شناسه خبر:66061
1401/11/25 01:19:11
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان مطرح کرد:

ساخت خانه‌های عالم، مغفول مانده در دولت‌ها

سپهرغرب، گروه فرهنگی - شهره کرمی: حضور علما در هر شهر و روستا همواره باعث شده تا مردم علاوه بر بهره‌مندی از مسائل دینی، در سایر مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز از آن‌ها بیاموزند. حضور آن‌ها از بسیاری معضلات جلوگیری کرده و حتی در بروز اختلافات نیز می‌تواند از تشدید آن و رفتن به مراجع قضائی جلوگیری کند.

این حضور در هر شهر و یا روستا نیازمند وجود برخی امکانات است تا امام محله بتواند در راستای ارتقای دین و فرهنگ فعالیت کند. حال آنکه امروزه آنطور که باید به این موضوع پرداخته نمی‌شود و شاهد وجود مشکلاتی به خصوص در موضوع ساخت خانه عالم در روستاها هستیم.

با توجه به نتایج حضور عالمان دینی متخصص در محلات که اثرات مثبتی دارد و این نکته که در حوزه‌های مختلف برای همه گروه‌های سنی در سطح جامعه نیاز به راهنمای مربوطه وجود دارد، سپهرغرب گفت‌وگویی با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان داشته که در ادامه می‌خوانیم:

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری با اشاره به اینکه مجموع خانه‌های عالم در سطح روستاهای استان 180 باب بوده، گفت: ما چند سال است که نتوانسته‌ایم یک خانه عالم بسازیم و طی چند سال حضور من هیچ اعتباری برای ساخت این خانه‌ها تخصیص داده نشده و مغفول مانده است.

   وضعیت ساخت خانه عالم در چند سال گذشته منفی بوده است

وی وضعیت ساخت خانه عالم در چند سال گذشته را منفی اعلام کرد و گفت: هیچ خانه عالمی به تنهایی با اعتبارات دولتی ساخته نشده، برخی خانه‌های نیمه‌ساز با کمک مردم و همراهی دولت ساخته شده و برخی کاملاً مردمی‌ساز هستند.

این مقام مسئول با ابراز اینکه با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مجموعه بنیاد علوی نیز تعدادی خانه عالم ساخته شد مطرح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به طور ویژه در سال گذشته اعتباری بالغ بر 850 میلیون تومان برای تعمیرات اختصاص داده که اگر این اعتبار نبود با چالش‌های جدی در بخش نگهداری از این خانه‌ها مواجه می‌شدیم.

حجت‌الاسلام نظیری از ساخت خانه‌های عالم توسط قرارگاه سازندگی سپاه و مجموعه گروه‌های جهادی خبر داد و اظهار کرد: با این حال ما در این خصوص خیلی عقب هستیم چراکه از تعداد هزار و 200 روستا در سطح استان تعداد خانه‌های ساخته‌شده توسط متولیان تنها 180 باب بوده که تعداد کمی است و در این خصوص با چالش روبه‌رو هستیم.

وی وجود خانه عالم در هر روستا را مسئله اصلی برای فعالیت برشمرد و گفت: نبود خانه عالم یک مسئله جدی است چراکه برخی علما به‌دلیل نبود این فضا نتوانسته‌اند به‌طور مستمر در روستاها حضور داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات، دولت در گام نخست بعضاً در کمیته تخصیص شهرستان‌ها، اعتباراتی برای ساخت و مرمت خانه‌های عالم درنظر می‌گیرد اما بسیار اندک است و کفاف حفظ خانه‌های موجود را نمی‌دهد پس ما نمی‌توانیم انتظار ساخت با این اعتبارات داشته باشیم.

   280 مبلغ در روستاهای استان همدان حضور دارند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 280 مبلغ در روستاهای استان همدان حضور دارند، اظهار کرد: این افراد شامل روحانیون مستقر و روحانیون درنظر گرفته‌شده در طرح هجرت هستند که از سوی سازمان تبلیغات و حوزه علمیه به این محل‌ها اعزام شده‌اند.

