شناسه خبر:67857
1402/1/26 12:17:16

استاندار همدان گفت: 140 هکتار زمین از اراضی استانداری همدان برای ساخت حدود 11 هزار واحد نهضت ملی مسکن همدان به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار : علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه 24 فروردین‌ماه در شورای مسکن استان همدان، که با حضور نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، در آغاز سخنان خود با اشاره به خلاء قانونی در الحاق زمین به همدان و به تبع آن فراهم نبودن امکان ساخت و ساز در سالیان گذشته اظهار کرد: در طول چهار دهه گذشته هیچ پهنه‌ای به شهر همدان اضافه نشده و همین مساله باعث شده بود با افزایش مهاجرت و افزایش جمعیت، تراکم جمعیت بالا رفته و قیمت زمین و مسکن افزایش یابد، لذا ضرورت بازنگری در طرح جامع شهری بر ما مسجل شد.

 

وی ادامه داد: بازنگری در سال 1395 پیگیری شده اما نهایتاً بعد از 6 سال محقق شد و 2000 هکتار به محدوده شهر همدان اضافه شد؛ به‌طوری‌که محدوده شهر از 5700 هکتار به 7700 هکتار افزایش یافت.

 

استاندار همدان با تأکید بر اینکه ما به این میزان بسنده نمی‌کنیم، چراکه تأمین مسکن برای سایر متفاضیان را نیز با جدیت و فوریت در دستور کار داریم، تصریح کرد: اقدامات و توافقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته که متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

قاسمی‌فرزاد با اشاره به وجود مشکلات ساخت مسکن در همدان توضیح داد: مناطق مختلفی برای این کار مشخص شد اما مسأله کلاس خاک مناطق بود که اغلب با توجه به کاربری اراضی برای ساخت مسکن استاندارد نبوده و همین مساله فرآیند کار را طولانی می‌کرد. (کلاس خاک باید بالای سه باشد که در این مناطق این میزان نبود.)

 

وی متذکر شد: با همه این دشواری‌ها در گام اول رویکرد خوبی اتخاذ کردیم و آن اینکه در «شهرک جدید اکباتانا» ساخت خانه‌های شخصی و تک‌واحدی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا شهروندان از آسایش بیشتری برخوردار باشند. بر این اساس نیز شرکت‌هایی با فناوری بالا قرار است به این عرصه ورود کرده، ساخت این خانه‌ها را به سرعت آغاز کنند و تحویل متقاضیان دهند.

 

استاندار همدان با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شهرک اکباتانا یکی از بهترین شهرک‌های موجود خواهد شد بر در نظر گرفتن کلیۀ نکات فنی، تخصصی، فضای آموزشی، درمانی و تأمین سرانه فضای سبز شهرک جدید توسط کارشناسان مربوطه در ساخت واحدهای مسکونی این شهرک تأکید کرد.

 

قاسمی فرزاد اعلام کرد: 140 هکتار زمین از اراضی استانداری همدان برای ساخت حدود 11 هزار واحد نهضت ملی مسکن همدان برای متقاضیان تأمین شده است.

 

وی با بیان اینکه زمین این شهرک رایگان بوده و فقط هزینه آماده‌سازی آن از متقاضیان اخذ خواهد شد، گفت: با توجه با نزدیکی این شهرک به همدان، زیرساخت‌های آن به سهولت و با سرعت اجرا خواهد شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود به رایزنی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت واحدهای جدید در شهر همدان و گفتگو با رئیس بنیاد کشور در این راستا خبر داد و افزود: از همه ظرفیت‌ها برای خانه‌دار شدن مردم استفاده کرده و در این زمینه تعلل نخواهیم کرد.

 

** قیمت زمین و خانه در همدان شکسته خواهد شد

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به فراز و نشیب‌های بسیار طی سالیان گذشته برای افزودن پهنه شهری همدان، عنوان کرد: گفت: در سال‌های گذشته عده‌ای که کاش هیچ وقت پایشان به تهران نمی‌رسید، 1500 هکتار شهر همدان را کوچک کرده و مردم را بدبخت کردند!

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: محدوده همدان با 700 هزار نفر جمعیت 5700 هکتار و محدوده یزد با 600 هزار نفر جمعیت 12 هزار هکتار است و همین باعث می‌شود یزدی‌ها بتوانند خانه‌های ویلایی بسازند و ما در تأمین مسکن برای مردم مشکل داشته باشیم و قیمت خانه و زمین هم سر به فلک بکشد.

