه به شهرداری اعلام کردیم، اما محقق نشد و تنها 20 درصد تحقق یافت.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی با اشاره به اینکه چند پروژه کلان نیمه‌کاره باقی مانده که تأخیر در اتمام آن‌ها باعث یک‌سری جریمه‌های قانونی می‌شود، ابراز کرد: اما اگر امسال تمام شوند، در سال آینده شاهد افزایش بودجه و طرح‌های ماندگار در حوزه اجتماعی و ورزشی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های گردشگری در 38 بند برای همه دستگاه‌ها تصویب شده است که در نشست دیگری توضیح داده خواهد شد، افزود: کمیته تخصصی گردشگری در مرکز مطالعات بیش از 20 جلسه تخصصی داشته است و دو ماه پیش تصویب و به شهرداری ابلاغ شده که به‌زودی به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

صفری‌افلاکی با بیان اینکه در حوزه ورزشی در 21 بند سیاست‌های کلی اعلام شده است، اظهار کرد: همچنین در 27 بند سیاست‌های فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده است و 10 طرح راهبردی را در شورا به تصویب رساندیم و 10‌ها طرح دیگر را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه عرصه گردشگری همه‌جانبه است، گفت: اجلاسیه بین‌المللی همدان مرکز طب سینایی با همکاری علوم پزشکی برگزار می‌شود تا دبیرخانه دائمی آن در عین‌القضاه دایر باشد؛ با وجود همه تلاش‌ها، حوزه گردشگری نیازمند توجه بیشتر است و تأخیر در انجام طرح‌ها به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌های حقوقی و قانونی در وزارت کشور است که به ما اجازه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری به‌طور مستقل را نمی‌دهد.

صفری‌افلاکی با بیان اینکه همه پروژه‌های شهری باید پیوست گردشگری داشته باشد، افزود: اگر این طرح‌ها مخل گردشگری باشد، کنار گذاشته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه اهمیت خبرنگاران در قرآن و قسم به قلم بیان شده است، گفت: حضرت زینب (س) خبرنگار واقعه عاشورا است، پس ارزش جایگاه خود را بدانید.

علی‌اکبر نظری با اشاره به اینکه در دور ششم شورا یکی از کمیسیون‌های پُررنگ و فعال کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت بوده است، افزود: حدود 64 جلسه داشته‌ایم که 41 جلسه کمیسیون‌هایی بوده که درخصوص ابعاد مختلف طرح‌ها و برنامه‌ها بحث کرده است.

وی با بیان اینکه 23 نشست مربوط به جلسات خارج از کمیسیون شامل پسماند و سایر موضوعات بوده، ابراز کرد: 12 جلسه هم درخصوص ریاست شوراهای شهرستان درخصوص مشکلات و معضلات بخش مرکزی برگزار شده است.

نظری با اشاره به اینکه 768 نامه به کمیسیون داشته‌ایم که 72 مورد به صحن شورا ارائه شده است، اظهار کرد: 53 نامه منجر به مصوبه اجرایی شهرداری شد و یک‌هزار و 760 ملاقات مردمی را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به مصوب شدن هفت طرح مثل نواحی شهرداری، گفت: نواحی باید قدرت داشته باشند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند؛ همچنین 42 مورد بازدید‌ میدانی داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه منشأ عمده نارضایتی از مدیریت شهری پروژه‌های ناتمام هستند، اظهار کرد: در این راستا چند اقدام به‌صورت سیاست‌گذاری و نظارت داشته‌ایم؛ زیرا تنها این دو مورد وظیفه ما است. شهرداری با توجه به بنیه مالی موجود خود برنامه زمان‌بندی اتمام پروژه‌ها را اعلام کند.

مهدی حیدری با اشاره به اینکه سه پروژه مهم ما تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهید همدانی و غدیر و پارکینگ آقاجانی‌بیگ هستند، گفت: بعد از پیگیری این پروژه‌ها شهرداری ملزم شد تاریخ اتمام را به‌صورت روز شمار اعلام کند که با وجود پیگیری‌ها، این مهم تنها در یک پروژه نصب شده است.

وی با بیان اینکه کنترل کیفیت در کنار تسریع در کار را داریم که در برخی پروژه‌ها قطعات نیز تعویض می‌شود، اذعان کرد: برخی از پروژه‌ها مثل پارکینگ آقاجانی‌بیگ پیشرفت مد نظر شورا را ندارد.

حیدری با بیان سال گذشته شهرداری 70 هزار تُن عملیات آسفالت داشته است، گفت: وقتی با سال 99 مقایسه شود، می‌بینیم که مقدار کمتر بوده؛ چراکه قیمت قیر و آسفالت به‌شدت افزایش یافته، اما در بودجه و هدف‌گذاری شورا 120 تا 140 تُن آسفالت را درنظر خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه آسفالت باید هدفمند و عادلانه در استان توزیع شود، افزود: درحال حاضر به توزیع روزانه حدود 800 تُن آسفالت در روز رسیده‌ایم که طرحی به نام سامانه جامع مدیریت آسفالت به شورا ارائه شد تا هدف‌گذاری آسفالت‌ریزی بر اساس نیاز معبر و با تشخیص متخصص باشد.

حیدری با اشاره به اینکه خودکفایی شهرداری در حوزه آسفالت پیگیری شده، گفت: باید یک خط تولید آسفالت داشته باشیم تا شهرداری در حوزه آسفالت به خودکفایی برسد.

وی با اشاره به موضوع ترافیک که شورای ترافیک استان تصمیم‌گیری در رابطه با آن را برعهده دارد، اظهار کرد: این شورا تنها یک نماینده در شورای ترافیک شهرستان دارد و تصمیمات حوزه ترافیک براساس اسناد بالادستی است.

