شناسه خبر:73766
1402/6/29 12:04:07

سپهرغرب - گروه خبر: سمیرا گمار؛ استاندار همدان با بررسی و تطبیق 100 قلم کالای ارائه‎‌شده مورد نیاز مردم، گفت: نیاز است قیمت‌های اعلامی صمت و ناظران دفتر اقتصادی استانداری باهم تطبیق داشته باشد که این امر مستلزم افزایش دقت در بازرسی‌ها است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه ستاد تنظیم بازار استان همدان که با حضور کلیه متولیان و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با اشاره به اعلام قیمت 100 قلم کالا از سوی مدیرکل صمت، بر تطبیق قیمت‌های اعلامی از سوی سازمان صمت و دفتر اقتصادی استانداری تأکید کرد و یادآور شد: نیاز است با بازرسی‌های دقیق، منسجم و هماهنگ در بازار، قیمت‌ کلیه کالاها یکسان بوده و این‌طور نباشد که قیمت‌ها در یک راسته‌بازار، مغازه به مغازه تفاوت داشته باشد.

وی ادامه داد: نیاز است گشت مشترک روزانه در محلات، بازار و شهرهای مختلف استان و رصد قیمت‌ها دائمی باشد و اگر کسی افزایش قیمت یا گران‌فروشی دارد، ضمن برخورد احترام‌آمیز با او، رسیدگی قاطعانه انجام شود.

استاندار همدان با این توضیح که رصد قیمت مایحتاج مردم لازم است تا شاهد تغییرات خودسرانه و گران‌فروشی نباشیم، افزود: باید با کنترل و بازرسی، مانع از ایجاد قیمت‌های متفاوت در بازار باشیم تا ضمن سهولت دسترسی مردم به کالاها، از التهاب بازار نیز جلوگیری کنیم.

قاسمی‌فرزاد در بخش دوم سخنان خود با تاکید بر تأمین گوشت قرمز (گرم گوساله) ارزان‌قیمت به‌منظور تعادل‌بخشی به بازار، اظهار کرد: ضمن اینکه دامپزشکی باید پیگیری کند تا گوشت تازه با قیمت مناسب وارد استان و در سطح بازار عرضه شود، متولیان امر نیز باید تقاضا را به دو تا دوونیم تُن برسانند که با قیمت مناسب به دست همه مردم برسد.

وی سپس به بسته‌بندی و توزیع شکر اشاره کرد و گفت: نیاز است همان‌طور که قبلاً نیز تأکید شده، تمام بسته‌بندی‌های شکر استان یک کیلوگرمی باشد و کنترل کنید که کمتر از یک کیلو نباشد.

استاندار همدان همچنین با اشاره به وضعیت مناسب ذخایر کالاهای اساسی، تصریح کرد: باید نظارت‌ها جدی و دقیق باشد که توزیع به‌موقع صورت بگیرد تا هیچ کالایی کم نباشد؛ یعنی به محض اینکه کالایی مقداری کم شد، جای خالی آن با نظارت سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های نظارتی پُر شود.

* امکان نظارت برخط بر سیلوهای بخش خصوص وجود داشته باشد

قاسمی‌فرزاد سپس به سیلوهایی که نهاده‌ها در آن‌ها نگهداری می‌شوند اشاره و اذعان کرد: بایستی تجهیزات سیلوها و انبارها به‌روز و مناسب باشد؛ ضمن اینکه تأکید ما بر این است که حتی‌المقدور از انبارهای دولتی استفاده کنید و اگر برای افزایش ذخیره‌ها از سیلوی بخش خصوصی استفاده می‌کنید، به‌لحاظ فنی بدون مشکل و امکان نظارت برخط بر آن‌ها وجود داشته باشد.

وی به اتفاق اخیر درخصوص آلودگی ذرت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: آن اتفاق به‌دلیل رطوبت ذرت بود که البته چون ذرت در چند مرحله (خوراکی، صنعتی و غیره) قابل استفاده است و دورریزی ندارد، مشکلی پیش نیامد؛ اما به‌هرحال باید در همان مرحله نخست بحث نگهداری و عدم آلودگی مورد توجه قرار گیرد.

استاندار همدان با این بیان که بازدید از سیلوها باید به‌طور مرتب و هر زمان که دامپزشکی تشخیص می‌دهد صورت بگیرد، عنوان کرد: کسانی که در این حوزه تخصص دارند، وارد کار شوند که خدای‌نکرده با نشر شایعات، کلیت کشور، نظام و حاکمیت آسیب نبیند؛ ضمن اینکه اگر کسی قصور و تقصیر دارد نیز باید به آن رسیدگی شود.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: هیچ مانعی نباید سر راه دامپزشکی باشد، کارشناسان امر هر زمان که مراجعه کنند، می‌توانند از سیلوها بازدید کنند؛ اگر هم مانعی بود، با سازمان جهاد کشاورزی و دفتر امور اقتصادی استانداری رایزنی‌های لازم برای رفع موانع صورت بگیرد.

وی توضیح داد: درخصوص مباحث ایمنی و بهداشتی نیز لازم است کارشناسان گزارش‌ها را برای بنده بفرستند، دستگاه‌های تخصصی و نظارتی هم موظف هستند موارد لازم را درخصوص مراحل ورود نهاده‌ها منتقل کنند تا تصمیم مناسب گرفته شود.

