شناسه خبر:62890
1401/9/2 08:32:16

سپهرغرب، گروه خبر: مرحله اول مرمت و ساماندهی ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق با هدف حفظ بناهای تاریخی آغاز شد.

با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال مرحله اول مرمت فضای ورودی و دعوت‌کنندگی شمس‌السطلنه نراق پس از عقد قرارداد با پیمانکار ذیصلاح و با نظارت اداره کل انجام شد.
مرمت فضای ورودی و فضای دعوت‌کنندگی بازار شمس‌السلطنه نراق با همکاری و مشارکت خیرین، نراقی مجید محمدی و حاج فروغی و همچنین مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه شهرستان، انجام شد.
کاروانسرای شمس‌السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده است. معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.
مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی شمس‌السلطنه نراق به شماره 1645 در 22 آبان ماه 1362 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است و دیوارهای بازار آجری و سقف آن، ضربی آجری است و در حجره‌ها همه از چوب است که روی آنها با مهارت و زیبایی خاصی کنده‌کاری شده است.
بازار توسط یکی از تجار شهر به‌نام حاج محمد نراقی در دوره قاجار و در قرن 13 هجری ساخته شده که بعدها به تنها دخترش شمس‌السلطنه به ارث رسید و از این رو این مجموعه به بازار شمس‌السلطنه شهرت یافته است.

شناسه خبر 62890