شناسه خبر:63214
1401/9/10 09:01:23
انتقاد تند فرماندار همدان به راه و شهرسازی و راهداری؛

کنارگذر غربی همدان باید زودتر تمام شود

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان با بیان اینکه 235 میلیارد تومان اعتبارات ابلاغی پروژه‌های تملک دارایی شهرستان تخصیص مورد انتظار را نداشته است، گفت: کنارگذر غربی همدان باید زودتر تمام شود؛ انتظار داریم 235 میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های شهرستانی تحت عنوان تملک دارایی در جای خود قرار گیرد.

محمدعلی محمدی چهارشنبه 9 آذرماه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان همدان اظهار کرد: برنامه ششم توسعه با فرازونشیب‌هایی که داشت، آخرین روزهای خود را سپری می‌کند؛ اما برنامه هفتم افق گسترده‌ای دارد که حتماً برش شهرستانی به ادارات داده می‌شود تا نقشه راهی برای ادامه کارها باشد.
وی با تأکید بر برنامه‌محوری مدیران، مطرح کرد: راه رسیدن به کار اثربخش برنامه‌محور بودن است؛ بدهکار مردم و نظام هستیم، بنابراین باید تلاش و کوشش بیشتری داشته باشیم.
این مقام مسئول با اشاره به پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به استان همدان، خاطرنشان کرد: از مجموع چهار هزار و 395 میلیارد تومان شهرستان همدان حدود 295 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است که باید پیگیری شود.
فرماندار همدان با بیان اینکه همدان نخستین شهرستانی است که از اعتبارات سفر هیئت دولت بهره‌مند شده است، یادآور شد: امیدواریم این اعتبارات محقق شود.
وی با تأکید بر اینکه پروژه کنارگذر غربی همدان یک پروژه فرااستانی است، خطاب به راه و شهرسازی اظهار کرد: این پروژه نباید معطل بماند و حداقل کارهای اداری باید تمام شود.
   کنارگذر غربی یک شریان حیاتی برای همدان است
وی با انتقاد از اینکه گزارش وضعیت کنارگذر غربی همدان خوب نبود، گفت: کنارگذر غربی یک شریان حیاتی برای همدان است و باید هرچه زودتر انجام شود؛ ضمن اینکه 9.5 کیلومتر از آن بیشتر باقی نمانده، باید با اتمام این پروژه بتوانیم حداقل بخشی از ترافیک همدان را به این بخش منتقل کنیم.
محمدی با بیان اینکه کنارگذر غربی یک پروژه حیاتی برای همدان به‌ویژه در ایام پُرتردد مانند ایام اربعین است، افزود: محموله‌های اشتعال‌زای غرب کشور از این محور تردد می‌کنند که باعث نگرانی است و باید هرچه زودتر انجام شود.
وی با اشاره به اینکه محور مرادبلاغی- قهاوند- آزادراه حکم کنارگذر شرقی را دارد، اظهار کرد: تأکید مؤکد داریم این پروژه اجرایی شود، البته پیمانکار درحال انجام کار است، اما توان لازم را ندارد.
محمدی با اشاره به اینکه برای راه‌های روستایی استان 14.7 میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده اما نظر ما تأمین نشده است، خطاب به مدیرکل راهداری گفت: به معاونان بگویید بی‌خودی خاک‌بازی نکنید، در یک پروژه هفت کیلومتری هنوز اتفاقی نیفتاده است، باید تکلیف این پروژه مشخص شود.
وی با اشاره به پروژه راه روستایی دولت‌آباد ورکش در بخش قهاوند، بیان کرد: این پروژه که اعتبار و تجهیزات دارد و مطالبه مردم است، چرا دست دست می‌کنید؟ یکباره باید تکلیف این پروژه مشخص شود؛ درصورتی که ظرف یک هفته تکلیف این پروژه مشخص نشود، اعتبارات فصل راه شهرستان را به سایر دستگاه‌ها خواهیم داد.
فرماندار همدان با ابراز گلایه از مجموعه راهداری استان همدان، تصریح کرد: اگر مجموعه توان ندارد، اعلام کند که نمی‌تواند و بگوید که شهرستان در زمینه راهداری مشکل دارد.
   تأمین آب شرب همدان کار سنگینی بود
وی با بیان اینکه تأمین آب شرب همدان کار سنگینی بود، یادآور شد: 16.5 کیلومتر تملک، حفاری و لوله‌گذاری ظرف دو ماه به اتمام رسید که برگ زرینی برای شهرستان است، اما قدرت تبیین مطلب وجود ندارد.
فرماندار همدان با اشاره به آب‌رسانی از 70 حلقه چاه کشاورزی، بیان کرد: هنوز 50 حلقه چاه در مدار وجود دارد، اما بحث آب‌رسانی تمام نشده و تا زمانی که تصفیه‌خانه به اتمام نرسد و آب تالوار در اختیار مردم نباشد، کار ادامه خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه ما باید به دنبال تأمین آب پایدار برای همدان باشیم، یادآور شد: باید به دنبال آب پایدار از درون مجموعه باشیم، به‌طوری که آب رودخانه دره مرادبیگ، ابرو، خاکو و سیمین باید هدایت شوند.
محمدی با اشاره به اینکه باید قدر داشته‌های خودمان را بدانیم، گفت: باید خطرپذیر باشیم و برای همدان با جمعیت 700 هزار نفر آب پایدار تأمین کنیم که لازمه این کار ایده‌پردازی است.
وی درباره طرح اصلاح الگوی کشت نیز خاطرنشان کرد: طرح راهبردی مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به فراموشی سپرده نشود، این طرح توسط مدیران جهاد کشاورزی امضا شده و باید انجام شود.
فرماندار همدان در پایان با اشاره به اینکه وضعیت ورودی‌های شهر همدان خوب نیست، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی باید کمک کنند، چراکه وضعیت ورودی‌های شهر زیبنده همدان نیست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با بیان اینکه 210 روستای استان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، از آب‌رسانی سیار به 10 روستای شهرستان همدان خبر داد.
فرهاد بختیاری‌فر اظهار کرد: در سال 1401 در شهرستان همدان 152 میلیارد تومان اعتبار در بخش آب و فاضلاب مصوب شده که تاکنون 27 میلیارد تومان تخصیص یافته و عملیات اجرایی اکثر پروژه‌ها آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه در سفر هیئت دولت به همدان برای تکمیل خط تصفیه‌خانه همدان 50 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: این اعتبار قرار است دو ساله تخصیص داده شود که در سال‌جاری 33 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
بختیاری‌فر ادامه داد: برای پروژه تکمیل شبکه‌های فاضلاب روستاهای یلفان و ابرو 30 میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری تخصیص داده شده که 6 میلیارد آن در سال‌ جاری اختصاص می‌یابد.
وی یادآور شد: در سفر هیئت دولت برای کل پروژه‌های مجتمع‌های آب‌رسانی استان 200 میلیارد تومان تخصیص داده شده که سهم شهرستان همدان 18 میلیارد تومان بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: در مصوبات سفر سهم شهرستان همدان 107 میلیارد تومان بوده که برای سال جاری 41 میلیارد تومان مصوب شده است.
وی ادامه داد: با اجرای پروژه‌های آب‌رسانی تا پایان سال 1402 نباید روستایی با مشکل تأمین آب در استان داشته باشیم.

شناسه خبر 63214