مغزیجات آجیلی به حفظ سلامت قلب افراد دیابتی کمک میکند
سپهرغرب، گروه سلامت: به گفته محققان مصرف روزانه یک مشت مغزیجات آجیلی بهخصوص مغزیجات درختی، خطر بیماری قلبی-عروقی را در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کاهش میدهد.
مغزیجات درختی نظیر گردو، بادام، فندق برزیلی، بادام هندی، پسته، پیکن (گردوی بومی آمریکا)، ماکادمیا (فندق استرالیایی)، فندق و دانه کاج در مقایسه با بادام زمینی، ارتباط بسیار قوی با کاهش خطر مشکلات عروق کرونر، مرگ قلبی و مرگومیر به هر علتی دارند.
نتایج نشان داد حتی مصرف کم این مغزیجات نیز مؤثر است. درحالی که مکانیسم دقیق بیولوژیکی مغزیجات آجیلی بر سلامت قلب نامشخص بوده، اما محققان عنوان میکنند که بهنظر میرسد مغزیجات موجب بهبود کنترل قندخون، فشارخون، متابولیسم چربیها، التهاب و عملکرد دیواره عروق خونی میشوند.
«پراکاش دیدوانیا»، استاد دانشگاه کالیفرنیا در این باره میگوید: «بیماری قلبی-عروقی علت اصلی مرگ، حملات قلبی، سکته و ناتوانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو است.»
وی در ادامه میافزاید: «تلاش برای فهم رابطه بین این دو برای پیشگیری از مشکلات قلبی-عروقی ناشی از دیابت نوع دو و کمک به افراد برای انتخاب گزینههای آگاهانهتر، مهم است.»
در این مطالعه تیم تحقیق از دادههای مربوط 16هزار و 217 مرد و زن قبل و بعد از تشخیص بیماری دیابتشان استفاده کردند.
محققان مشاهده کردندافرادی که بعد از تشخیص بیماری دیابتشان مصرف مغزیجات آجیلی را افزایش دادند، 11 درصد با خطر ابتلای کمتر به بیماری قلبی-عروقی، 15 درصد با خطر کمتر بیماری قلبی و عروق کرونر، 25 درصد با خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی و 27 درصد با خطر کمتر مرگ زودهنگام به هر دلیلی مواجه بودند.
به گفته محققان مصرف هر وعده اضافی از هر نوع مغزیجات آجیلی در هفته با کاهش سه درصدی خطر بیماری قلبی و کاهش 6 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.
محققان تأکید میکنند که برای بهبود رژیم غذایی و سبک زندگی بعد از تشخیص بیماری دیابت نوع دو، هیچگاه دیر نیست.