شناسه خبر:74324
1402/7/15 08:13:46
فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان مطرح کرد:

استان همدان مهیای برگزاری بزرگ‌ترین اجلاسیه شهدا

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به برگزاری چهار هزار و 459 یادواره در سطح استان همدان در راستای کنگره شهدا، گفت: استان همدان مهیای برگزاری بزرگ‌ترین اجلاسیه شهدا است.

سپهرغرب، گروه فرهنگی - مینو جعفری ممتاز : سردار مظاهر مجیدی صبح روز پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان، اظهار کرد: حدود 11 سال پیش نخستین کنگره شهدا در استان همدان برگزار شد و بیشتر کار بر عهده شهید همدانی بود، در دومین کنگره نیز باید در سطح کشورخودنمایی کنیم چون کار بزرگی است و در این راستا نیازمند کمک خبرنگاران هستیم.

وی به تشریح برنامه‌های در حال اجرا حول محور دومین کنگره شهدای همدان پرداخت و افزود: برگزاری دعای ندبه کشوری در امامزاده عبدالله (ع)، برگزاری یادواره‌های مختلف در سطح شهرستان‌ها، توزیع 20 هزار و 313 جهیزیه در سراسر کشور شامل اقلام پنج‌گانه ضروری که سهم استان همدان 800 جهیزیه است و در 15 مهر با حضور فرماندهان سپاه تحویل مددجویان خواهد شد، از جمله این برنامه‌ها است.

  برگراری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس برای نسل امروز اثرگذار خواهد بود

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) اضافه کرد: در 15 مهر ماه نیز دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور بیش از 100 ناشر و هفت هزار اثر در محل نمایشگاه بین‌المللی افتتاح خواهد شد که با توجه به اینکه تاکنون نمایشگاهی با مضمون دفاع مقدس کمتر در سطح استان برگزار شده، ‌می‌تواند برای نسل امروز تاثیرگذار باشد و البته نقشه کسانی که سعی می‌کنند انحرافاتی در دفاع مقدس ایجاد کنند را خنثی کند.

وی با اشاره به فراهم کردن زمینه بازدید اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و نخبگان از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، متذکر شد: اینکه مردم از مباحث دفاع مقدس در قالب کتاب بهره‌مند شوند به‌طور حتم شاهد اثرات مضاعفی در سطح استان همدان خواهیم بود.

سردار مجیدی با اشاره به ابراز رضایت مردم از برنامه فصل شیدایی، نیز تصریح کرد: اجلاسیه شهدا ‌به مدت چهار شب از 16 مهر ماه، بعد از نماز مغرب و عشا در سالن شهید سلیمانی همراه با سخنرانی فرماندهان نظامی و انتظامی و با حضور چهار هزار نفر از اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت اجلاسیه بر معرفی نقش استان در دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: استان همدان با توجه به حضور قریب به یک‌صد هزار نفر از اقشار مختلف این دیار در دفاع مقدس، تقدیم هشت هزار شهید، 18 هزار جانباز و دارا بودن 37 هزار آزاده نقش موثری در دفاع مقدس ایفا کرده است.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان به نقش اقشار مختلف مردم همدان در دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال 207 شهید معلم، 115 شهید، 208 جانباز و 475 رزمنده طلبه و روحانی در دفاع مقدس حضور داشته‌اند که نسبت به جامعه آماری این قشر این میزان بسیار عالی بوده است.

وی عنوان کرد: در راستای کنگره شهدا اقدامات موثری صورت گرفته است؛ به عنوان مثال یکی از کارهای ارزشمندی که در دوران دفاع مقدس انجام شده عهدنامه‌ای است که شهدا با خون خود می‌بستند، رونمایی از این عهدنامه در ایام برگزاری اجلاسیه خواهد بود. احداث یادمان‌های حماسی همچون یادمان بمباران شهدای قدس که حدود 80 شهید تقدیم انقلاب شد و دیدار با خانواده شهدا و اهدای نشان سرو علی‌الخصوص به خانواده‌هایی که چهار شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند، از دیگر اقداماتی است که انجام خواهد شد.