حجت‌الاسلام نظیری ضمن تأکید بر اینکه این افراد در روستا ساکن هستند و کل امور تبلیغی روستا را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم بخواهند، عالم در روستا خواهد ماند؛ ما شاهدیم که برخی علما تا حدود 15 سال در روستایی حضور داشته‌اند و برخی نیز هر سال تغییر می‌کنند.

وی در خصوص ارتباط مستمر مبلغین با مردم روستاهایی که در آن حضور داشته‌اند، گفت: ما نیز بر این امر تأکید داریم چراکه برخی مبلغین در ایام تبلیغی در روستاها حضور دارند و این ارتباط مستمر باعث می‌شود تا طلبه در امور اجتماعی، دینی و اختلافات اهالی تأثیرگذار باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انتظارات سازمان تبلیغات از روحانیون حاضر در روستاها نسبت به گذشته تغییر کرده، بیان کرد: امروز از روحانیون به‌عنوان امام روستا و امام محله انتظار می‌رود الگوی مناسبی از مدیریت اسلامی در فضای روستا و محله باشند.

  استان همدان یکی از استان‌های ممتاز کشور در زمینه امام محلات است

حجت‌الاسلام نظیری با تأکید بر اینکه همدان یکی از استان‌های ممتاز کشور در زمینه امام محلات است، عنوان کرد: بر اساس آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، مناطق آسیب‌پذیر شهر شناسایی شده و طلبه‌هایی که در حوزه کنترل و مدیریت این آسیب‌ها ازجمله اعتیاد، طلاق و خودکشی فعالیت‌های موفقی داشته‌اند حضور یافته و بسیاری از این مشکلات را کنترل و مدیریت کرده‌اند.

وی در خصوص نحوه انتخاب امام محلات و روستاها، اذعان کرد: این افراد در حوزه‌های مختلف آموزش دیده، گزینش و سپس پذیرفته می‌شوند و پس از آزمون و مصاحبه نیز همواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه امام‌های مستقر در واحدهای فرهنگی و اجتماعی در شهر‌ها و امام‌های حاضر در روستاها شان امامت دارند، تصریح کرد: باید ظرفیت‌های مردمی را با کمک خود مردم شناسایی کنند و در مسیر رشد و ارتقای جامعه هدف خود داشته باشند و مسئله شناسی و ارائه راهکار برای حل مسائل جزو یکی از تکالیف این افراد تعریف شده که خوشبختانه نوع رویکرد‌ها خوشبختانه مؤثر و مثبت بوده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه رویکردها در این خصوص مثبت بوده، اظهار کرد: در شهرستان رزن تمام طلبه‌های روستاها آموزش‌های مدیریت خانواده را دیده‌اند و کلینیکی با عنوان کلینیک تعالی خانواده تأسیس شده که از اساتید مجرب و متخصصی از قم دعوت می‌شود تا برای حضور مؤثر دارند.

   مبلغین با توجه به نیاز مناطق اعزام می‌شوند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه اعزام‌ها کارشناسی‌شده است اذعان کرد: افراد به‌صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف آموزش‌های مقدماتی دیده‌اند؛ یکی از رابطان اصلی مجموعه‌های خدمات‌رسان مثل بنیاد علوی که نمایندگی این بنیاد است خود یکی از امامان پایگاه فرهنگی اجتماعی بوده‌ که بعد از کسب توانمندی‌های لازم و موفقیت در منطقه به‌عنوان رابط مجموعه بنیاد علوی در استان به‌کارگیری شد.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اینکه مجموعه پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق هدفی مانند قهاوند، پیشخور فامنین و سایر مناطق و در کل استان جهت رفع محرومیت موضوع کلی را دنبال می‌کنند تأکید کرد: این بنیاد برای ارائه تسهیلات و ایجاد اشتغال به عوامل ایجاد آسیب اجتماعی در هر منطقه می‌پردازد.