استاندار همدان همچنین توضیح داد: سال گذشته ناهماهنگی‌های تخلیه کارخانه قند اشکالاتی ایجاد کرده بود که نیاز است منظم شده و دپو نشود؛ باید بلافاصله منطبق با ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل و کارخانه‌ها برداشت انجام شده و ارسال شود. همه این‌ها را بایستی با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی، حمل‌ونقل جاده‌ای و کارخانه‌ها تنظیم کنید.

استاندار همدان خطاب به سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: درخصوص مرغ هم ضرب‌آهنگ تولید آن را کنترل کنید که نه کُند شده و نه با افزایش بی‌مورد، دچار خلل شود و روی دست تولیدکننده بماند؛ تولید 170 تا 180 تُن مناسب بوده و مازاد آن می‌تواند به استان‌های دیگر برود.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه تولید روزانه تخم مرغ در استان 45 تُن و مصرف آن 50 تُن است، گفت: تولید را هر چقدر می‌توانید افزایش دهید تا نیاز نباشد از خارج استان وارد کنیم؛ باید تلاش کنید پنج تُن دیگر هم تولید و مازاد آن صادر شود.

وی سپس به بازار گرم و شلوغ لوازم‌التحریر و لباس مدارس اشاره کرد و متذکر شد: خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری و حمایت‌های دولت کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی بسیار بالا رفته و کسی رغبتی به موارد مشابه خارجی ندارد؛ درخصوص قیمت هم باید دقت شود که با سود متعارف به دست خانواده‌ها برسد.

استاندار همدان در ادامه افزود: درخصوص دست‌فروش‌ها هم نیاز است که در ساعات مقرر بساط کنند؛ اینکه در کل طول روز دست‌فروشی کنند، درست نیست و ای‌بسا حق مغازه‌دارها که مالیات و اجاره مغازه می‌دهند، ضایع شود. متولیان نسبت به رعایت این مسئله دقت کنند، اگر هم کسی رعایت نکرد، هزینه آن با خودش خواهد بود.

قاسمی‌فرزاد در پایان گفت: نکته دیگر این است که گاهی اقلامی که دست‌فروش‌ها عرضه می‌کنند، چون قیمتش پایین بوده، بی‌کیفیت و تقلبی است که نیاز به نظارت دارد تا خانواده‌ها متضرر نشوند؛ البته برخورد با متخلفین در همه مراحل باید بدون خشونت و با احترام باشد.

* اقلام مورد نیاز استان در سطح بازار موجود بوده و فضا آرام است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به گزارش تغییرات قیمت 100 قلم کالای موجود در بازار، گفت: غلات و حبوبات افزایش قیمت کمی داشته که کشوری بوده و ناشی از مسائلی همچون برداشت و میزان ذخیره سال گذشته، اقبال مردم به مصرف حبوبات با افزایش قیمت گوشت و مسائلی از این‌دست است که طی ماه‌های آتی جبران خواهد شد.

احمد شانیان در ادامه توضیح داد: قیمت انواع برنج و نخود طی ماه جاری تغییر چندانی نداشته‌؛ خوشبختانه محصولات لبنی نیز افزایش قیمت نداشته و قیمت روغن هم کاهشی بوده است.

وی اعلام کرد: قیمت موز از 55 هزار تومان در اول شهریورماه، به 75 هزار تومان در 27 شهریورماه رسیده و خرما از 90 هزار تومان، به 95 هزار تومان افزایش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: درحال حاضر هر کیلو گوشت گوسفندی مخلوط 450 هزار تومان است، اما در مورد گوشت گوساله طی یک ماه قیمت آن از 440 هزار تومان، به 540 هزار تومان افزایش یافته؛ درحال حاضر قیمت مرغ نیز به 79 هزار و 500 تومان رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت جوجه یک‌روزه از هشت هزار تومان به 13 هزار تومان رسیده، تصریح کرد: قیمت تخم‌ مرغ از اول شهریورماه که 55 هزار تومان بوده، تا 27 شهریورماه به 57 هزار تومان رسید.

شانیان با تأکید بر اینکه در شوینده‌ها افزایش قیمت نداشته‌ایم، ابراز کرد: قیمت کاغذ A4 با توجه به واردات انجام‌شده، کاهش داشته و در بازار آهن‌آلات، سیمان و صنایع ساختمانی نیز با توجه به کاهش ساخت‌وسازها، شاهد کاهش قیمت‎‌ها هستیم.

وی این را هم توضیح داد: درخصوص قیمت لاستیک نیز باید عرض کنم که تولیدکنندگان لاستیک درخواست افزایش 50 درصدی قیمت داشتند که همین امر باعث اختلاف قیمت در بازار شد، اما در استان همدان به نسبت سایر استان‌ها با کمترین تنش درخصوص توزیع مواجه بودیم و مشکل خاصی پیش نیامد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه اقلام مورد نیاز استان در سطح بازار به قدر کافی موجود بوده و فضا آرام است، از مردم تقاضا کرد درصورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی و تخلف، آن را با سامانه 124 در میان بگذارند.

 

شناسه خبر 73766