شناسه خبر:58677
1401/5/20 09:56:51

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اعلام اینکه درحال حاضر بستر بازگشایی دستکند ارزانفود در دو کارگاه فراهم است، گفت: اگر اعتبارات به‌موقع تخصیص یابد، امسال فاز نخست این دستکند راه‌اندازی خواهد شد.

علی خاکسار با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بازگشایی دستکندهای سامن و ارزانفود یکی از اولویت‌های مهم میراث فرهنگی همدان بوده است، افزود: متأسفانه به‌دلیل عدم تخصیص اعتبار به‌موقع، تاکنون موفق به بازگشایی این دو جاذبه ارزشمند گردشگری نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های مرمت، مواد و مصالح و تأمین نیروی انسانی نیز به عدم بازگشایی دستکند ارزانفود دامن زده است، اظهار کرد: درحال حاضر بستر بازگشایی این شهر زیرزمینی در دو کارگاه فراهم است.

خاکسار با اشاره به اینکه دو کارگاه مذکور 70 تا 80 درصد آماده بازگشایی است، ابراز کرد: علاوه‌بر این اگر اعتباراتی که از امور پایگاه‌ها درخواست کرده‌ایم به‌موقع اختصاص یابد، در ارزانفود هزینه می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان اضافه کرد: ورودی و خروجی دستکند سامان‌دهی شده است، همچنین ساختمانی برای معرفی و استقرار عوامل انسانی ساخته شده که 90 درصد پیشرفت دارد و یکی از ورودی‌های اصلی مجموعه نیز از همین مکان تعبیه شده است.

وی تصریح کرد: اگر اعتبارات سال 1401 در مردادماه یا اوایل شهریورماه تخصیص پیدا کند، این مجموعه امسال راه‌اندازی می‌شود؛ از طرفی برای تجهیز و راه‌اندازی فاز نخست دستکندهای سامن و ارزانفود دو میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم، اما تاکنون خبری نشده است.

خاکسار در پایان مطرح کرد: مدیرکل میراث فرهنگی همدان برای دیگر دستکندهای استان ردیف بودجه‌ای را پیشنهاد داده است که اگر تخصیص یابد، پیشرفت خوبی در تجهیز و راه‌اندازی دستکندهای استان صورت می‌گیرد.

شناسه خبر 58677