شناسه خبر:74227
1402/7/12 09:59:47
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد:

«گردشگری»، یکی از محورهای اصلی توسعه همدان

رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان: برای گردشگری همدان نقشه راه تدوین شود/ مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی «هگمتانه»: حضور معاون گردشگری در استانداری بهبودبخش این حوزه است/ شهردار همدان: ظرفیت 240 هکتاری سد اکباتان در ایجاد کمپ‌های گردشگری کمک‌کننده است/ استاد باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان: گردشگری به‌عنوان صنعت سفید بیان می‌شود/مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان: برای جهانی شدن باید تفکر جهانی داشت

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر اینکه گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه‌ همدان است، گفت: سایر موارد همچون صنایع‌ های‌تک، کشاورزی و دیگر حوزه‌‎ها نیز می‌‎توانند محور توسعه همدان باشند.

 

سیدمجتبی حسینی در هفتمین نشست شهراندیشی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با موضوع «ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» ابراز کرد: به‌دلیل محدودیت منابع در استان، گردشگری در رأس منابع درآمدی همدان قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه استاندار همدان نگاه ویژه‌ای به حوزه گردشگری دارد، افزود: در این دولت اهمیت دادن به حوزه گردشگری بیش از قبل است و تصویب خانه سینمای استان همدان بسیار درخصوص گردشگری کمک‌کننده خواهد بود.

 

حسینی در ادامه اظهار کرد: تدوین سند نقشه راه برای گردشگری درحال پیگیری است که طی دو سه ماه آینده این مهم با خرد جمعی به سند جامع و قابل استنادی تبدیل شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در جلسه امروز بیشتر به اقدامات پیشین ثبت جهانی اشاره شد، گفت: در این مقطع اقدامات پسین ثبت جهانی مهم است؛ چراکه درحال حاضر دو کاروان‌سرای همدان ثبت جهانی شده‌اند، اما تاکنون اقدامی جهت خلق ارزش‌افزوده برای آن‌ها نکرده‌ایم که این مهم در برنامه‌ریزی استان قرار گرفته است. همچنین توجه به ابعاد مختلف گردشگری ازنظر زیرساخت، عمران و الزاماتی همچون هواپیما، قطار و حمل‌ونقل در دستور کار استان قرار دارد.

 

حسینی ضمن تأکید بر اینکه باید توجه ویژه به انواع گردشگری وجود داشته باشد، تصریح کرد: در گردشگری مذهبی عبور حدود سه میلیون نفر از همدان را داریم که باید دید سهم گردشگری ما از آن چقدر است؟ باید حوزه‌‎های مختلف گردشگری تقویت شوند.

 

وی در پایان افزود: در حوزه سلامت اتفاقات خوبی رقم خورده و اهتمام ویژه‌ای وجود دارد؛ هفته آینده نیز جلساتی در این خصوص برگزار خواهد شد تا بتوانیم در این حوزه نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشیم.

 

* برای گردشگری همدان نقشه راه تدوین شود

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در موضوع ثبت جهانی هگمتانه قرار بر این بود که کارگروهی تشکیل شود که این مهم اتفاق نیفتاد، گفت: این کارگروه می‌بایست به بررسی چالش‌ها و مشکلات می‌پرداخت و درنهایت تصمیم‌گیری می‌کرد.

 

علی‌اکبر نظری اساسی‌ترین کاری که باید پیگیری شود را نهادینه کردن فرهنگ گردشگری برشمرد و اظهار کرد: تا انجماد فرهنگی شکسته نشود، موضوع گردشگری با چالش روبه‌رو خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه ما نقشه راه نداریم و باید روی آن کار شود، تصریح کرد: تدوین نقشه راه به حوزه گردشگری همدان کمک شایانی خواهد کرد؛ البته باید در این موضوع به آسیب‌هایی که در گذشته توسط خارجی‌ها به محوطه باستانی هگمتانه وارد شد، توجه داشت تا آثار ارزشمند تاریخی همدان همچون گذشته مورد آسیب قرار نگیرند.