وی ضمن یادآوری اینکه بخشی از علل ایجاد آسیب در آقایان به بیکاری برمی‌گردد، تصریح کرد: مجموعه پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر‌ها و مجموعه امامان روستا در این قسمت با توجه به توان خود بسیار عالی عمل و ظرفیت‌های خوبی در حوزه اشتغال ایجاد کرده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مسجد حضرت رقیه (س) در منطقه شهرک ولیعصر (ع) یکی از جامعه‌های هدف پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی ماست؛ خدماتی که این مسجد در ایجاد انسجام اجتماعی، حل مسئله‌های مردم، شناسایی ظرفیت‌های منطقه و به‌کارگیری آن برای حل مشکلات مردم، ارائه مشاوره‌های تخصصی به خانواده‌ها، تربیت کودک و نوجوان، حل آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، طلاق و سایر موضوعات ارائه می‌دهد، در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

  فعالیت 6 پایگاه فرهنگی و اجتماعی در همدان

حجت‌الاسلام نظیری تعداد پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی استان را 6 مورد برشمرد و گفت: این پایگاه‌ها در حال توسعه هستند و تعداد دیگری نیز به این مجموعه‌ها اضافه خواهند شد؛ در شهرستان‌های دیگر نیز یک یا دو پایگاه فرهنگی و اجتماعی و 6 پایگاه در ملایر نیز در حال فعالیت است.

وی ضمن بیان اینکه تعداد کم این پایگاه‌ها به دلیل نبود افراد توانمند برای مدیریت است، گفت: این موضوع که هر پایگاه به طلبه با توانمندی خاص نیاز دارد به سرعت توسعه نیافته؛ البته نوع خدمات پایگاه‌ها در هر منطقه، مدل و الگوهای عملیاتی متفاوت است چراکه هر منطقه مسائل مختص به خود را دارد.

  فعالیت بی‌نظیر یک پایگاه در حوزه کودک و نوجوان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه پایگاه مستقر در مسکن مهرهای شهرک اندیشه فعالیت خوبی داشته، اظهار کرد: این کار در حوزه کودک و نوجوان در نوع خود بی‌نظیر است؛ هر شب مسجد با بیش از 100 مخاطب جدی کودک و نوجوان در حال فعالیت است در حالی که در سایر مساجد این حضور را شاهد نیستیم.

حجت‌الاسلام نظیری در ادامه با اشاره به پایگاه مستقر در منطقه خضر، اظهار کرد: در این منطقه در حوزه آگاه‌سازی و توانمندسازی بانوان اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت پایگاه‌ها ازجمله مواردی است که امروزه مغفول مانده، اذعان کرد: این فعالیت‌ها کارهای میدانی و عملیاتی اثربخش بوده که نقش اصلی را در آن مردم بازی می‌کنند اما به آن پرداخته نشده است.

وی در خصوص نحوه اعزام مبلغ به هر روستا تصریح کرد: قبل از اعزام افراد علاوه بر نیازسنجی هر روستا با ریش‌سفیدان و بزرگان روستا نیز در خصوص مسائل مورد نظر روستا مشورت شده و سپس مبلغ آموزش‌دیده در آن حوزه اعزام خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دولت‌ها در طول این سال‌ها پشتیبانی لازم را برای حضور عالم در روستا نداشته‌اند، گفت: اهتمام در این حوزه جدی نبوده و ما می‌بینیم در تمام روستاها خانه بهداشت، بهورز و معلم وجود دارد اما برای حضور عالم حمایت‌های لازم وجود ندارد.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اینکه بانوان مبلغ، شریک‌الامام به معنای معین و همراه امام نام گرفته‌اند، افزود: آن‌ها در حوزه ساماندهی ظرفیت‌های بانوان در محلات و روستاها فعالیت دارند؛ آن‌ها حدود یک سال و نیم است که از طریق بنیاد هدایت آموزش دیده و در فضای تبلیغی نقش ایفا می‌کنند.

شناسه خبر 66061