حیدری با بیان اینکه سالانه حدود 20 هزار دستگاه اضافه می‌شود، گفت: این درحالی است که تنها 500 تا 600 خودرو از سیستم خارج می‌شود که در این خصوص شهرداری با گسترش پارکینگ‌های عمومی، همه سعی را جهت ورود پارکینگ آقاجانی‌بیگ برای مدیریت ترافیک دارد که البته احداث پارکینگ ‌های عمومی بسیار هزینه‌بر است.

وی با اشاره به مدیریت فضاهای حاشیه‌ای و کنار معابر که باید عادلانه تقسیم شود و تنها محل پارک کسبه نباشد، اظهار کرد: در این صورت حدود هفت تا هشت هزار محل پارک خودروی جدید اضافه می‌شود.

حیدری با بیان اینکه با ورود سرویس مدارس می‌توان از ترافیک جلوگیری کرد، افزود: به دنبال شفاف‌سازی آرا و پخش زنده کمیسیون‌ها هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه تغییر ساختار را داشته‌ایم، گفت: سعی شد ترکیبی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه که دارای تخصص هستند، استفاده شود و در برخی حوزه‌ها که افراد متخصص وجود نداشت، از افراد با تجربه استفاده شده است.

سعید شهابی‌نیا با اشاره به اینکه پیگیری شده تا همه اولویت‌ها از ابتدای سال مشخص باشد، افزود: کمیته آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری در همدان تشکیل شد تا ببینیم چرا بدون ایجاد زیرساخت سرمایه‌گذار به استان می‌آمد و به‌دلیل عدم وجود زیرساخت، از استان خارج می‌شد؛ مثل شهرک باغ ویلایی که سرمایه‌گذار ترک با نبود بستر مناسب، از استان خارج شد.

وی با بیان اینکه 80 کیلومتر فیبر نوری در شهر همدان برای افزایش سرعت اینترنت پیگیری شده، اظهار کرد: برای زیرساخت، شرکت‌های حوزه فناوری پای کار آمدند.

شهابی‌نیا با اشاره به پروژه سیمان شهرداری، گفت: غالب مشکلات آن حل شده و در مرحله شناسایی سرمایه‌گذار است و همچنین بازیافت هواپیماها که در مرحله ارزش‌گذاری و تملک زمین بوده و نیمی از کار جلو رفته است.

این مقام مسئول همچنین به آموزش تولید و فروش چرم اشاره کرد و افزود: همچنین پروژه میدان بار با رشد 20 درصدی، متوقف شده است.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه پیگیری مشکلات شهری ازجمله وظایف شورا است، گفت: 27 بازدید از محلات مختلف همراه مسئولین و معتمدین شهری داشته‌ایم؛ همچنین در کمیسیون‌های مختلف شورا حضور داشته و تلاش در جهت اصلاح ساختار‌ها کرده‌ایم تا در فروش‌ها امانت‌دار باشیم و منافع مردم را درنظر داشته‌ایم.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری، اذعان کرد: با حذف واسطه‌ها در این خصوص، برای کارکنان شهرداری و خانواده آن‌ها نزدیک به چهار میلیارد تومان سودآوری شد.

در پایان نشست و در بخش پرسش خبرنگاران رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص استفاده از زباله‌های شهر که جزء املاک و ثروت شهری هستند و می‌توانند به درآمد پایدار هم تبدیل شوند و اینکه ازجمله وظایف شهرداری حفظ محیط‌زیست است اما شاهد فعالیت زباله‌گرد‌ها هستیم و با وجود شعارهای مداوم مدیریت شهری در این خصوص چرا هیچ عزمی برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه را شاهد نیستیم و یا چرا فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبدأ وجود ندارد و همه این معضل را گردن اقتصاد کشور می‌اندازند؟ این‌گونه گفت: یکی از دغدغه‌هایی که افراد قبل از عضویت در شورا مطرح می‌کردند، بحث زباله‌گردی بوده؛ در این بحث همکاری مردم نیز مهم است که تفکیک زباله از مبدأ با اپلیکیشن درنظر گرفته شد و ارائه خدمات در این خصوص، به بهبود آن کمک می‌کند. توضیحات بیشتر در این مورد را رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان می‌دهد.

علی‌اکبر نظری نیز در پاسخ به این سؤال گفت: چندین جلسه در این خصوص تشکیل شده است و دو نکته در اینجا وجود دارد؛ یک اپلیکیشن در این خصوص طراحی شده که ماه گذشته آغاز آن در شهرک مدنی را داشتیم، اما زباله‌گردی مشکلی است که دولت ایجاد کرده و مردم مشکل مالی دارند و برای معیشت خود این کار را می‌کنند که نباید شهرداری این مشکل را درست کند، بلکه استاندار و دولت باید عزم کنند. زیرا زباله‌گردها 600 نفر هستند و 11 نهاد درخصوص این بزه اجتماعی درگیر است. آیا کمیته امداد و بهزیستی و مجموعه‌های نظامی و انتظامی وظیفه خود را به‌درستی انجام داده‌اند؟ آیا تأمین اجتماعی برای آن‌ها تسهیلات درنظر گرفته است؟ باید مدیریت استان در این مورد وارد شود و از دستگاه‌ها بخواهد تا این‌ها را زیر پوشش قرار دهند. اگر ما به آن‌ها فشار بیاوریم، ممکن است خودکشی کنند. به‌هرحال این افراد هستند که رجوع به سطل‌های زباله می‌کنند و خود آن‌ها باید پاسخگو باشند و نه شورای اسلامی شهر!

شناسه خبر 58414