شناسه خبر:61237
1401/7/23 08:54:13

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: این فرهنگ را جا بیندازیم که جمعیت جوان یک کشور به نفع خود مردم آن کشور است و این امر محقق نمی‌شود، مگر اینکه توجه ما به تشکل‌های مردمی باشد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه گذشته (21 مهرماه) در سومین جلسه ستاد جوانی جمعیت و حمایت از خانواده استان همدان که با حضور استاندار همدان و معاون سیاسی امنیتی وی و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی در سالن جلسات شهدای استانداری تشکیل شد و وضعیت اجرای این قانون مورد بررسی قرار گرفت، با بیان اینکه خانواده و جوانی جمعیت هر دو از مؤلفه‌های مهم هستند، عنوان کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها اشاره کرده‌اند، خانواده در نوک حمله فرهنگی بوده و دشمن درصدد بوده کانون خانواده را در تیررس اهداف خود قرار دهد، چراکه اصل، بطن و متن انسان‌های مستحکم، به خانواده‌های استوار و قوی بازمی‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: مسلم است که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارای اهمیت بوده و باید اجرایی شود، اما مسئله این است که پیش‌نیازهایی دارد و بدون توجه به آن‌ها نمی‌توان کار را پیش برد.
   «جمعیت» از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور
استاندار همدان «جمعیت» را یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور خواند و تصریح کرد: این مؤلفه در کنار قدرت نظامی، اقتصادی، علمی، عمق استراتژیک و سایر موارد، دارای اهمیت است؛ اما اگر جمعیت یک کشور قوای لازم را نداشته باشد، این مؤلفه‌ها نیز با ضعف مواجه خواهند شد.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: تأکید بر افزایش جمعیت مسلماً با عنایت به جمعیت کارآ، مؤثر و مفید است؛ جمعیتی که جامعه را به سمت پویایی ببرد، نه مانند برخی کشورها که فرزندان آن‌ها در خیابان به دنیا آمده و در خیابان از دنیا می‌روند و اثر مثبتی ندارند.
وی با اشاره به اینکه دشمن در دهه‌های گذشته جوانان را آماج حملات خود قرار داده است، اظهار کرد: دشمن هدف‌دار حمله می‌کند، چون نقش‌آفرینی کم‌نظیر جوانان ما را در دفاع مقدس دیده است؛ متوجه است که آن‌ها چطور در برابر دفاع از دین و تمامیت ارضی کشور سینه سپر می‌کنند، پس تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا این نقطه روشن را تاریک کند.
استاندار همدان ادامه داد: غیرت و حمیت جوان ایرانی در کنار بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی منجر به این شد که دشمن از طریق اشغال فضای مجازی عملیات خود را پیش ببرد و نمونه‌اش همان جوانان و نوجوانانی بودند که در اغتشاشات اخیر با کمترین شناخت از تاریخ و فرهنگ کشور، آسیب‌زا شدند.
قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود در باب توجه به جمیعت متعالی در کشور توضیح داد: این فرهنگ را جا بیندازیم که جمعیت جوان یک کشور به نفع خود مردم آن کشور است و این امر محقق نمی‌شود، مگر اینکه توجه ما به تشکل‌های مردمی باشد.
وی با اشاره به فقدان نیروی کار جوان در برخی کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، افزود: بسیاری از امور این کشور توسط نیروهای کار جوان سایر کشورها انجام می‌شود و به تبع اگر به تحدید نسل در ایران نیز کم‌توجهی شود، همین سرنوشت در انتظار ما خواهد بود.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ کشور را اصلاح کردیم بقیه موارد نیز راحت‌تر حل خواهد شد، گفت: اعطای وام و تسهیلات، مسکن و غیره حکم مُسکن را دارند، فرهنگ باید اصلاح شود تا بستر اعطای این موارد نیز فراهم شده و در مسیر درست خود قرار گیرد.