 

مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی «هگمتانه» نیز با اشاره به اینکه یکی از نتایجی که بنده طی سال‌ها حضورم در کمیته گردشگری به آن رسیدم لزوم وجود معاون گردشگری در استانداری همدان است، افزود: تحقق چنین موضوعی نویدبخش ارتقای گردشگری است؛ ورود استانداری در رویداد 2018 و ثبت جهانی، بسیار کمک‌کننده بود.

 

صاحب محمدیان‌منصور گردشگری را یک موضوع بین دستگاهی عنوان کرد و گفت: در گردشگری سلامت علوم پزشکی، در گردشگری روستایی بنیاد مسکن، در گردشگری طبیعت منابع طبیعی و در گردشگری ورزشی ورزش و جوانان باید پای کار بیاید و تنها میراث فرهنگی نباید در این خصوص فعالیت کند.

 

وی در ادامه افزود: مثلاً در گردشگری ورزشی برای برگزاری جشنواره‌های زمستانه، اداره راه و شهرسازی مسیر دسترسی به پیست اسکی را اصلاح کند، اوقاف در گردشگری مذهبی پای کار بیاید تا مکان‌های مذهبی فاخر همدان را معرفی کند و غیره.

 

محمدیان‌منصور با عنوان اینکه چندین زنجیره مادها را در استان داریم، اذعان کرد: یعنی زنجیره حضور مادها را در سایر شهرهای استان نیز داریم که پیشنهاد کردیم در ادامه ثبت جهانی، پیگیری شود. دیگر موضوع ژئوپارک اکباتان بوده که سال‌ها است مطرح شده و می‌تواند شامل ژئوپارک علیصدر، غار سراب و غارهای هفت‌گانه خورزنه و سایر قسمت‌های این‌چنینی باشد؛ غار علیصدر می‌تواند در این محوطه ثبت جهانی شود که دارای آثار زمین‌شناسی شاخصی است.

 

مدیر پایگاه میراث ملی محوطه باستانی «هگمتانه» یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار همدان را نیز سقف‌های آن برشمرد و افزود: این سقف‌ها باید اصلاح شوند و به حالت سنتی خود بازگردند که امید است به‌زودی این موضوع تحقق یابد و یک‌شکل شود.

 

محمدیان‌منصور با اشاره به اینکه کاروان‌سراهای استان باید با بودجه سال 1402 مرمت شوند، گفت: همچنین موضوع حمل‌ونقل بازار منتطبق با حمل‌ونقل عمومی، باید سامان‌دهی شود؛ می‌بایست طرح توسعه درنظر بگیریم و حق بهبود ناحیه کسب‌وکار در بازار مد نظر باشد.

 

شهردار همدان نیز با بیان اینکه راه زیادی برای آینده پیش رو داریم، گفت: ثبت جهانی با جذب گردشگر در آینده برای شهر آورده مالی خواهد داشت.

 

سیدمسعود حسینی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های کلی درحال اجرا است، اظهار کرد: رسانه‌ها مردم را پای کار آورده و موضوعات و آورده‌هایی که ثبت جهانی به دنبال خواهد داشت را تبیین کنند؛ بحث ارتقای اقتصادی بعد از جذب گردشگر رقم خواهد خورد.

 

وی در پایان با عنوان اینکه ستاد سرمایه‌گذاری در استان شکل گرفته است، افزود: یکی از ظرفیت‌های خیلی خوب همدان، سد اکباتان با 240 هکتار است که تمرکز ما در سال‌های آینده باید بر ایجاد کمپ‌هایی با قیمت و نوع متفاوت در همدان باشد تا گردشگران به‌راحتی بتوانند در همدان حضور داشته باشند.

 

استاد باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز با بیان اینکه امروز گردشگری به‌عنوان صنعت سفید بیان می‌شود و ما در ثبت جهانی در گام نخست قرار داریم، گفت: مسئولیت اجتماعی اقتصاد آن خانواری است که وابسته به یک دکه بوده و باید به آن توجه شود.

