شناسه خبر:58815
1401/5/24 10:27:20
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تشریح کرد:

باکتری شیگلا، عامل اصلی بیماری گوارشی در چنار اسدآباد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شیگلا، عامل اصلی بیماری گوارشی در چنار اسدآباد بود، به این صورت که اگر فردی بهداشت را رعایت نکرده و در فرآیند تهیه یک ماده غدایی شرکت کرده باشد می‌تواند افراد بسیاری را آلوده کند. در روستای چنار نیز این اتفاق افتاده بود.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار؛ روز گذشته نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اصحاب رسانه در ستاد مرکزی دانشگاه با محوریت «اعلام نتیجه تحقیقات علمی حادثه روستای چنار اسدآباد» برگزار شد.
 

محمدمهدی مجذوبی با اشاره به حادثه همه‌گیری یک بیماری گوارشی در روستای چنار اسدآباد طی روزهای اخیر، گفت: این بیماری با مجموعه‌ای از علائم تب، اسهال، استفراغ و بی‌حالی همراه بود که در کودکان شدیدتر و در بالغان خفیف تر بود.

 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در مرحله نخست بلافاصله حمایت خود را با ارسال دارو و سرم به اسدآّباد آغاز کرد تا کمبودی حس نشود، در مرحلۀ دوم نیز با حضور بنده و چند تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه، تشخیص با بررسی بخشی از محل بیماری آغاز شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اسهال عفونی نخستین علائم ملاحظه شده بود و فرضیه‌هایی بر این اساس شکل گرفت، افزود: چون مستندات قطعی نداشیتم، بر اساس تجارب بالینی محتمل‌ترین فرضیه علل میکروبی بود لذا انتقال بیماران به بیمارستان بعثت همدان در دستور کار قرار گرفت تا توسط فوق تخصص اطفال ویزیت شوند.

 

مجذوبی ادامه داد: طی 24 ساعت بررسی نمونه‌های بیمارستان اسدآباد و بعثت انجام شده و در آزمایشگاه خصوصی هم مورد بررسی قرار گرفت.

 

*شیگلا؛ عامل اصلی فوت کودک اسدآبادی

 

وی با اشاره به فوت یکی از کودکان توضیح داد: عامل فوت وی شیگلا بوده و در نمونه‌های بیمارستان بعثت به تعداد قابل توجهی، شیگلا ثبت شده و عوامل دیگر منتفی شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تصریح بر اینکه شایعه وجود شربت سمی در اذهان شکل گرفته بود اما عامل بیماری به‌طور قطع شیگلا بود، اظهار کرد: نمونه‌‌ها از حیث سم هم بررسی شد اما هیچ یک مثبت نبود ضمن اینکه از نظر علمی، سم نمی‌تواند اسهال خونی ایجاد کند بلکه منجر به نارسایی کبد می‌شود، علاوه بر اینکه با همکاران پزشکی قانونی نیز در مورد کودک فوت شده صحبت کردیم و آنان نیز وجود سم در بدن وی را رد کردند.

 

*علت مرگ یکی از کودکان چه بود؟

 

مجذوبی توضیح داد: شیگلا یک باکتری است که گاهی بی‌علامت بوده و گاهی با اسهال خفیف یا خونی همراه است، این میکروب یک توکسین ترشح می‌کند که وارد جریان خون شده و بر مغز و کلیه اثر می‌گذارد که اگر این اثرگذاری اتفاق بیفتد موجب مرگ شده و در مورد فوتی این ماجرا هم دقیقاً این مساله اتفاق افتاده بود.

 

*آب روستای چنار سالم است

 

وی با اشاره به آزمایش آب روستا نیز تصریح کرد: آب هم کاملا نرمال بوده و در آزمایشات باکتری از آن جدا نشد که این امر حاکی از سالم بودن آن است. ضمن اینکه اگر بنا بود آب روستا آلوده باشد باید همۀ اهالی روستا درگیر این بیماری می‌شدند نه فقط مردم یک بخش از روستا.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر تشخیص و درمان به‌موقع درخصوص این بیماری، ابراز کرد: سوال اصلی این است که این بیماری از کجا آمده؟ باید گفت اگر فردی بهداشت را رعایت نکرده و در فرآیند تهیه یک ماده غذایی شرکت کرده باشد می‌تواند افراد بسیاری را آلوده کند. در روستای چنار نیز این اتفاق افتاده بود.

 

*اگر یک نفر بهداشت فردی را رعایت نکند افراد بسیاری را آلوده می‌کند

 

مجذوبی در ادامه اعلام کرد: عدم رعایت بهداشت فردی در دفع و آلودگی افراد منجر به این اتفاق شده است، در واقع کافی‌است یک نفر بهداشت را رعایت نکند، بلافاصله همه‌گیری آغاز خواهد شد. پس توصیۀ ما رعایت بهداشت فردی در همۀ ابعاد است.

 

وی با اشاره به اینکه طبق آمار‌های رسمی 260 نفر مبتلا به این بیماری بوده‌اند که 55 نفر از آن در بیمارستان‌های بعثت و اسدآباد بستری شدند، گفت: همه کارهای بیماران بر اساس اصول علمی پیش رفت و می‌‌توانیم بگوییم در تشخیص علت، درمان و توصیه‌های بهداشتی عملکرد قابل توجهی از سوی همکاران ما مشاهده شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در حال حاضر وضعیت بیماران مناسب بوده و غالب آن‌ها به صورت سرپایی مداوا شده‌اند و تعداد 8 نفر نیز احتیاطا در بیمارستان هستند که طی روزهای آتی آن‌ها نیز بهبودی کامل خواهند یافت.

 

* هر حرفی که آرامش مردم را به هم بزند خلاف اصول کنترل همه‌گیری است

 

مجذوبی ضمن ابراز ناخرسندی از پخش شایعاتی در خصوص بی‌توجهی به بیماران، وجود سم در شربت و یا عامدانه بودن ماجرا، اذعان کرد: یکی از اصول کنترل همه‌گیری «حفظ آرامش» است و هر حرفی که آرامش مردم و جامعه را به هم بزند خلاف اصول کنترل همه‌گیری است.

 

وی در پایان سخنان خود رعایت بهداشت فردی را عامل قطع زنجیره این بیماری میکروبی عنوان کرده و بر توجه به مسائل بهداشتی تأکید کرد.

شناسه خبر 58815