قاسمی‌فرزاد در ادامه با تأکید بر لزوم تأمین زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌های دولتی برای جوانی جمعیت، اعلام کرد: انتظار ما از آموزش‌وپرورش به‌عنوان مهم‌ترین دستگاه اجرایی مرتبط با قشر کودک و نوجوان و والدین آن‌ها، بسیار زیاد است و این دستگاه ظرفیت فراوانی برای فرهنگ‌سازی در این حوزه دارد.
وی اضافه کرد: خانواده‌های موفق عموماً چندفرزندی و پُرجمیعت بوده‌اند، این امر باید برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها تبیین شده و از آسیب‌های تک‌فرزندی نیز گفته شود؛ بدون تردید ارتباط‌گیری با افراد در تبیین مسائل اگر از سر دلسوزی و آگاهی‌بخشی باشد، مؤثرترخواهد بود.
استاندار همدان اداره کل فرهنگ و ارشاد را هم مورد خطاب قرار داد و گفت: از ظرفیت مساجد و پایگاه‌ها در محلات برای تحکیم بنیان خانواده استفاده کنید، برخی از کارهای فرهنگی خوب است که انجام شود، اما مسئله این است که کارهای مهم و اثرگذار را به‌صورت ریشه‌ای و در ارتباط گرفتن با خانواده‌ها به ثمر برسانید.
قاسمی‌فرزاد خطاب به معاون سیاسی امنیتی خود نیز گفت: ظرفیت کم‌نظیر وساطت در امر ازدواج را احیا کنید؛ حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بهترین ظرفیت برای این منظور هستند.
وی در پایان با بیان اینکه دل دشمنان هیچ‌وقت به حال کشور و ملت ما نمی‌سوزد و همواره به دنبال سودجویی خود هستند، تأکید کرد: اغتشاشات اخیر نشان داد دشمن چرا و کجا را هدف گرفته، باید با هوشیاری در مقابل این شیطنت‌ها ایستاد و بی‌شک جمعیت جوان، بالنده و متعالی، توانایی این ایستادگی را خواهد داشت.
   ثبت یک طلاق به‌ازای ثبت سه ازدواج در استان
مدیرکل ثبت احوال استان همدان نیز در ادامه با اشاره به ثبت یک‌هزار و 955 طلاق در 6 ماه ابتدایی امسال، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.2 درصد را نشان می‌دهد.
بابک بختیاری با اشاره به اینکه به‌ازای هر سه ازدواج یک طلاق در استان ثبت شده، اذعان کرد: سال گذشته 12 هزار و 981 مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده بود که این آمار نسبت به مدت مشابه سال 1399 افزایش 3.7 درصدی داشته؛ اما در 6 ماه ابتدایی امسال 6 هزار و 301 ازدواج به ثبت رسیده که 410 مورد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یعنی 6.1 درصد)، کاهش داشته است.
وی به وضعیت موالید استان نیز اشاره کرد و گفت: در 6‌ ماه ابتدایی سال جاری 11 هزار و 218 ولادت در استان ثبت شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 هزار و 659 مورد بوده و 3.8 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان تصریح کرد: پنج هزار و 938 مورد از این آمار یعنی 53 درصد مربوط به ولادت پسران و پنج هزار و 280 مورد یعنی 47 درصد مربوط به ولادت دختران بوده است.
بختیاری وضعیت موالید در شهرستان‌ها را نیز تشریح کرد و گفت: آمار موالید شهرستان‌های استان در 6 ماهه ابتدایی امسال در اسدآباد 648 مورد، ملایر یک‌هزار و 776 مورد، بهار 790 مورد، تویسرکان 494 مورد، درگزین 210 مورد، رزن 462 مورد، کبودراهنگ 904 مورد، قلقل‌رود 68 مورد، نهاوند 993 مورد و همدان چهار هزار و 483 مورد بوده است.
وی با اشاره به اینکه بالاترین نرخ ولادت در کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان و کمترین نرخ مربوط به استان گیلان است، ابراز کرد: میانگین نرخ موالید در استان 13 در هزار بوده که شش‌دهم کمتر از میانگین نرخ ولادت در کشور است.

شناسه خبر 61237