سردار مجیدی به معرفی شهدای هنرمند همدان همچون شهید دوروزی و کارهای هنری شاخص این شهید والامقام اشاره و یادآوری کرد: خوشبختانه در خصوص تولیدات مکتوب نیز از کنگره اول تاکنون 237 کتاب تدوین شده که 4 مورد از آن کتاب‌ها مورد تقریظ مقام معظم رهبری قرار گرفت، تدوین و تألیف حدود 200 کتاب دیگر نیز در دست اقدام است که در 6 ماه آینده تمام آن‌ها منتشر می‌شوند.

وی به وجود سردار حسام از نویسندگان مؤثر حوزه ادبیات پایداری در کنگره دوم نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص شهدا کتاب‌های متنوع برای رده‌های سنی مختلف اعم از کودک و نوجوان تهیه شده که اتفاق فاخری است.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به برگزاری چهار هزار و 459 یادواره در سطح استان همدان در راستای کنگره شهدا، توضیح داد: برای نخستین‌بار در سطح استان تمام گروه‌های مختلف را درگیر کردیم و مراسم‌هایی همچون آبروی محله، یادواره‌های مختلف خانگی و یادواره‌های شهدای اقشار مختلف برگزار شد که اثرات خوبی را این یادواره‌ها در سطح استان داشتند.

وی به تشریح احداث یا بازسازی یادمان شهدای گمنام در سطح استان در راستای برگزاری کنگره شهدا پرداخت و اضافه کرد: در کنگره امسال نیز توجه ویژه‌ای به نقش زنان در دوران دفاع مقدس به‌‌‌‌ویژه بانو دباغ که سرآمد بانوان مبارز است، شده، در کنار آن از توجه به شهدای جهادگر و نقش پایگاه هوایی شهید نوژه نیز غافل نبوده‌ایم.

سردار مجیدی با بیان اینکه سعی شده اقدامات در راستای خدمات‌رسانی به مردم انجام شود، توضیح داد: 23 کمیته از دستگاه‌های مختلف در راستای برگزاری کنگره شهدا ما را یاری کرده‌ و 200 عنوان برنامه اصلی توسط این کمیته‌ها برگزار شده است.

وی در خصوص فضاسازی شهری نیز گفت: مجموعه شهرداری‌ها در سطح استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، در مکان اجلاسیه نیز در نظر داریم از تصویر 10 شهید شاخص استفاده کنیم. همچنین گروه‌های مختلف هنری اعم از گروه‌های دختران دانش‌آموز در اجلاسیه اجرای برنامه خواهند داشت.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) در پایان سخنان خود به ظرفیت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان نیز اشاره و اذعان کرد: علاوه بر اینکه در سطح استان اقشار مختلف از این مرکز فرهنگی بازدید می‌کنند، در نظر داریم استان‌های دیگر نیز در قالب کاروان راهیان نور و همزمان با برگزاری اجلاسیه میهمانان کشوری نیز از این موزه بازدید داشته باشند.

**فصل شیدایی مورد اقبال همه اقشار مختلف جامعه قرار گرفت

در ادامه جلسه نیز دبیر اجرایی دومین کنگره ملی شهدای استان همدان به همراهی رسانه‌ها در برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت: در حوزه فیلم و کتاب کارهای کنگره ادامه پیدا خواهد کرد و تولیدات فاخری در این زمینه خواهیم داشت.

سردار مهدی فرجی با اشاره به اینکه تلاش شد تا کنگره با کمترین هزینه برگزار شود، گفت: به عنوان مثال برای فصل شیدایی از ظرفیت ماشین‌آلات سپاه و 100 هنرور سرباز استفاده شده و تلاش کردیم کاملاً صرفه‌جویی داشته باشیم.

وی به استقبال مردم از نمایش فصل شیدایی اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدا پیش‌بینی ما حضور پنج‌هزار و 500 نفر بود اما در سه شب آخر به 15 الی 18 هزار نفر نیز رسید. نکته جالب این است که 70 درصد این جمعیت کسانی بود که ما کمتر با آنان ارتباط گرفته بودیم.

دبیر اجرایی دومین کنگره شهدای همدان در خاتمه سخنان خود، با اشاره به حضور یک هزار و 400 میهمان از سراسر کشور در ایام برگزاری اجلاسیه شهدا، ابراز کرد: برای 15 استان دیگر که در سال آینده کنگره شهدا خواهند داشت 48 ساعت کلاس آموزشی برگزار خواهیم کرد و از این طریق نیز محاسن و معایب کنگره را متوجه خواهیم شد.

شناسه خبر 74324