 

یعقوب محمدی‌فر با اشاره به آموزش و آگاه‌سازی عمومی، افزود: همبستگی استان همدان برای معرفی رویداد ثبت جهانی مطلوب بود، اما باید سایر حوزه‌ها مانند آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه اقداماتی که برای ثبت جهانی هگمتانه انجام شده به دو بخش هماهنگی با وزراتخانه و اعلام استانداردهای مورد نظر یونسکو و تأمین اعتبارات تقسیم می‌شد، گفت: ما در این خصوص برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت درنظر گرفتیم و جذب اعتبارات برای پروژه‌ها را نیز داشتیم.

 

محسن معصوم‌علیزاده یادآور شد: 100 اثر تاریخی برای ثبت جهانی وجود داشت که در فضای 100 هکتاری محوطه هگمتانه قرار گرفته بود؛ درمجموع 85 میلیارد تومان در هشت ماه گذشته هزینه شد که برای نخستین‌بار شاهد آن بودیم.

 

وی با عنوان اینکه جدایی ناخوشایند موجود در استان توسط استاندار و با حضور ایشان در جلسات از بین رفت، افزود: ما در ثبت جهانی هگمتانه تمرین باهم بودن را شاهد بودیم.

 

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه شهرداری، شورای اسلامی شهر و دستگاه‌های خدمات‌رسان در این خصوص ورود خیلی خوبی داشتند، گفت: در این دوران همراهی اصناف و کسبه ستودنی بود.

 

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه فعالان گردشگردی و رسانه‌ها اقدامات بی‌نظیری در اقناع‌سازی جامعه داشتند،‌ اظهار کرد: برای جهانی شدن باید تفکر جهانی داشت، همدان ازنظر داشته‌ها غنی است و با تفکر جهانی می‌توان به اهداف والا در این خصوص رسید.

 

معصوم‌علیزاده با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهر، افزود: باید تابلوهای راهنمای سطح شهر مطابق استانداردهای جهانی باشد.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها باید پای کار این موضوع باشند، اظهار کرد: طرح جامع راهبردی گردشکری در دستور کار قرار گرفته است.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه «ثبت‌ جهانی» و «برگزاری دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان» در سال جاری دو رویداد اثرگذار همدان بودند، ابراز کرد: این دو رویداد در حوزه فرهنگی و اجتماعی در استان بودند که تأثیر مطلوبی در همدان داشتند.

 

علی رضایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در آستانه اجلاسیه کنگره هشت هزار شهید استان همدان هستیم که دارای اهمیت خاصی است، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس جوانان رشید این مرزوبوم با اقتدار در صحنه حاضر شده و جانشان را فدا کردند تا جمهوری اسلامی حفظ شود که گرامی‌داشت یاد و نام آن‌ها بر ما واجب است.

 

* 6 خیابان منتهی به میدان امام (ره) ظرفیت‌های بزرگ گردشگری استان

 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه 6 خیابان منتهی به میدان امام (ره) ظرفیت‌های بزرگی در همدان هستند، گفت: باید ضمن حفظ این ظرفیت‌ها، آن‌ها را به نحو مطلوبی به دنیا بشناسانیم.

 

حمید بادامی‌نجات با یادآوری اینکه در شورای پنجم عملکرد خوبی را شاهد بودیم اما شورای ششم در حوزه گردشگری مطلوب‌تر عمل کرد، اظهار کرد: ثبت جهانی امسال فرصت بزرگی را برای همدان ایجاد کرد و در این حوزه همه استان در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

 

وی با عنوان اینکه 20 جلسه در شهرداری برای موضوع سرویس‌های بهداشتی شهر برگزار شده است، اظهار کرد: در این خصوص اقدامات خوبی با آموزش‌وپرورش صورت گرفت.

 

این مقام مسئول با اشاره به راه‌اندازی ستاد گردشگری در شهرداری و کمیته گردشگری در شورای اسلامی شهر، افزود: امسال ثبت جهانی دو کاروان‌سرای فرسفج و تاج‌آباد رقم خورد که امید است سال آینده جشن ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان را شاهد باشیم.

شناسه خبر 74227