 

وی با تأکید بر اینکه تاکنون کار به دلیل دیدگاه‌های مختلف افراد قفل شده بود وگرنه غرضی در میان نبود، تصریح کرد: به اعتقاد بنده 3000 هکتار باید به شهر همدان اضافه شود تا مردم بتوانند نفس بکشند و البته در این صورت است که قیمت زمین و خانه خواهد شکست که آن روز هم به لطف خدای متعال دور نیست.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این 3000 هکتار در مرحله اول 2000 هکتار اضافه شده و با ساخت مسکن در شهرک اکباتانا خواهیم دید این شهرک، زیباترین و گران‌قیمت‌ترین ساختمان‌ها را در بهترین نقطه شهر همدان خواهد داشت.

 

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه دور تا دور این شهرک، اتوبان است، متذکر شد: آرزوی دیرینه ما ساخت رینگ سوم شهر همدان است که با الحاق زمین به محدوده شهر همدان و ساخت شهرک اکباتانا این آرزو محقق شده و با اضافه شدن رینگ سوم و استفاده از تراموا (قطار شهری)، 80 درصد مشکل ترافیک شهر همدان حل خواهد شد.

 

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: اینکه تا الان چه کسی چه حرفی زده و چه نظری داشته مهم نیست، باید برای این مردم کار کنیم، امروز هیچ چیزی در کشور به اندازه زضایتمندی و آرامش مردم مهم نیست و این رضایتمندی در گرو کار کردن برای مردم به دست خواهد آمد.

 

** طرح جامع مولد همه طرح‌های شهر و سند بالادستی توسعه یک شهر

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در ادامه اذعان کرد: برای اجرای طرح مسکن مهر در همدان، زمینی که کاربری مسکونی داشته و بتواند همه نیازهای شهروندان را در یک منطقه مسکونی پوشش دهد وجود نداشت، بنابراین ناچاراً برای ساخت مسکن در کاربری‌های عمومی نظیر شهرک مدنی، بهشتی، تپه امام گل و حصار حاج شمسعلی‌ ورود کردند لذا شاهد این بودیم که ساکنان این مناطق از بسیاری از رفاهیئت ورزشی، تفریحی، آموزشی، مذهبی و... دور بودند.

 

فرزاد تیموری تأکید کرد: همان‌طور که شاهد هستیم اکنون در تپه امام‌گل هیچ امکان رفاهی وجود ندارد، کاربری حصار شمسعلی نیز پارک جنگلی بود که در نهایت تبدیل به مسکن شد.

 

وی با اشاره به اینکه در استان باید سه برابر مسکن مهر مسکن ملی ایجاد کنیم، تصریح کرد: بر این اساس با وجود 30 میلیون مسکن مهر ساخت 120 میلیون مسکن ملی در دستور کار قرار گرفت.

 

این مسئول گفت: بر این اساس و تهیه زمین 680 هکتاری بر خلاف نظر عده‌ای که گمان می‌کردند طرح جامه شهر ربطی به این قضایا ندارد، نیاز بود تا از مشاور برای طرح جامع شهری و طرح تفصیلی کمک بگیریم، چراکه طرح جامع مولد همه طرح‌های شهر بوده و سند بالادستی توسعه یک شهر محسوب می‌شود.

 

تیموری در پایان به احداث بیمارستان یک‌هزار تخت خوابی نیز اشاره کرد و گفت: احداث این مجموعه نیز به دلیل فقدان زمین مناسب با اما و اگر مواجه شده بود که اکنون با رفع مشکلات موجود جانمایی آن نیز مشخص شده و اقدامات لازم برای آغاز کار با نگاه کارشناسی و اصولی آغاز خواهد شد.

 

** فقط 215 متقاضی برای اختصاص پروژه و تعیین تکلیف باقی مانده‌اند

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در بخش پایانی این جلسه با بیان اینکه در استان همدان تاکنون 122 هزار نفر متقاضی مسکن ثبت نام کرده‌اند، عنوان کرد: از این تعداد 49 هزار و 54 نفر واجد شرایط تشخیص داده شده و 11 هزار نفر آنان ساماندهی شده‌اند.

 

ایوب اسداللهی خاطرنشان کرد: بعد از اقدامات لازم تامین و الحاق 680 هکتار زمین در دستور کار قرار گرفت.

 

وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت: برای این طرح نیز 96 هزار و 822 نفر ثبت نام کرده و بین 40 تا 90 میلیون واریزی داشته‌اند که از این تعدادبه 11 هزار متقاضی واحد اختصاص داده شده و فقط 215 متقاضی برای اختصاص پروژه و تعیین تکلیف باقی مانده‌اند.

شناسه خبر 67857